הריון: לא לשכוח לצחצח שיניים

(0)
לדרג

השינויים ההורמונליים המתרחשים בגוף בזמן ההריון משפיעים גם על חלל הפה והשיניים ועלולים לפגוע בהם. כך ניתן לעבור את התקופה בחיוך בריא

מאת: מערכת zap doctors

השינויים ההורמונליים הרבים שמתרחשים בגוף האישה בהריון משפיעים גם על הפה והשיניים ועלולים לפגוע בהם. גם הבחילות וההקאות שמהן סובלות רבות מהנשים בטרימסטר הראשון עלולות להוביל לבעיות שונות. ד"ר ניר זילברברג, מומחה לשיקום הפה, וד"ר רחל ענר, מומחית לפריודונטיה, מסבירים על הנושא.

בריאות הפה בהריון (אילוסטרציה)
בריאות הפה בהריון (אילוסטרציה)

מדוע הפה והשיניים רגישים יותר בהריון?

"השינויים ההורמונליים המתרחשים בהריון יכולים לגרום לנטייה מוגברת לדימומים, גם בעת צחצוח וגם באופן ספונטני. בנוסף, תקופת ההריון מאופיינת אצל חלק מהנשים בחניכיים נפוחות ומודלקות - במיוחד אם לא שומרים על ביצוע היגיינת פה קפדנית.

תופעה נוספת היא נטייה לבחילות והקאות, בעיקר בטרימסטר הראשון להריון. הדבר יכול להשפיע על בריאות הפה במספר אופנים: הימנעות או אי הקפדה על הרגלי היגיינה - משום שעצם פעולת הצחצוח יכולה לגרום להופעת הבחילה וההקאה. כמו כן ההקאות יכולות לגרום לחומציות גבוהה יותר בחלל הפה, דבר שיכול לגרום לפגיעה באמייל המצפה את השיניים ומגן עליהן, ולהיווצרות מוקדי עששת חדשים".

כיצד מומלץ לטפל בפה בזמן ההריון?

"במהלך ההריון חשוב מאוד לשמור על הרגלי היגיינה קפדניים, הכוללים צחצוח שיניים ואף שימוש במי פה המכילים פלואוריד. במידה שהאישה סובלת מהקאות, מומלץ לא לצחצח את השיניים כחצי שעה אחרי ההקאה - בגלל החומציות הגבוהה בחלל הפה. לכן, לאחר ההקאה, מומלץ לשטוף את הפה היטב במים. כמו כן, במהלך ההריון חשוב מאוד להקפיד להגיע לפגישות תחזוקת השיניים אצל שיננית וכמובן לעבור בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים".

אילו טיפולי שיניים אי אפשר לעשות בזמן ההריון?

"באופן עקרוני אין כל מניעה לבצע טיפולי שיניים במהלך ההריון. יחד עם זאת, אנו רופאי השיניים משתדלים לבצע רק את הטיפולים ההכרחיים והחשובים לבריאות השיניים, כגון טיפולי תחזוקה אצל שיננית, טיפול במוקדי עששת (חורים בשיניים) וטיפולי חירום - במידה שמתפתחים כאבים. במידת האפשר מומלץ לבצע את הטיפולים בטרימסטר השני להריון. טיפולים אלקטיביים כגון השתלות או טיפולים אסתטיים - מומלץ לדחות לאחר סיום ההריון".

מה עושים אם ישנו טיפול דחוף שלא ניתן להמתין איתו עד לאחר הלידה, למשל טיפול שורש?

"כאמור אין מניעה בביצוע טיפולי שיניים בהריון, בוודאי אם מדובר בטיפול חירום. ניתן לבצע ללא חשש אלחוש מקומי, וכן לבצע צילום רנטגן מקומי ברמת קרינה מזערית עם עדיפות לצילום דיגיטלי- וזאת תוך הקפדה על לבישת סינור עופרת המגן על האישה והעובר. עקרונית מומלץ להפחית ככל הניתן בביצוע צילומי רנטגן במהלך ההריון, אבל במידה שיש צורך רפואי, אין שום מניעה בביצוע צילום רנטגן מקומי"

האם אפשר להשתמש בגז צחוק או בהיפנוזה בעת הריון?

"אין שום מניעה לבצע טיפול תחת היפנוזה במהלך תקופת ההריון, בהנחה שההיפנוזה נעשת ע" רופא בעל הכשרה מתאימה ובעל רישיון לעסוק בתחום זה מטעם משרד הבריאות. לגבי טיפול בגז צחוק, אין כל עדות לנזק כתוצאה מטיפול נקודתי בודד בגז צחוק במהלך ההריון. יחד עם זאת, מומלץ שלא להשתמש בגז הצחוק בטרימסטר הראשון להריון. בטרימסטר השני והשלישי ניתן לבצע טיפול תחת גז צחוק אבל להשתדל להמעיט ככל הניתן במספר ומשך הטיפולים".

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום