"ועדת גרמן החטיאה את המטרה"

(0)
לדרג

כך מנהלי בתי החולים שיבא ורמב"ם. לדבריהם לב הבעיה היא ייבוש בתי החולים הציבוריים באמצעות השב"ן שמפנה חולים לרפואה הפרטית

מאת: מערכת zap doctors

עשרה ימים לפני פרסום מסקנות ועדת גרמן, הלחץ עולה. בכנס חיפה לבריאות ותקשורת שהתקיים היום (ב') באוניברסיטת חיפה יוחד פאנל לוועדת גרמן. במסגרתו עלו הבעיות הבוערות של מערכת הבריאות בראי מנהלי בתי החולים שיבא ורמב"ם, ונציג קופת חולים מכבי. פרופ' רפי ביאר, מנהל בית חולים רמב"ם, אמר כי "בתי החולים הציבוריים נמצאים בסכנה קיומית כי "מייבשים" אותם מבחינה תקציבית ולמעשה יוצרים היום בתי חולים ציבוריים לעניים ובית חולים פרטיים לעשירים". לדבריו על מנת להשוות את מערכת הבריאות בישראל למערכת הבריאות באירופה יש להשקיע במשך 5 שנים 10 מיליארד שקלים שחסרים במערכת.

אחד מנושאי המחלקות הקשים ביותר בין בתי החולים לקופות החולים הוא השב"ן שמאפשר למבוטחים בחירת מנתח בבתי חולים פרטיים. הקופות טוענות שזהו מענה לתורים הגדולים לניתוחים בבתי החולים הציבוריים ואילו מנהלי בתי החולים טוענים שהשב"ן מבריח את הרופאים ואת והמבוטחים למערכת הבריאות הפרטית.

עידו הדרי, דובר קופת חולים מכבי ציין כי ועדת גרמן כשלה בכך שהיא לא מתייחסת לרפואה הקהילתית וחיזוק קופות החולים והן למעשה לב הרפואה בישראל, ולא בתי החולים בהם מושקעים מרבית דיוני הוועדה. כיום גרעון קופות החולים מגיע ל-3 מיליארד שקלים וזו לדבריו סוגייה מרכזית יותר משר"פ או שב"ן. לדידו של הדרי, לו היו מבטלים את השב"ן היו פוגעים באנשים רבים מקבלים דרכו שירותי בריאות כגון בחירת רופא ותרופות שלא בסל.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים שיבא מתח ביקורת חריפה על התקשורת באומרו שהיא מסקרת רק נושאים שהיא מזדהה איתם ואג'נדות שלא מוסכמות על אנשי תקשורת לא מקבלות ביטוי בתקשורת. לדבריו הגורם למשבר במערכת הבריאות נעוץ במערכת היחסים החולה בין בתי החולים לקופות החולים."הקופות מעדיפות להפנות מבוטחים לבחירת מנתח פרטי דרך השב"ן במקום להפנות מטופלים למערכת הציבורית. "הר השקלים" שנבנה בעשור האחרון במערכת הרפואה הפרטית גורם לרופאים שינוי התנהגותי - הם עוברים באופן טבעי למערכת הפרטית שם נמצא הכסף. יש פה תמריץ מעוות הגורם לעדיפות של המערכת הפרטית על פני הציבורית".

פרופ' רפי ביאר חיזק את דבריו באומרו כי הוא מכיר חולים רבים מצפון הארץ שקופות החולים "מבריחים" אותם לאסותא במרכז הארץ במקום לרמב"ם שממוקם בחיפה.

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן פנתה לפרופ' רוטשטיין ואמרה כי היא מקבלת פניות מחולי סרטן שזקוקים לרדיותרפיה בשיבא, ומקבלים תורים מאוחרים בשל תיירי מרפא שתופסים את מקומם. פרופ' רוטשטיין השיב לה כי דווקא התיירות הרפואית היא זו שמאפשרת לממן את הצוות הרפואי שמפעיל את המאיצים, ולולא התקציבים הללו הוא היה נאלץ לפטר עובדי רפואה רבים, שבראש ובראשונה מעניקים שירותים רפואה לישראלים.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום