ירידה קוגניטיבית: עצמאות בעזרת הטכנולוגיה

(0)
לדרג

ירידה קוגניטיבית ומוטורית עלולה להביא לפגיעה קשה בעצמאות האדם המבוגר ואף לגרום לאשפוז סיעודי שלו כדי לשמור על שלומו. חידושים טכנולוגיים עשויים למנוע את הצורך באשפוז

מאת: יובל נוה

מרפאים בעיסוק מאפשרים לאוכלוסייה המבוגרת, הלוקה בירידה קוגניטיבית ומוטורית, לשמור על מידה מסוימת של עצמאות, באמצעות התאמה של טכנולוגיות עכשווית, המאפשרות לשמור על עצמאות - ולהמשיך לגור במסגרת הבית.

בשוק קיים מגוון מוצרים שנועדו לסייע בהשגת העצמאות. מרפאים בעיסוק מסייעים לאדם המבוגר לשמור על יכולת תפקודית, בהתאם למצבו. עסקנו בכך במספר כתבות באתר זה: דמנציה: למצוא את שביל הזהב, ועידוד יציאה למרחב הציבורי . יחד עם זאת, לעיתים קיים חשש להשאיר את האדם המבוגר, הלוקה בירידה תפקודית, כשהוא לבד בבית, נוכח החשש שייצא מהבית וילך לאיבוד.

מהם המוצרים שנועדו לסייע לאדם מבוגר הסובל מירידה קוגניטיבית?

לחצן מצוקה: הפריט הנפוץ ביותר לקריאה לעזרה בזמן מצוקה (למשל: נפילה). עם זאת, הוא אינו יעיל כאשר האדם המבוגר לוקה בירידה קוגניטיבית, מכיוון שנדרשת הבנה בסיסית בהפעלת המכשיר בשעת הצורך.

חיישנים: פתרון יעיל למצבים של ירידה בתפקוד הקוגניטיבי. למשל: חיישנים המתריעים על מקרר או חלון פתוח ואף על גז פתוח ללא שהובערה בו אש. גלאי נפח יכול להתריע על קימה ממיטה או יציאה מהבית ללא השגחה. כיום נמצאים בפיתוח חיישנים המסוגלים ללמוד על ההרגלים של אנשים הלוקים בירידה קוגניטיבית קלה.

לדוגמה, החיישן המפותח על-ידי Tecnalia - בעל פוטנציאל לזהות שינויים בהתמצאות, הרגלי שינה וגם לתת הוראות קוליות, כגון תזכורת ללקיחת תרופות.

מצלמות אינטרנט: יכולות לעקוב ולשדר לבן משפחה מה נעשה בבית, ובכך להשגיח עליו מרחוק. ראוי לציין שהשימוש במצלמה אמנם פוגע בפרטיות האדם המצוי בהשגחה, אך האלטרנטיבה של עובד זר, או אשפוז במוסד, גם הם פוגעים במידה מסוימת בפרטיות.

טלפון נייד בעל GPS: נישא על-ידי האדם. כאשר המכשיר נמצא במצב דולק, הוא יכול לציין את מקומו של האדם באזורים אשר אינם מכוסים על ידי המצלמה ואף מחוץ לבית. קיים גם טלפון שניתן לענוד על היד, בצורת שעון, כגון זו המיוצר ע"י חברת Tintell - אשר נועד לאפשר לבני משפחה מודאגים ליצור קשר עם הוריהם בלחיצת כפתור, לשוחח איתם ואף לאתר אותם.

מה בנוגע להליכונים וכיסאות גלגלים? מה החידושים בתחום?

אביזרים מתוחכמים נוספים הקיימים בשוק: הליכונים עם קרן לייזר, לדרבון חולי פרקינסון, משקפיים וירטואליות, היוצרות אפקט של אריחים (משבצות) המתקדמים לעבר המשתמש, על מנת לדרבן אותו ללכת. כיסאות גלגלים קלי משקל בצירוף כריות מיוחדות, עשויים להקל על ניידות - ולמנוע פצעי לחץ.

האם משחקי מחשב עשויים לסייע לשיפור הרמה הקוגניטיבית? מה עם ביופידבק?

לאחרונה הוצגו בשוק מגוון תוכנות ומשחקי מחשב אשר הפכו ללהיט עולמי. מטרתן לשפר את יכולתו המוטורית והקוגניטיבית של האדם המבוגר. בין היתר, התוכנות מתרגלות חציית כביש. ישנן סימולציות ממוחשבות של נהיגה במצבים שונים, הניתנים לדירוג.

לשוק יצאו גם מגוון אביזרים לעידוד ביצוע תנועות ביד וברגל לאחר אירוע מוחי: אביזרים אלה עובדים באמצעות ביופידבק וגירוי חשמלי.

האם לצד כל אלה יש מקום לשימוש גם באביזרים פשוטים?

כמובן. יחד עם כל האביזרים המתקדמים שהוזכרו, כדאי לציין כי קיימים אביזרים פשוטים המקלים על אכילה, באמצעות סכו"ם מעובה וצלחות בעלות שוליים מוגבהים, מתקן לקומקום, המקל על המזיגה של המים לכוס, אביזרים בסיסיים לשמירה על היגיינה אישית ואף לטיפוח שעות הפנאי, כגון מחזיק קלפים. פריט נוסף, היכול להקל על האדם המבוגר, הסובל מעצירות, הנו מכשיר לא פולשני, המפעיל לחיצות על הבטן.

ניכר כי בעת האחרונה קיים רצון של האדם המבוגר ושל בני משפחתו להישאר ככל שניתן במסגרת הבית ולהימנע מאשפוז במוסד. מגוון הטכנולוגיות הקיים, שתיארנו בכתבה זו, בהחלט יכול לאפשר קיום עצמאי במסגרת המגבלות.

עם זאת, חשוב לזכור כי רוב הטכנולוגיות אינן זולות ואינן מוכרות על-ידי מערכות הבריאות והרווחה. מידע על אביזרי עזר בסיסיים ניתן לקבל במרכזים גדולים של יד שרה, עזר מציון ומילבת. כמו כן, חשוב לזכור כי האמור בכתבה זו אינו בבחינת פתרון לכל אדם. למותר לומר כי יש להתייעץ עם מרפאים בעיסוק לגבי מידת התאמתם של הפתרונות לכל אדם ולצרכיו.

הכותב הוא מנהל הריפוי בעיסוק בבית החולים השיקומי "בית בלב" בבת ים, מקבוצת מכבי שירותי בריאות

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום