יל"ד ביו טיוב: לבחור נכון

(0)
לדרג

רופאים: שליש מהסרטונים ביוטיוב בנוגע יתר לחץ דם כוללים מידע שלא נבדק לגבי תוספי תזונה ושיטות טיפול שנויות במחלוקת. איך יודעים מהו סרטון מהימן?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כשליש מהסרטונים ברשת שיתוף הווידאו YouTube בנושא יתר לחץ דם ולחץ דם מספקים מידע לא מדויק, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה. סרטונים אלו מעודדים שימוש בטיפולים לא מוכחים ובתוספי מזון מוטלים בספק, דוגמת דיקור, תוספי ארגינין ואף שום, לטיפול ביתר לחץ דם. נתונים אלו הוצגו במהלך כנס American Society of
Hypertension.

לדברי עורכי הסקירה, הם בחרו במאגר של יוטיוב בגלל מאגר המשתמשים הגדול והיעדר כמעט כל בקרה, דבר הממחיש כמה קל להעלות לרשת תוכן לא מדויק. חיפוש אחר מילות מפתח כגון יתר לחץ דם ולחץ דם במאגר הניב יותר מ-300 אלף סרטונים. החוקרים בחנו את 400 הסרטונים הרלוונטיים ביותר או את אלו שזכו לדירוג הגבוה ביותר. ביוטיוב נקבעת דרגת הרלוונטיות של הסרטון בהתאם להיקף האינטראקציה של הצופה, לכן, סרטון שיהיה רלוונטי על בסיס כמות הצפיות או מספר התגובות, אינו בהכרח מדויק מדעית.

במסגרת המחקר החוקרים סיווגו את הסרטונים כשימושיים, מטעים, או מבוססים על ניסיון חולים ודירגו אותם בסולם אובייקטיבי בן חמש נקודות, להערכת איכות ומהימנות. בהערכת הסרטונים, הרופאים לקחו בחשבון תוכן הנוגע לאפידמיולוגיה, פתוגנזה, תסמינים, שינוי אורחות חיים, טיפולים וטיפולים אלטרנטיביים. מבין הסרטונים, 33% סווגו כמטעים, 64% סווגו כשימושיים ו-3% התבססו על ניסיון אישי של המטופלים. מרבית הסרטונים המטעים תמכו בשימוש בטיפולים אלטרנטיביים ליתר לחץ דם או שעלה מהם רושם לחוסר הבנה של הכלים המקובלים לטיפול, דוגמת תרופות נגד יתר לחץ דם. סרטונים מטעים אחרים יצאו כנגד טיפולים מומלצים בהנחיות ליתר לחץ דם, בעוד שאחרים יצאו בהצהרות שגויות.

מבין הטיפולים האלטרנטיביים, החוקרים זיהו סרטונים בנושא אקופונקטורה, טכניקות עיסוי חדשות ותוספים מסוימים, דוגמת שום. החולים מנסים כל מיני טיפולים, בתקווה לתועלת כלשהי, אך עדיין אין עדויות ברורות התומכות בטיפולים אלו. הטיפול האלטרנטיבי הנפוץ ביותר ליתר לחץ דם הוא L-Arginine, אך אין עדויות כי הטיפול מפחית את לחץ הדם ואינו מומלץ בהנחיות הקליניות.

החוקרים גם בחנו את מקור הסרטונים ומצאו כי הסרטונים השימושיים נוצרו בשכיחות גבוהה יותר על ידי מרכזים רפואיים או איגודים מקצועיים, דוגמת ה-American Heart Association או American Society of Hypertension. סרטונים שהוכנו על ידי אתרי מידע רפואי או ארגונים ממשלתיים, דוגמת MEDLINE מטעם ה-National Institute of Health, כמו גם אלו שהוכנו על ידי רופאים או עובדי בריאות, היו מקורות מהימנים. משתמשים עצמאיים העלו 81% מהסרטונים המטעים.

החוקרים ממליצים לרופאים להמליץ על מקורות מידע רפואי ואתרי אינטרנט מהימנים, בדיוק כפי שימליצו על משתנים או חסמי תעלות סידן לטיפול ביתר לחץ דם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום