ועדת גרמן: איך היא תשפיע עלינו?

(0)
לדרג

קיצור תורים, הרחבת הבחירה בין בתיה"ח, הוזלת ביטוחי בריאות, שיפור השירות בקופות ועוד. כך מבטיחות המלצות ועדת גרמן לדאוג לאזרח הקטן

מאת: מערכת zap doctors

מסקנות ועדת גרמן לחיזוק מערכת הבריאות הוצגו אתמול (ד') על יד שרת הבריאות, יעל גרמן, והן בעלות השלכות על כלל ציבור המבוטחים. התקווה היא שההמלצות שגובשו יחזקו את מערכת הבריאות הציבורית ויאפשרו לנו לקבל שירות רפואי טוב יותר, לחכות פחות בתור לניתוחים ובחדר המיון, ולשלם פחות על ביטוחי בריאות פרטיים. הוועדה המליצה על צעדים שיובילו להגדלת התקציבים הציבוריים המופנים למערכת הבריאות, לחיזוק קופות החולים, להפחתת עומסים וזמני המתנה ולהרחבת אפשרויות הבחירה של המטופל. כמו כן ישנה הבטחה להפחתת עלויות הביטוח. להלן שאלות ותשובות שיסייעו לכם להבין איך ההמלצות ישפיעו עליכם בפועל, כפי שעולה מפרסום של משרד הבריאות.

כיצד ההמלצות יובילו לקיצור זמני המתנה ארוכים לניתוחים ובחדרי המיון ?

משרדי הבריאות והאוצר הקצו מיליארד שקלים לקיצור תורים במערכת. התקציב הנוסף יאפשר להפעיל את בתי החולים הציבוריים במשך שעות ארוכות יותר ולהעסיק רופאים שיקדישו את זמנם למערכת הציבורית. במקביל, הממשלה תקבע סטנדרטים מחייבים לזמני ההמתנה לשירותי הבריאות ותייצר תמריצים לעמידה בסטנדרטים. לפתרון של בעיות העומסים והתורים בטווח הארוך, הוועדה ממליצה על צעדים להגדלת מספר הרופאים והאחיות בישראל.

האם צפויה הקלה בעומס במחלקות האשפוז בבתי החולים?

מספר מיטות האשפוז בבתי החולים הכלליים בישראל נמוך היום, בהשוואה בינלאומית, ותורם לשיעורי תפוסה גבוהים ועומסים במחלקות האשפוז. במענה למצוקה, הוועדה המליצה להגדיל את מספר המיטות, תוך מתן ביטוי לגידול האוכלוסייה והזדקנותה. הוועדה ממליצה גם לעודד חלופות אשפוז בקהילה (למשל אשפוזי בית ואשפוזי יום), וכן ולחזק את חדרי המיון כדי לצמצם עומסים בנקודה זו ולמנוע אשפוזים שאינם נחוצים.

איך השינויים בביטוחי הבריאות ישפרו את מצבנו? האם יהיה זול יותר לרכוש ביטוח בריאות?

השינויים בביטוחי הבריאות מגינים על המבוטחים ומאפשרים להם להשוות בין הביטוחים, ולבחור שלא לרכוש ביטוח כפול ומשולש, שאין בו כל צורך. הוועדה המליצה להפריד את ביטוחי השבן בקופות החולים לשלושה רכיבים נפרדים, אליהם יעברו המבוטחים הקיימים. המבוטחים יוכלו לבחור אם להמשיך לרכוש כל אחד מהרכיבים בנפרד, ובכך להוזיל עלויות. רכיב הביטוח לבחירת מנתח יהיה אחיד בין הקופות וחברות הביטוח וכך יעודד תחרות שתוביל לירידת מחירים.

האם נוכל לבחור בין בתי החולים בצורה יותר חופשית ממה שזה מתאפשר היום?

הוועדה ממליצה כי לכל תושב הנזקק לשירותי בתי החולים תינתן האפשרות לבחור בין לפחות 3 בתי חולים. בין בתי החולים האלה ייכללו לפחות שני בתי חולים בקרבת המטופל ולפחות בית חולים מרכזי אחד.

קופות החולים נמצאות בגירעונות. האם נראה שיפור בשירות?

על מנת לתת מענה למצוקה זו, משרדי הבריאות והאוצר אימצו את המלצת הוועדה לדאוג לעדכון הולם של תקציב סל הבריאות בהתאם לגידול האוכלוסייה, והם יעבירו לקופות החולים תקציבים נוספים. נוסף על כך, ממליצה הוועדה להגביר את זמינות רופאי המשפחה והרופאים היועצים בקהילה; לחזק את מעמדם של רופאי המשפחה כמנהלי הטיפול במבוטח, ולהגביר את הרצף הטיפולי בין קופות החולים ובתי החולים.

מה הדין לגבי תיירות מרפא? האם אפשר לטפל בתיירים בלי לפגוע בחולים הישראלים?

ההכנסות מתיירות מרפא מאפשרות לגייס משאבים נוספים לטובת החולה הישראלי, והוועדה ממליצה להבטיח זאת מפורשות, גם באמצעות מס ייעודי. הוועדה המליצה על שורה של כללים ומנגנוני פיקוח קפדניים להבטחת העדיפות של המטופל הישראלי, ולצורך כך תוקם גם מערכת מחשוב שתעקוב אחר העומסים במערכת. טיפול בתיירים ייאסר במקומות שבהם עומסים ותורים ארוכים לישראלים.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום