"נייס גיא" ואלכוהול: נוט נייס

(0)
לדרג

נער בן 16 אושפז בהלל יפה לאחר שימוש ב"נייס גיא" ושתייה מרובה של משקאות אנרגיה. ד"ר עדי קליין: "הסם עלול לגרום לפגיעה נוירולוגית ולמוות"

מאת: מערכת zap doctors

שילוב מסוכן. נער בן 16 מוואדי ערה פונה בתחילת השבוע למרכז הרפואי הלל יפה כשהוא במצב מבולבל ועם דופק מהיר במיוחד, לאחר שימוש בסם הפיצוציות "נייס גיא" בשילוב שתייה מרובה של משקה אנרגיה. הנער אושפז לשם מתן טיפול תומך וצפוי להשתחרר בקרוב.

מקרה זה מתווסף לשני אירועים טרגיים שהסתיימו במותם של שני צעירים ממרכז הארץ שמתו כתוצאה משימוש בסם הפיצוציות "נייס גיא", וכן מספר צעירים אושפזו בבתי חולים שונים בארץ. גם במיון המרכז הרפואי הלל יפה טופלו בשבועות האחרונים 2 צעירים עקב שימוש בסם המדובר.

משקאות האנרגיה, נפוצים מאוד בקרב בני נוער ומבוגרים ונצרכים לעתים קרובות בצירוף אלכוהול. ד"ר איאס קאסם, סגן מנהל מחלקת ילדים בהלל יפה מציין כי יש לדעת ולזכור שמשקאות אלו לא רק מעוררים וממריצים עקב הכמות הגדולה של הקפאין שהם מכילים, הם גם בעלי פוטנציאל לפגיעה בריאותית נרחבת העלולה להסתיים אף במוות. פחית אחת של משקה אנרגיה מכילה כמות קפאין של לפחות 2 כוסות אספרסו, כאשר צריכה רבה של קפאין, עלולה לגרום לתופעות כגון עצבנות, כאב ראש, רעידות ופרכוסים, דופק מהיר עד כדי הפרעות קצב, לחץ דם גבוה, התקפים פסיכוטיים ואף שבץ מוחי ומוות. לכן, מציין ד"ר קאסם, אנו לא ממליצים לילדים מתחת לגיל 18 לצרוך משקאות אלו.

ד"ר קליין מנהלת מחלקת ילדים בבית החולים מציינת, כי סם זה נצרך באמצעות עישון והוא זמין מאוד לצריכה בפיצוציות. החומר הפעיל שבסם נקשר לקולטנים במוח וגורם לתסמינים הדומים לשימוש בקנאביס. הסימן הראשון לשימוש הוא שינוי במצב הרוח והתודעה, בהמשך שינויים בהתנהגות וכן תיווצר תלות בחומר. לסם פוטנציאל לפגיעה פסיכיאטרית מיידית וכמובן, ככל חומר אשר משפיע ישירות על המוח, הוא עלול לגרום, מלבד הזיות ופרנויות, גם לפגיעה נוירולוגית ואף למוות.

חשוב לי לציין, מוסיפה ד"ר קליין, כי בני נוער נמצאים בגיל בו יש שינויים רגשיים מובנים מעצם ההתבגרות והשינויים הורמונליים. על מתבגרים בעלי נפש בלתי יציבה ונטייה להתנהגויות מסוכנות, השפעת הסם עלולה להביא להתנהגות מסוכנת, הן מינית, הן בנהיגה וכן עלולה לגרום לדיכאון עד כדי ניסיונות אובדניים. לכן, בכל ילד בגיל ההתבגרות, שחל בו שינוי התנהגותי, חברתי או שינוי קיצוני במצב הרוח, יש להעלות חשד לשימוש בחומרים אלו, אשר כאמור נגישים מאוד.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום