סערה על חוק הזנה בכפייה

(0)
לדרג

נמשך שלב ההסתייגויות בכנסת על התיקון לחוק בתי הסוהר שיאפשר להאכיל שובתי רעב; ההסתדרות הרפואית: הדבר מנוגד לאתיקה, וגובל בעינויים

מאת: מערכת zap doctors

הזנה בכפייה: הצלת חיים או עינוי? ועדת הפנים והגנת הסביבה ממשיכה השבוע לדון בהסתייגויות הרבות שהגישו חברי הכנסת בנוגע הצעת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מניעת נזקי שביתת רעב). לאחר הסכמים בין מפלגות הקואליציה הוחלט על דחיית מועד ההצבעה על החוק, שתוכנן אתמול (ב') לעבור במליאה בקריאה שנייה ושלישית. היום תימשך שמיעת ההתנגדויות.

על פי הצעת החוק הממשלתית, הצורך בתיקון החקיקה עלה על רקע שביתות הרעב הנרחבות בקרב אסירים ועצורים ביטחוניים בישראל ב-2012. שביתות הרעב התאפיינו בכמות גדולה של שובתים, שחלקם שחלקם המשיכו בשביתת הרעב למשך פרק זמן ממושך, שבחלק מהמקרים הגיע עד כדי סיכון חייהם. שאלת ההזנה בכפייה מעלה שאלות אתיות קשות, מכיוון שאסיר שובת מעמיד את הרופא בפני דילמה קשה, כאשר מחד, יש לו אחריות מקצועית כלפי המטופל, אשר יש באפשרותו לסייע לו, ולעתים אף להציל את חייו, ומאידך חובה עליו לכבד את האוטונומיה של המטופל, ואין הוא רשאי לקחת ממנו את הזכות לקבל את ההחלטות הנוגעות לחייו ולבריאותו.

ח"כ מיכאלי: הפרת זכויות אדם

בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הפנים הציגה ח"כ מירב מיכאלי את ההסתייגויות בשם מפלגת העבודה: "כשמדינה מתרגלת להשתמש במעצרים מנהליים כדבר שבשיגרה, היא מוצאת את עצמה מפרה זכויות אדם בסיסיות ומביאה חוקים שלא היו צריכים לבוא. כל הדברים שדובר בהם, אפשר וצריך לטפל בהם לפי חוק זכויות החולה, שמאפשר טיפול בכולם. ההסתייגויות של מפלגת העבודה נעות בין הצורך לבטל את החוק לבין שאם הוא בכל זאת יעבור, לצמצם את הפגיעה שלו. אם המדינה נותנת דגש לשמירה על הסדר הציבורי, החוק עצמו יש בו סכנה לפגיעה במדינה והפרות סדר. המקומות שניסו לכפות הזנה בכפייה על שובתים, בדרך כלל השובתים ניצחו".

ח"כ דב חנין (חד"ש) הוסיף, "החוק כל-כך בעייתי שאין צורך לתקנו אלא פשוט לעצור אותו. אני מקווה שאותו עיכוב שהממשלה הנחתה לעשות יביא לעצירתו. התנגדותי להצעה היא רבת ממדים מכיוון המשפט הבין-לאומי, נורמות אתיות של רופאים. אני מתנגד לכך שאומרים שנמצא רופאים עם אתיקה אחרת".

ח"כ יפעת קריב הציגה את הסתייגויות "יש עתיד": "באיזון הראוי שבין זכותו של אסיר למחות לביו ערך החיים, יש לאפשר את ההתערבות (בניגוד לרצונות של האסיר) רק במקרה של חשש ממשי לחייו של האסיר. אני מבקשת לשנות את שם הסעיף מ"מניעת נזקים בריאותיים לאסיר שובת רעב" ל"הצלת חייו של אסיר שובת רעב".

יו"ר הוועדה ח"כ רגב סיכמה: "אני מבינה את האחריות הביטחונית כשאסיר שובת רעב בתוך הכלא, הממשלה צריכה לדאוג לו. אם מחר ימות בכלא אסיר משביתת רעב אנחנו יודעים מה תעשה האופוזיציה. בסך הכל החוק הזה מידתי. אין כאן חקיקת בזק".

הרופאים: לא נוכל להשלים עם החוק

הרופאים, שאמורים להיות אמונים על המהלך אם החוק יעבור, מתנגדים בתוקף. "אנו רואים בה הצעת חוק מסוכנת וסותרת את כללי האתיקה הרפואית בישראל ובעולם. דינה הראוי של הצעה זו הוא אחד הסרתה מסדר היום של הכנסת, שאם לא כן יהיה זהו כתם אדום בספר החוקים של מדינת ישראל", עולה מנייר העמדה שהוגש על ידי ההסתדרות לכנסת.

עוד נכתב, כי פרוצדורה של האכלה בכוח של שובתי רעב למרות התנגדותם, טומנת בחובה סכנה ממשית לבריאותם עליו מושתת הקוד האתי ומנוגדת לעיקרון העל של מניעת נזק על-ידי רופאים הרפואי. הזנה בכפייה נאסרה בכללי האתיקה של הר"י, וכן בכללי האתיקה המקובלים בעולם, לרבות בהצהרת טוקיו ובהצהרת מלטה של ההסתדרות הרפואית העולמית, אשר מעגנות במפורש את האיסור להאכיל בכפייה שובתי רעב בניגוד לרצונם. יובהר היטב: האכלה בכפייה נחשבת עינוי, ועל רופאים נאסר להשתתף בעינויים.

לפי הרופאים, החוק המוצע איננו ריאלי ואין בו כדי לסייע בפתרון אף בעיה. הוא יוצר אשליה כאילו ניתן באמצעותו למנוע נזק בריאותי של שובתי רעב ולא היא. נדגיש כי גם הזנה דרך הווריד, כל עוד מטופל בר-שיפוט מתנגד לה, איננה אתית ודורשת אמצעים משפילים הגובלים בעינויים, בדומה להאכלה באמצעות זונדה בכפייה.

בארגון מדגישים כי בשנים האחרונות רופאי ישראל צברו ניסיון רב בטיפול באסירים ועצירים שובתי רעב, ולא נדרשו עד כה לעבור על כללי האתיקה... החוק המוצע לא רק יפגע בטובת החולים ובמצבם הרפואי, אלא יפגע גם בתדמית הקהילייה הרפואית הישראלית בעולם. לא מן הנמנע, כי לאחר חקיקתו יודרו הרופאים הישראליים שיאלצו לפעול מכוחו מן הקהילייה הרפואית הבינלאומית, ואולי אף יידרשו לתת דין וחשבון בפני מוסדות בינלאומיים. לא נוכל להשלים עם החוק. נמשיך וננחה את הרופאים לפעול בהתאם לכללי האתיקה הרפואית.

לא המצאה ישראלית

באנגליה, בקנדה, ובחלק מהקנטונים בשוייץ נאסרה זה מכבר הזנה בכפיה של אסיר שובת רעב, ונקבע כי האוטונומיה של האסיר תגבר על הרצון להציל את חייו. לעומת זאת, באוסטריה, באוסטרליה, ובארה"ב ניתן להזין אסיר גם בניגוד לרצונו, בכפוף לתנאים שנקבעו לכך.

לדברי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז ניזרי, התקיימה שורה של דיונים בנוגע לחוק, אך המערכת פתוחה להסתייגויות ולשינויים. "הבאנו חוק טוב מוסרי וערכי, אני גם חושב שההליך הדמוקרטי בכנסת יכול להיטיב דברים. ברור לי שהחוק הזה מעורר סערה ושלא רצוי להעביר אותו ביום אחד בחקיקת בזק, אבל נרצה או לא, הסדרים מעין אלה ולפעמים יותר מרחיקי לכת קיימים במדינות אחרות. ברמה המוסרית אני מתפלא שלא מדברים פה על קדושת החיים, ברמה הערכית מוסרית אתית, אדם שמתאבד ולוקח כדורים הרופאים מנסים להציל אותו. אדם ששובת רעב לא רוצה להתאבד אלא לשפר את תנאיו". נעמה פויטונגר, ממחלקת הייעוץ והחקיקה הפלילית במשרד המשפטים הוסיפה: "הסיטואציה שעליה אנחנו מדברים היא שמדובר באסירים שעושים מאנשים אחרים אמצעים. זו מניפולציה שנועדה להפעיל את הציבור. לא מת אף אסיר משביתת רעב בשל מאמצי הרופאים בבתי החולים. התפקוד האחראי והזהיר שלהם הוא הרכיב החשוב ביותר בסוגיה המורכבת. בעבר ישראל נאלצה לשחרר אסירים שמסכנים אזרחים כדי למנוע את נזקי שביתת הרעב".

בואו לדבר בפורום לימודי רפואה - כללי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום