בקרוב: מזרקי אפינפרין נגד אלרגיה

(0)
לדרג

הצעת החוק של ח"כ יפעת קריב אושרה בוועדת שרים לחקיקה, על מנת לאפשר לאנשים הסובלים מאלרגיות לאכול בחוץ בבטחה ולמנוע מקרי מוות מיותרים

מאת: מערכת zap doctors

הצעת החוק החזקת מזרקי אפינפרין במקומות ציבוריים של ח"כ יפעת קריב (יש עתיד), שנועדה למנוע מקרי מוות בשל אלרגיות, אושרה אתמול (א') בוועדת השרים לחקיקה.

לדברי ח"כ קריב, "בעולם המודעות לאלרגיה למזון היא גבוהה, בעוד בישראל אנחנו עדיין ממשיכים לספוג אסונות ומקרי מוות מיותרים. רק בחודש האחרון אירעו שני מקרים קשים, שבוע שעבר נער בן 15 נפטר מאכילת פיצה ומזרק אפיפין היה מציל את חייו. נער נוסף מאושפז במצב קשה בבית חולים לאחר התקף אלרגיה למזון, מייחלים לשלומו. הימצאות מזרק אפיפן במקומות הסעדה מבטיחה את שלומם של בעלי האלרגיה במקרי חירום וההזרקה איננה דורשה מיומנות, היא פשוטה ובטוחה. מדובר בחוק מציל חיים, שיכול למנוע מקרי מוות מיותרים, המתרחשים כל שנה. ולכן אמשיך לפעול לחקיקת דומה למוסדות חינוך ולמקומות ציבור. מזרק אפיפן הוא מזרק מציל חיים!".

בשבוע שעבר, סיפרה קריב על בנה שאלרגי לחלב, שנלחם על חייו בגלל חוסר במזרק. בנה של ח"כ יפעת קריב אלרגי לחלב ובהיותו בכיתה ד' (כיום בן 16) אכל בבית הספר מוצר בשרי כשר שהכיל בדיעבד חלב ואושפז במצב קשה מאד בבית חולים ועבר תקופת שיקום ממושכת. מקרה זה מצטרף למקרים רבים אחרים שחלקם אף הסתיימו במוות.

אלרגיה למזון

אלרגיה למזון היא תגובת יתר של מערכת החיסון ומוגדרת כתסמונת כשל במערכת החיסונית של הגוף, המזהה סוגי מזון "רגילים" כרעלנים, ומגיבה אליהם בהתאם. בין האלרגנים העיקריים נמנים: חלב, ביצים, סויה, בוטנים, משפחת החיטה, משפחת האגוזים, שומשום, דגים, סלרי, חרדל ותורמוס. אלרגיות למזון נחשבות כבעיה של העולם המודרני ובהתאם לכך אחוז האלרגיים למזון באוכלוסייה עולה בהתמדה. כחמישה אחוזים מהאוכלוסייה בישראל ידועים כסובלים מאלרגיות מזון ברמות כאלו ואחרות, מתוכם כשמונה אחוזים מאוכלוסיית הילדים וכשני אחוזים מאוכלוסיית המבוגרים. התגובה האלרגית החמורה ביותר, המכונה תגובה אנפילקטית, עלולה לגרום לקשיי נשימה חמורים, לאיבוד הכרה ואף למוות. תגובה קשה זו ניתנת לטיפול באמצעות אפינפרין (EpiPen), מזרק המכיל אדרנלין (אפינפרין). הזרקת האדרנלין לירך גורמת להרפיית שרירי הנשימה וכיווץ כלי הדם ומאפשרת מרווח זמן עד לקבלת טיפול בבית החולים. מדובר בפעולה מצילת חיים שיש לבצע בשטח, באופן מיידי, שכן הידרדרות תופעות האלרגיה עד למצב של חנק ומוות עשויה להמשך דקות מעטות. הזרקה בטעות איננה מסכנת חיים.

הבעייתיות נגרמת עקב כך שהאדם האלרגי לא תמיד מודע לכל המרכיבים במזון המוגש לו. ידועים מקרים בהם פיתחו אנשים תגובה אלרגית עקב אכילה במסעדה, ואף מוכרים מקרים שהסתיימו במוות. מקום נוסף בו רמת הסיכון עולה עבור הסובלים מאלרגיה הוא בית הספר, בייחוד לאור העובדה כי בקרב ילדים אחוז בעלי האלרגיות גבוה מזה של מבוגרים. במסגרת בית הספר מוגש אוכל לתלמידים וקיימת סכנה כי בשל טעות או חוסר ידיעה, בעל האלרגיה ייחשף למרכיב המסכן את בריאותו ואף את חייו.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום