טיפול אונקולוגי: שימור פוריות

(0)
לדרג

כאשר אישה מתבשרת כי חלתה בסרטן, היא מרכזת את מאמציה בקבלת הטיפול הנכון. כדאי לחשוב גם על היום שאחרי: איך לשמר את הפוריות לאחר הטיפולים האונקולוגיים

מאת: פרופ' אבי בן-הרוש

כאשר אישה מתבשרת כי חלתה בסרטן, לרוב היא מרכזת את מאמציה במציאת הטיפול הנכון עבורה, על מנת למגר את המחלה. אבל חשוב לזכור כי טיפולים כימותרפיים וקרינתיים עלולים לפגוע בשחלות ובפוריות עתידית - ולכן כדאי, במקרים רבים, לפני תחילת הטיפול, לפנות לייעוץ ולשקול פעולה לשימור פוריות.

פוריות לאחר הקרנות (אילוסטרציה)
פוריות לאחר הקרנות (אילוסטרציה)

מה משפיע על הפגיעה בפוריות במהלך טיפול אונקולוגי?

הסיכון לפגיעה בשחלות במהלך טיפולים אונקולוגיים מושפע בעיקר מגילה של המטופלת ומפרוטוקול הטיפול הכימותרפי הצפוי. מאגר הזקיקים בשחלות בילדות ונערות או בנשים צעירות הוא גדול, ויתכן שגם לאחר פגיעה בחלק מהזקיקים, עדיין יוותר מספר גדול של ביציות תקינות שיספיק להשגת הריון בעתיד. לא כל סוגי הכימותרפיה פוגעים בצורה דומה בשחלות: ישנם תכשירים מסוימים הידועים בכך שהם גורמים לפגיעה קשה בשחלות ואחרים הידועים כפוגעים בצורה מינימאלית.

מהן האפשרויות העומדות בפני חולות סרטן לשמירת פוריות?

מספר אפשרויות לשמירת פוריות עומדות בפני החולות. אלה האפשרויות:

1. בחירה בטיפולים כימותרפיים והקרנות במינונים ובפרוטוקולים הפוגעים פחות בפוריות (במידת האפשר).

2. שימוש בתכשירים תרופתיים: דוגמת GnRH Analogues אשר ייתכן כי הם מפחיתים את נזקי הכימותרפיה בשחלות. מנגנון ההגנה של תכשירים אלה אינו ברור וייתכן שהם מפחיתים את הפגיעה השחלתית על ידי יצירת "בלות" פרמקולוגית, אולם אין הוכחה טובה ליעילות תכשירים אלה במניעת נזק לשחלות. יתרון נוסף של הטיפול בתכשירים אלה הוא מניעת הופעת הווסת במהלך הטיפול הכימותרפי. כיום נחקרת גם השפעתם של חומרים נוספים שמטרתם מניעת מוות של זקיקים בשחלות.

3. הפריה חוץ גופית והקפאת עוברים: פתרון זה יישומי כבר היום בכל יחידות ההפריה החוץ גופית, אך מתאים רק לנשים בוגרות (התהליך מחייב שימוש בזרע בן הזוג או זרע תורם) ולא לילדות או מתבגרות. בנוסף, קבוצה ייחודית הינה חולות סרטן, שמחלתן עלולה להיות מושפעת מהורמונים (בעיקר חולות סרטן השד), עקב החשש שהחשיפה הגבוהה לאסטרוגן בעקבות הגירוי ההורמונלי של השחלות תגביר את המחלה. בקבוצת נשים זאת, מיושמים פרוטוקולי טיפול ייחודיים הכוללים שימוש גם במעכבי ארומטאזה ((LETROZOLE המאפשרים טיפול בגונדוטרופינים להשגת גיוס של מספר גדול של ביציות מהשחלה, ומניעת העלייה הלא רצויה ברמת האסטרוגן בדם. בנשים בהן הטיפול הכימותרפי חייב להינתן בדחיפות, הפריה חוץ גופית סטנדרטית תחייב דחיית הטיפול נוגד הסרטן לטווח של מספר שבועות, ולפיכך אינו ישים ברוב המקרים. מנגד, מצטבר ניסיון חיובי בשאיבה מיידית של זקיקים קטנים והבשלה חוץ גופית של הביציות הלא בשלות (IVM) בנשים אלה, עם או בלי טיפול מקדים קצר, בגונדוטרופינים".

4. שאיבת ביציות בשלות והקפאתן לפני הטיפולים האנטי סרטניים: שימוש בהקפאה מהירה (ויטריפיקציה). בשנים האחרונות גדל הניסיון בשיטת הקפאה מהירה של ביציות. בשיטת הוויטריפיקציה, מקפיאים את הביצית ב"מכת קור" מיידית ומהירה עם ריכוז גבוה של חומרים שמונעים יצירה של גבישי הקרח בתוך התא, וכך נמנעת פגיעה בביצית. בזכות השיטה החדשה, דווח כי למעלה מ-90% מהביציות שורדות את ההקפאה.

5. הזזה של השחלות (Oophotopexy) מחוץ לשדה ההקרנה: ניסיון למנוע או להקטין את הפגיעה בשחלות על-ידי קרינה.

6. הוצאת רקמה שחלתית (בדרך כלל באמצעות לפרוסקופיה) והקפאתה: בתי חולים בארץ ובעולם מציעים שירות של הקפאת שחלות למטופלות סרטן צעירות לפני טיפולים אנטי-סרטניים. הרקמה השחלתית מכילה זקיקים קטנים המוקפאים בהצלחה. החזרת הפוריות בעתיד תתבצע באחת משתי הדרכים הבאות:

השתלה מחודשת של פיסות השחלה המופשרות: השתלת הרקמה השחלתית היא תהליך בר ביצוע כבר היום, אך טומן בחובו סיכון חזרת המחלה הממארת למטופלת, בגלל חשש שהרקמה השחלתית המופשרת עלולה להכיל תאים ממאירים. עד היום תוארו בארץ ובעולם למעלה מ-20 לידות מוצלחות לאחר השתלת מקטעי שחלה.

הפקת ביציות מהרקמה המופשרת והבשלתן בתנאי מעבדה (נושא הנמצא עדיין בתהליכי מחקר ראשוניים), שבעקבותיה תבוא הפריה חוץ גופית והחזרת עוברים שגרתית. סכנת חזרת ממאירות לא תהיה קיימת כלל בהקשר לביציות, שגודלו והופרו בתנאי מעבדה.

7. תרומת ביציות: חשוב לזכור כי גם במצב של פגיעה בלתי הפיכה בשחלות, ניתן במרבית המקרים להשיג הריון מתרומת ביציות.

הכותב, פרופ' אבי בן הרוש, הוא מנהל תחום פוריות והפריה חוץ גופית, ב"איה מדיקל" המרכז לרפואת נשים מתקדמת בבי"ח אסותא

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון.

עוד בנושא: הפרעות בתפקוד מערכת המין הנשית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום