העלייה במגמת ה-self medication תחייב פעילות הסברה מקיפה ביציאת התרופות ללא מרשם אל המדפים

(0)
לדרג

אמר אבי אובל, יו"ר תל"מ, בכנס השנתי של משווקי תרופות ללא מרשם, עוד נודעו בכנס הממצאים המספרים כי 89 אחוז מהאוכולוסיה משתמשים בתרופות ללא מרשם וכי הציבור מעדיף לקנות תרופות ללא מרשם בבתי המרקחת כאשר במקביל שיעור השימוש בתרופות ללא מרשם מראה מגמת עלייה ב-4 השנים האחרונות ושיעור הפונים לרופא במגמת ירידה.

הוצאת התרופות ללא מרשם אל המדפים הינו מהלך נכון

מאת: חנן זיסו- עורך האתר

"העלייה במגמת ה-self medication (טיפול עצמי) והאחוז הגבוה של המשתמשים בתרופות ללא מרשם" אמר יו"ר תל"מ, אבי אובל, בכנס השנתי של האיגוד "מוכיח כי המהלך של הוצאת התרופות ללא מרשם אל המדפים הינו מהלך נכון, אולם הוא דורש התארגנות מעמיקה של חברות התרופות ופעילות הסברה מסיבית. ההחלטה לקחת את המשק הישראלי צעד אחד קדימה וגם לאפשר מכירה מחוץ לבתי מרקחת שנויה במחלוקת".

עדיין לא ברור מתי יתבצע השינוי ואילו תרופות יאושרו למכירה מחוץ לבתי מרקחת. השינוי אושר במסגרת חוק ההסדרים אך עדיין לא אושרו התקנות שהוכנו על ידי אגף הרוקחות משרד הבריאות למימושו.

בסקר שקיים מכון גיאוקרטוגרפיה עבור תל"מ עבור הכנס השנתי, עלו ממצאים רבים המשקפים את הרגלי צריכת תרופות אלה וכן את תפיסות הצרכנים לגביהן. מתוך הסקר עולה כי 89% מהאוכלוסייה משתמש בתרופות ללא מרשם באופן כללי.

קיימת עליה עקבית בשימוש בתרופות אלה ; 36.5% מהאוכלוסייה מצהירים היום (ספטמבר 2002) כי הם משתמשים בתרופות ללא מרשם לריפוי מחלות קלות, כאבים קלים, או התקררות. באוקטובר 2001 הצהירו 30.5% ובדצמבר 1998 רק 22%. יחד עם העלייה בשימוש בתרופות ללא מרשם מראה מספר הפונים לרופא מגמת ירידה ; מ-25% ב1998 ל-20% השנה. נתונים אלה הולמים את המגמה העולמית של self medication (טיפול עצמי). מגמה זו, המשתלבת עם המגמה העולמית של "הצרכת הרפואה", נעוצה בתפיסה צרכנית של הטיפול בבריאות ובמחלות:

לציבור היום נגישות גבוהה יותר למידע, יכולות להשוות, רצון להתייעץ ולקבל חוות דעת שניה ובעיקר צורך להיות שותף ולאפשר לעצמו בחירה בטיפול העצמי במחלות.
אחוזים נמוכים של הציבור מתייעצים עם הרוקח לגבי השימוש בתרופות ; רק 8%, עם זאת 54% מהמדגם אינם תומכים במכירת תרופות ללא מרשם מחוץ לדלפקי בית המרקחת.

תרופות ללא מרשם הינן תרופות הרשומות באגף הרוקחות משרד הבריאות המשווקות לציבור הרחב ללא מרשם רופא. עד היום, משווקות תרופות אלה רק בבתי מרקחת, וניתן לרכוש אותן רק באמצעות רוקח מקצועי. בתקופה האחרונה החל תהליך של רפורמה בשוק זה, וועדה מיוחדת במשרד הבריאות גיבשה תקנות ליציאת תרופות ללא מרשם אל המדפים.

ארגון תל"מ המאגד בתוכו את משווקי התרופות ללא מרשם, תומך בליבריזציה בשוק וייקח חלק במהלכים אשר יאפשרו ליישם את הרפורמה בצורה אחראית לטובת הצרכן.

אובל: "שינויים מבוקרים בתחום יאפשרו מכירת תכשירי OTC גם במדף החופשי בבתי מרקחת ויסייעו להיווצרות שוק פתוח ותחרותי כמקובל בעולם. צרכן הבריאות הישראלי המודרני, שמגלה ידע ועניין בטיפול עצמי, יהנה מהגברת התחרות בשוק ומשיפור מקורות המידע לשמירת בריאותו בצורה בטוחה אחראית ושקולה".

בכנס השתתפו בכירי מערכת הבריאות והפרמצבטיקה בישראל. בין המרצים ניתן לציין את: מר ניקולאס הול, מומחה עולמי בתחום תרופות ללא מרשם, מגיסטר בתיה הרן, ראש אגף רוקחות משרד הבריאות, מגיסטר גדי קלרספלד, מנהל תחום בריאות ויופי בקו-אופ הריבוע הכחול ומגיסטר מיקי עופר, יו"ר ארגון הרוקחות.



רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום