חד מיניים בפייסבוק? לייק

(0)
לדרג

מצעד הגאווה כבר עבר, אבל עבור קהילת להט"ב ההתמודדות על הזכות לסביבה מכבדת וסבלנית נמשכת כל השנה. הרשת החברתית היא אחת מזירות המאבק

מאת: שירלי קליין

בעוד זמן קצר יוצאים בני הנוער לחופשת הקיץ, שבה הם מבלים זמן רב במחשב וברשתות החברתיות, כדרך ליצירת קשרים חברתיים ולביטוי עצמי. בצד יתרונותיה של הרשת החברתית, קיים חיסרון גדול של כלי זה - כבמה בעלת כוח עצום ורב, הנותן ביטוי שלילי להצקות, להכפשות, לאלימות, לפגיעה, לחוסר כבוד ולגזענות.

לעתים תופעות אלה באות לידי ביטוי באופן ישיר ואכזרי כלפי בני נוער גאה, השייכים לקהילה ההומו-לסבית או כלפי בני נוער שטרם גיבשו זהות מינית, ונמצאים בתהליך של בירור עצמי. ההתמודדות מול האלימות בפייסבוק אינה פשוטה וכלל לא קלה, ולכן יש צורך לגייס כוחות בהתנהלות מולה, על מנת למגר את הגזענות נגד בני נוער בכלל והנוער הגאה בפרט.

הרשת החברתית כמקום מפלט

גיבוש הזהות המינית והיציאה מן הארון כרוכים בהתלבטויות וקשיים רבים - הן אישיים והן סביבתיים. התהליך קשור במבנה האישיותי של הנער או הנערה, במקורות הכוח שלהם ובהתמודדות הסביבה עם בחירתם. לעיתים רבות הפייסבוק מהווה עבורם מקום מקלט, שבו הם יכולים לשתף ולהעלות את רחשי ליבם, על-מנת לקבל חיזוק ותמיכה בבחירתם, ולכן חשוב שהפייסבוק יהיה מקום נעים ותומך ככל שניתן.

כדי להימנע מפגיעה ברשתות החברתיות, יש צורך ב"אפס סובלנות" כלפי אלימות וגזענות כלפי בני נוער שההעדפה המינית שלהם אינה מוצאת חן בעיני הזולת, הבוחר להביע זאת בדרך פוגענית וחסרת כבוד. גזענות בפייסבוק הינה עבירה על החוק, ולכן לא רק שאין צורך להתבייש או להרגיש לא בנוח, יש צורך לפעול בצורה חד משמעית ומיידית, כשהדברים חוצים את גבול הטעם הטוב.

יש להגיש תלונה במשטרה עם תיעוד הפגיעה, להיעזר בעמותות המסייעות לבני נוער גאה ולמחוק מיידית "חברים" פוגעניים. יש צורך להיות איתנים בעמדה זו, מכיוון שאין שום זכות לאדם אחר לפגוע בזולתו, לא כל שכן על רקע העדפותיו המיניות.

איך לשמור על הילדים ברשת?

הורים צריכים להיות עם אצבע על הדופק בכל הקשור לנעשה בדפי הפייסבוק של ילדיהם, על-מנת לשמור על בריאותם הנפשית, שגם כך הינה שברירית. אם ההורים מתנגדים לבחירה המינית של בנם או בתם, רצוי שבכל זאת יקחו אחריות הורית על ילדם, ויפנו לקבלת עזרה ותמיכה בנושא, תוך סיוע של אדם מבוגר, שיתמוך במתבגר בהתמודדות המורכבת סביב העדפתו המינית בכלל, ועם הרשתות החברתיות בפרט. יש צורך לקחת בחשבון שהפייסבוק הינו העולם הפרטי והאישי של המתבגרים, ולכן יש להימנע מביקורתיות ומשיפוטיות ככל שניתן.

עודדו את ילדיכם לשתף אתכם בנעשה בפייסבוק, לא מתוך חטטנות אלא מתוך דאגה ושמירה על שלומם. אם ניתן, היו חברים שלהם בפייסבוק, ובדקו האם מופיעים סימני גזענות כלשהם, שאולי המתבגרים אינם מודעים אליהם. סימנים אלה עשויים להופיע במספר צורות וגוונים, שיש לתת את הדעת עליהם, ואין להתעלם מהם, כמו: קללות ישירות, עידוד להתאבדות או לפגיעה גופנית כלשהי, חוסר כבוד, פיתוי מיני, בדיחות, העלאת תמונות או סרטונים ללא רשות, לחץ חברתי, איומים, התחזויות וכיו"ב. כל אלה צריכים להדליק נורת אזהרה עם ובלי קשר לנטייה המינית של מתבגר.

יש צורך לשוחח עם המתבגרים בשיחה גלויה ופתוחה לגבי הסכנות המצויות ברשתות החברתיות, ולדרוש מהם ליידע או להתייעץ אתכם, כאשר הדברים אינם נראים להם או כשהם מתלבטים בסוגיית פייסבוק כלשהי. חזרו והדגישו בפניהם את מטרתכם ואת דאגתכם הגדולה, והרצון לשמור על בריאותם הנפשית, הגופנית ועל הדימוי העצמי שלהם. ספרו להם על מקרים כמו התחזות וירטואלית: בשם אחר, בגיל, במין או בהעדפה מינית, שעלולה להביאם למצבי סיכון לא רצויים.

הסבירו להם את הכוח הרב ואת המשמעות שיש ללחיצה סתמית כביכול על כפתור ה"לייק". בני נוער אינם מודעים לכח הרב שיש במילה זו, שיכולה להעלות או למחוץ ברגע אחד את דימויו העצמי של המתבגר הגאה. חזקו אותם למחוק "חברים" שלועגים או אומרים דברים פוגעניים ומסבירים: "זה רק בצחוק". חוסר כבוד לזולת השונה ממך אינו מצחיק כלל ואין להקל ראש בכך.

הסבירו להם, שחברים אינם נמדדים בכמות, מה שמאוד חביב על בני הנוער כמדד לפופולריות, אלא באיכות. עזרו להם למצוא קבוצות חברתיות, שבהן הם יוכלו לקבל מענה וחיזוק רגשי לדרך שבה הם בחרו ללכת בצד שיתוף והעלאת סוגיות והתלבטויות, שיתנו להם מענה כן ומכבד. כך הם לא ירגישו לבד או שונים, אלא יחוו מקום של שייכות ושל קבלה.

העוצמה והאחריות הגדולה טמונה בידיהם של ההורים ושל המבוגרים בהתמודדות מול הטרדות על רקע העדפה מינית בפייסבוק. ככל שבני הנוער הגאה ירגישו אהובים, וככל שהמבוגרים בחייהם מקבלים אותם כמו שהם, כך יהיה להם את הכוח לעמוד בגאווה מול אלה, שאינם יודעים לקבל בכבוד כל אדם באשר הוא אדם.

הכותבת היא מטפלת משפחתית זוגית בשיטת אדלר ומנהלת פורום ייעוץ חינוכי באתר zap doctors

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי לגברים הומוסקסואלים, ביסקסואלים וא-מיניים

פורום ייעוץ פסיכולוגי ללסביות ולטראנסג'נדרים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום