טביעה בבריכה או בים: מה עושים?

(0)
לדרג

אחת הסכנות הגדולות שטומן בחובו הקיץ היא תופעת הטביעה בבריכה ובים. כיצד ניתן לסייע לאדם טובע? מה אסור בשום אופן לעשות? מדריך שימושי לרגעי חירום

מאת: מערכת zap doctors

אחת מהסכנות שטומן בחובו הקיץ, היא סכנת הטביעה: בבריכה, בנחלים או בים, של ילדים או מבוגרים. 

החופש הגדול והקיץ שבפתח מהווים זמן טוב לשחייה ולטבילה משפחתית במקורות מים שונים. עם זאת, חשוב להיזהר מסכנות הטביעה, המוגדרת כהפסקת נשימה ממושכת, בעקבות טבילה מלאה במים. בניגוד לדעה הרווחת בקרב ציבור המתרחצים, הפסקת הנשימה בזמן הטביעה איננה נוצרת בגלל הצפת הריאות במים (אשר איננה מתרחשת באמת), אלא בעקבות חסימה בלתי רצונית של בית הבליעה, החוסמת באותו הזמן גם את כניסה האוויר, הכולל חמצן חיוני, אל תוך הגוף.

חשוב להיזהר מסכנות הטביעה. צילום: שאטרסטוק

כאשר מאתרים אדם טובע בזמן אמת ומהיר באופן יחסי (תוך דקות ספורות) ניתן יהיה לשלוף אותו מהמים, לבצע בו החייאה, ולהחזיר אליו את ההכרה. בדרך כלל, אותו אדם יחזור להכרה תוך כדי בלבול, תחושה לא טובה בגוף ונשימה כבדה מאוד. במקרים רבים, ילדים מתאוששים באופן מהיר מטביעה יחסית למבוגרים, בזכות "רפלקס הצלילה": רפלקס שאנו נולדים איתו ומאפשר לנו לשרוד זמן קצר מתחת למים, ללא נשימה, כתינוקות. רפלקס זה אובד לנו עם השנים. ולכן אין לסמוך עליו שיציל אותנו או את הילדים שסביבנו במהלך אירוע טביעה.

בפעמים רבות אחרות הטביעה עלולה ליצור נזקים פיזיים ארוכי טווח, גם אם טופלה במועד והאדם הטובע ניצל מסכנת מוות ולכן יש לעשות הכל כדי להימנע ממנה. כמובן שבמקרים רבים אחרים, טביעה גורמת למוות, עקב חוסר יכולת להציל, או לשלוף בזמן מהמים, את האדם הטובע.


כיצד טביעה משפיעה על כלל מערכות הגוף? מה ניתן לעשות במצבי טביעה?

ד"ר שירלי פרידמן, רופאה בכירה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, מהמרכז הרפואי תל אביב, משיבה לשאלותינו.


מה גורם לטביעה?

"טביעה בבריכה גורמת למעשה לחוסר חמצן בגוף, שממנו עלול להיגרם תוך דקות ספורות מוות, במידה ואין סיוע רפואי מתאים בזמן אמת. בניגוד למה שהסרטים וסדרות הטלוויזיה אולי לימדו אותנו, טביעה אינה נגרמת מכך שהריאות מוצפות במים, אלא בגלל שבעת בליעת מים בלתי מבוקרת, מתבצעת במערכות הגוף סגירה של כל דרכי האוויר, מה שגורם לחוסר מעבר תקין של חמצן לכלל מערכות הגוף. הטביעה עצמה יכולה לגרום גם להקאות, העלולות להישאף לריאות".

כמה זמן יש בידינו כדי לסייע לאדם הטובע?

"הזמן העומד לרשותנו, כדי לסייע לאדם שטבע הוא זמן מועט מאוד. מדובר על דקות ספורות, בשעה שהאדם הטובע נמצא בתוך המים וחסר נשימה תקינה. בניגוד למה שסברו פעם, אין הבדל ממשי בין טביעה במים מתוקים (מי בריכה, מקווה מים מתוקים וכדו') לבין טביעה במים מלוחים. בעבר חשבו שיש שוני בפגיעות עקב סוגי המים השונים, אך למעשה אין הבדל בפועל בפגיעה שיוצרת הטביעה אלא אם מדובר בטביעות מאוד לא שכיחות בים המלח או בבריכות גופרית, שאנחנו לא שומעים עליהן הרבה".

במידה והאדם שטבע אינו נושם, יש להתחיל בביצוע פעולות החייאה עד להגעת הצוות הרפואי. צילום: שאטרסטוק

כיצד מספקים עזרה ראשונה לאדם שטבע?

"בראש ובראשונה, ברגע שזיהינו את אותו אדם טובע כולו בתוך המים, ולא נושם נשימה תקינה, יש להוציאו באופן מיידי מהמים, להשכיב אותו בצד - בלי לטלטל אותו יותר מדי, מחשד לפגיעה פיזית נוספת שנגרמה לו בעמוד השדרה, או בכל מקום אחר - ולהזעיק מיידית עזרה. במידה ואכן הנשימה אינה קיימת אצלו באופן תקין, יש להתחיל במידה ויש את ההכשרה לכך בביצוע פעולות החייאה: הנשמות ועיסויי לב, עד להגעתו למקום של צוות רפואי".


מה אסור לעשות לאדם שטבע ונשלף מהמים?

"במקרה של טביעה, מאוד חשוב לדעת מה לא לעשות: אין לתת לאדם הטובע סטירות, אין לנסות להוציא לו מים מהפה, אין לטלטל ולהזיז אותו יותר מדי (אלא במינימום האפשרי, בזמן הוצאתו מהמים), ואין לשפוך עליו מים. פליטת מים משקפת בד"כ נוזלים שהצטברו בחלל הפה, ולא מהריאות עצמן, אלא אם מדובר על מקרים של טביעות חמורות יותר של למעלה מעשרים דקות, בהן חל רפיון שרירי ומתאפשרת חדירת מים לראות".

עוד בסדרת הכתבות על נזקי קיץ: טיפול בפציעות ילדים.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום