מונדיאל בברזיל: מדריך רפואי

(0)
לדרג

השמש, החופים והכדורגל: טיול בברזיל הוא תמיד אטרקטיבי, במיוחד במונדיאל. אבל חשוב מאוד להיזהר ממחלות עיכול, עקיצות יתושים ומחלות עור. כך תמנעו מגול עצמי

מאת: מערכת zap doctors

שמש יוקדת, חופי תכלת מזמינים, מסיבות רחוב תוססות, נופים אגדיים, אוירה משוחררת, יציעים גועשים ומשחקי כדורגל בלתי נשכחים - כל אלה מחכים למי שטס למשחקי המונדיאל בברזיל. אבל, למרבה הצער, מחכים לתיירים בברזיל גם מחלות וסכנות בריאותיות.

בברזיל, שעודנה מדינת עולם שלישי, נפוצות מחלות העלולות לפגוע בתיירים ממדינות המערב אשר אינם נחשפים אליהן בשגרת חייהם. על כן, נדרשת היערכות לפני הנסיעה (חיסונים) והתנהלות מאוד זהירה בעת השהייה בברזיל. איזה מחלות וסיכונים בריאותיים עלולים לסכן את מבקרי המונדיאל? האם וכיצד ניתן להתגונן? מהם הכללים לפיהם צריך לפעול כדי לחזור מברזיל בשלום? פרופ' אלי שוורץ, מנהל המרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות בבית החולים שיבא - תל השומר, ישיב על כל השאלות.

מדריך בריאות למונדיאל בברזיל (אילוסטרציה)
מדריך בריאות למונדיאל בברזיל (אילוסטרציה)

האם צפויות לתיירים ישראלים הנוסעים לבקר בברזיל בתקופת המונדיאל סיכונים בריאותיים?

"בהחלט. ברזיל היא מדינת עולם שלישי וישנן מחלות הנפוצות שם, ואשר תייר מערבי שנחשף אליהן עלול לסכן את בריאותו - ואפילו את חייו - אם לא יתגונן מפניהן היטב. המרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות בבית חולים שיבא פועל יחד עם ה-CDC - המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן. הגופים הללו מרכזים מידע רב ערך אודות בריאותם של מטיילים מהעולם הראשון בעולם השלישי. מידע זה נבחן, מתועד ומסייע ללמוד ולהסיק לאיזה מחלות נחשף התייר המערבי במדינות השונות אשר בהן יבקר. יש לנו, למעשה, מאגר מידע עדכני, עצום ממדים, הנסמך על נתונים של עשרות אלפי מטיילים ומסייע לנו להגן על יתר הנוסעים. זהו אוצר שערכו לא יסולא בפז. מאגר מידע זה מלמד על המצב במדינות רבות וביניהן ברזיל. ההכנה לנסיעה לברזיל לא כוללת רק רכישת כרטיסי טיסה, הזמנת חדר במוטל והמרת כסף, אלא גם קבלת הדרכה, טיפול מונע ומידע לגבי כללי התנהלות רצויים. כל אלה חיוניים לשם שמירה על הבריאות".

באיזה מחלות מדובר?

"ניתן לחלק את הסיכונים הבריאותיים האורבים בברזיל לתייר המערבי לשלוש קבוצות: מחלות מערכת עיכול, מחלות הנובעות מעקיצות יתושים ותחלואה דרמטולוגית".

איזה מחלות הקשורות למערכת העיכול קיימות בברזיל וכיצד ניתן להתגונן מפניהן?

"לפי הנתונים שבידינו, תחלואה של מערכת העיכול היא התחלואה הנפוצה ביותר בקרב תיירים מערביים המבקרים בברזיל. כל מי שמגיע למונדיאל, ולא משנה באיזה חבל ארץ יתמקם, חשוף לחיידקים מחוללי מחלות עיכול, הנמצאים במי השתייה ובמזון - ועלולים לגרום תחלואה קלה עד קשה מאד".

"כדי להתגונן מפני מחלות אלה, יש להקפיד על הכללים הבאים:

להרבות בשטיפת ידיים עם מים וסבון

לא לשתות מי ברז, אלא להשתמש במים מינרליים מבוקבקים ולהקפיד שהבקבוקים סגורים הרמטית

לא לצחצח שיניים עם מי ברז

להימנע מצריכת מים ומשקאות קלים עם קוביות קרח.בכלל - לא לצרוך קרח

לנסות לאכול כמה שיותר אוכל מבושל. כמה שיותר מבושל - כךיותר טוב

לצרוך רק פירות שניתן לקלף אותם ולאכול ללא קליפה"

לקבל חיסונים היכולים למנוע חלק ממחלות אלה כוללים חיסון לצהבת A וחיסון נגד טיפוס הבטן

איזה מחלות המועברות על ידי יתושים קיימות בברזיל? כיצד ניתן להתגונן מפניהן?

"מדובר בשלוש מחלות המועברות מאדם לאדם על ידי עקיצת יתוש. המחלות הן מלריה, קדחת צהובה וקדחת דנגי.
עקיצת יתוש נגוע במלריה גורמת למחלת חום קשה ולפגיעה רב-מערכתית בגוף . למרבה הצער, אין חיסון נגד מלריה. המלריה קיימת בברזיל באזור האמזונס, ועל כן מי שמגיע לאזור זה חייב לנקוט פעולות התגוננות, כדי להימנע מהדבקה. חלק ממשחקי המונדיאל מתקיימים באזור האמזונס, למשל במנאוס, בירת האמזונס. ההתגוננות כוללת נטילת כדורים למניעת מלריה (טיפול מונע), וכמובן מריחת תכשירים דוחי יתושים המכילים את החומר הפעיל DEET בריכוז של 25% לפחות.

"קדחת צהובה היא מחלה חמורה הנחשבת לקטלנית מאד. גם מחלה זו קיימת באזורים בהם מתקיימים חלק ממשחקי המונדיאל, באזור האמזונס, סביב ברזיליה ולמטיילים באיזור האיגואסו. מפני מחלה זו ניתן להתגונן באמצעות חיסון נגד קדחת צהובה שניתן בארץ טרם הנסיעה. לחיסון זה יש לא רק חשיבות בריאותית אלא גם חשיבות מעשית. תיירי מונדיאל רבים לבטח ינצלו את שהייתם באזור וימשיכו לטיולים במדינות שכנות. במעברי הגבול דורשים מהנוסעים להציג פנקס חיסונים המעיד על קבלת החיסון. ללא עדות לקבלת חיסון זה לא מאפשרים מעבר למדינה שכנה".

"קדחת דנגי הופכת נפוצה יותר ויותר בעולם וכך גם בברזיל. מדובר במחלת חום קשה שההדבקה בה נעשית בעקבות עקיצת יתוש. למרבה הצער אין טיפול מונע לדנגי. יש ללבוש בגדים בהירים ולהתמרח הרבה בתכשירים דוחי יתושים. בשונה מיתושים המעבירים מלריה, הנפוצים בעיקר בלילה, יתושים המעבירים דנגי נפוצים במהלך היום, מה שמקשה על לבישת בגדים ארוכים בתנאי החום הכבד של ברזיל. אולם יש נחמה מסוימת: לפי נתונים עדכניים קדחת הדנגי מתפשטת בעיקר לפני עונת הגשמים בברזיל (העונה המקבילה לחורף שלנו) ולא בעונה היבשה במהלכה מתקיים המונדיאל. על כן, הסיכוי להידבק בדנגי הוא נמוך. יחד עם זאת יש לנקוט אמצעי זהירות ולהיזהר באופן מיוחד בשעות הבוקר המוקדמות ולקראת השקיעה, אז 'יתושי הדנגי' נוהגים לעקוץ".

מהי תחלואה דרמטולוגית? מדוע היא נפוצה בברזיל?

"רבים מהמטיילים השבים מברזיל מדווחים על מחלות ובעיות הקשורות לעור. זוהי תחלואה דרמטולוגית. חלק ממחלות העור ניתנות למניעה. הכוונה למחלות הנובעות ממגע ישיר עם חופי המדינה היפה. החול על החוף שורץ בביצי תולעים והזחלים יכולים לחדור תחת העור, במגע עם החול. על כן מומלץ שלא ללכת יחפים על החוף ולא לשכב על החוף, אלא על מגבת. מחלות עור נוספות הניתנות למניעה קשורות לעקיצות חרקים, שעקיצתם מעוררת אלרגיות. לרוב מדובר בתגובות אלרגיות קיצוניות וממושכות. גם כאן התמרחות והתגוננות מפני יתושים מפחיתה סיכונים".

בסיכומו של דבר, חופיה היפים של ברזיל, הנופים המדהימים, התרבות הייחודית והמונדיאל המשכר באמת מזמינים ומפתים; אבל יש להיזהר ולנהוג בחוכמה כדי למזער סיכונים: להתחסן, להתמרח, לא לשכב על החול ולשים לב מה אוכלים ושותים. וכמובן זהירות במגע מיני, כך תוכלו לנסוע בשלום ולחזור בשלום.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת מטיילים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום