הרופאים: שולחים לבדיקות מיותרות

(0)
לדרג

מרבית הרופאים בארה"ב חושבים שמבוצעים יותר מדי הליכים רפואיים שאין בהם צורך, אך עדייין מודים שיפנו לבדיקה שמטופל שמתעקש על כך

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כמעט שלושה מכל ארבעה רופאים בארה"ב מאמינים כי בדיקות וטיפולים רפואיים מיותרים הם בעיה חמורה במערכת הבריאות, אך יותר ממחציתם מודים שישלחו מטופל המתעקש להיבדק. כך עולה מסקר מטעם ABIM Foundation (המועצה האמריקאית לרפואה פנימית).

בסקר טלפוני במסגרת פרוייקט "Choosing Wisely", שנועד לעודד איגודים מקצועיים לפתח רשימת שירותים רפואיים שאינם מועילים למטופלים, אך עדיין מבוצעים לעתים קרובות, רואיינו 600 רופאים ברחבי המדינה. בערך אחד מכל חמישה רופאים (21%) שהשתתפו היה מודע לקמפיין, שמטרתו לצמצם את היקף השימוש בבדיקות המיותרות.

מממצאי הסקר עולה כי 73% מהרופאים טענו כי תדירות הבדיקות המיותרות מהווה בעיה חמורה מאוד או חמורה במידה מסוימת. 66% מהרופאים חשו כי מוטלת עליהם אחריות רבה להבטיח כי המטופלים לא יבצעו בדיקות מיותרות.

עוד נמצא כי מטופלים רבים ממשיכים לדרוש בדיקות והליכים מיותרים וכי רופאים רבים ממשיכים לשלוח את המטופלים לבדיקות אלו. לדוגמא, 47% מהרופאים דיווחו כי המטופלים מבקשים מהם בדיקות מיותרות לפחות פעם בשבוע. 72% מהרופאים טענו כי הרופא הממוצע שולח מטופלים לבדיקות או פרוצדורות מיותרות לפחות פעם בשבוע, כאשר 53% מהרופאים דיווחו כי אם המטופל יתעקש, יעשו זאת גם אם ידעו כי הבדיקה מיותרת. עם זאת, 70% מהרופאים טענו כי לאחר שיחה עם המטופל בנוגע לחיוניות של בדיקה או פרוצדורה, לעתים קרובות המטופל נמנע מהבדיקה.

הבעיה אינה מוגבלת לרופאים, כאשר הקמפיין מיועד להתרחב לאיגודים לא-רפואיים אחרים, כולל רופאי שיניים, פיזיותרפיסטים, אנשי סיעוד ומומחים נוספים.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום