עישון יד שלישית: אל תעשנו בבית

(0)
לדרג

יום ללא עישון: העשן נצמד לריהוט בבית ולריפודי המושבים שבמכונית. מי שישהה במקום לאחר מכן ייחשף לרעל שבסיגריה; מה עוד ניתן לעשות כדי לגרום למעשנים להיגמל?

מאת: מערכת zap doctors

כאשר אתם מעשנים בבית, בכלי רכב או בכל מקום אחר, גם אם אנשים אחרים לא נמצאים איתכם בזמן העישון, עצם העישון בחללים המשותפים, יכול לחשוף אותם לחומרים רעילים מאוחר יותר, ולסכן את בריאותם.

מהודעה של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום ללא עישון, עולה כי מחקרים מראים ש"עשן מיד שלישית" נצמד לבגדים, לשיער, לעור הגוף, לאבק, לרהיטים, לווילונות, לקירות, למצעים, לשטיחים, לריפודי המושבים בכלי רכב ולמשטחים אחרים, והחומרים הללו מצויים שם גם זמן רב לאחר כיבוי הסיגריה.

"עישון יד שלישית" הוא מושג חדש יחסית בתחום מחקר נזקי העישון, שהגדיר החוקר Winickoff בשנת 2009. מושג זה מתייחס לחשיפה לשיירי חלקיקים רעילים ומסרטנים ולתרכובות נדיפות שנשארים לאחר כיבוי מוצרי טבק שונים, כגון סיגריות ונרגילות. החומרים המסוכנים נספגים במשטחים שונים ומשתחררים בהדרגה בחזרה לאוויר, ולכן עלולים לגרום נזק בריאותי, במיוחד לתינוקות ולילדים הקטנים שבבית.

ידוע כי תינוקות וילדים, רגישים יותר ממבוגרים לנזקי העישון הכפוי ("מיד שנייה"), כמו גם לעישון "מיד שלישית", מאחר שקצב תחלופת האוויר אצלם גבוה יותר, ולכן הם שואפים יותר מזהמים ביחס למשקל גופם, לעומת מבוגרים. ילדים מבלים שעות ארוכות בבית, נוהגים להכניס את הידיים לפה, והם לא יכולים לבחור לעזוב סביבה שמעשנים בה, או להעיר למבוגרים שלא לעשן על ידם. לאור זאת, קיימת חשיבות גדולה לשמירה על סביבה נקייה לחלוטין מעישון בבית, במכונית, בעבודה ובמקומות ציבוריים כמו מסעדות ובתי מלון. האגודה למלחמה בסרטן יוצאת במודעה חדשה לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, במטרה להעלות את מודעות הציבור לסכנות שבעישון "מיד שלישית".

המלצה: להעלות את מחיר הסיגריות כמו בניו יורק

בתוך כך, מתריעים באגודה כי האמנה הבינלאומית למניעת עישון בישראל מיושמת בישראל באופן חלקי בלבד, אף שאושררה על ידי ממשלת ישראל כבר בשנת 2005.

לפי פרסום של האגודה למלחמה בסרטן, על מנת לעמוד באמנה, יש ליזום העלאות מחיר משמעותיות יותר כפי שנעשה בניו-יורק, דבר שהוביל לירידה דרמטית בשיעורי העישון. הוכח כי העלאת המחיר היא הגורם היעיל ביותר להורדת שיעורי העישון ולהפחתת מספר הצעירים שמתחילים לעשן. במסגרת זו, מומלץ לבטל לחלוטין את הפטור ממכס על מוצרי טבק בחנויות פטורות ממכס.

בנוסף, יש לאסור לחלוטין על פרסום מוצרי טבק מכל סוג שהוא, בכל אמצעי התקשורת. הוכח שפרסום גלוי וסמוי, כגון בתוכניות ריאליטי, סרטים וכדומה מעודד עישון, במיוחד בקרב צעירים. כמו כן יש להילחם בתופעת הפרסום הסמוי ולדרוש מהייבואנים ויצרנים לפרסם אזהרות גדולות על גבי חפיסות הסיגריות, אשר כוללות תמונות בהתאם להמלצת האמנה.

עוד ממליצים להגביר את האכיפה על בעלי מקומות ציבוריים ועל אזרחים המפרים את החוק, לבטל לחלוטין את חדרי העישון במקומות סגורים, ולהגביל עישון במקומות פתוחים נוספים כמו פארקים ציבוריים. כמו כן להמשיך בהעלאת המודעות לנזקי העישון להרחיב את שירותי הגמילה מעישון.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום