שיעור המעשנים בישראל בירידה

(0)
לדרג

לראשונה מתהפך היחס בין מעשנים למעשנים לשעבר, לטובת האחרונים. בין הגורמים שהביאו להצלחה: המיסוי על הסיגריות, הרחבת סדנאות הגמילה בקופות החולים

מאת: מערכת zap doctors

יום ללא עישון: לראשונה בישראל, היחס בין שיעור המעשנים לשעבר לבין שיעור המעשנים מתהפך, ויש פחות מעשנים מאי פעם. לפי נתוני משרד הבריאות, שיעור המעשנים הגיע לשפל של כל הזמנים - 18.7% בשנת 2013 (לעומת 20.6% נכון ל-2012).

לפי הדו"ח השנתי על העישון בישראל, המתפרסם היום (ה'), נרשמה ירידה בשיעור של כ-10% בכל קבוצות האוכלוסיה נשים וגברים, יהודים וערבים. כמו כן שיעור המדווחים שלא עישנו מעולם הוא הגבוה ביותר אי פעם נתון המבטא הצלחה במניעת התחלת עישון בבני נוער.

על פי מחקר מעודכן שבוצע על ידי מומחים במשרד הבריאות, ,ישנה ירידה בתמותה השנתית מעישון בישראל, כתוצאה מהירידה בשיעור המעשנים והעלייה בגמילה מעישון. ההערכה המעודכנת לגבי התמותה השנתית מעישון עומדת על כ-8,095 איש בשנה שמתים כתוצאה ממחלות הנגרמות מעישון ומעישון פסיבי. מדובר בצמצום של כ-2,000 מקרי מוות בשנה בתוך פחות מעשור.

בקרוב: מפסיקים לגלגל

נראה כי המאבק הציבורי בעישון נושא פרי; חברות הטבק השקיעו בפרסומות, חסויות וקידום מכירות סכום שיא של 61 מיליון ש"ח בשנת 2012 (חברות הטבק ימסרו נתונים על הוצאותיהן בשנת 2013 רק בחודש יוני), אך עדיין שיעור המעשנים יורד. מדיניות המיסוי של מוצרי טבק השפיעה כנראה על הירידה בהוצאה החודשית על רכישת מוצרי טבק. צריכת הסיגריות הלאומית פוחתת, שיעור המעשנים פוחת, פחות צעירים מתחילים לעשן, ישנה עלייה בפנייה לגמילה מעישון וכאמור, ירידה בהוצאה החודשית בנושא זה.

היקף הפעילות של קופות החולים בתחום הגמילה מעישון משמעותית ביותר. היקף הפונים לגמילה מעישון בקופות החולים רשם עלייה של 4% נוספים בהשוואה לשנה קודמת, שתי הקופות הגדולות אף מציעות למבוטחים שלהן שירות של מוקד גמילה טלפוני (לא בסל התרופות).

עם זאת, לפי הדו"ח, המיסוי הנמוך המוטל על טבק לגלגול עצמי גורם למעבר של מעשנים מצריכת סיגריות רגילות לצריכת טבק לגלגול עצמי ופוגע בהשגת מלוא הפוטנציאל של מדיניות המיסוי בהפחתת תחלואה ותמותה מעישון. לכן יש לפעול להתאמת המיסוי גם על טבק לגלגול עצמי.

לדברי שרת הבריאות, יעל גרמן: "התוצאות בדו"ח הנוכחי נותנות תקווה לכך שהמאבק בעישון בישראל מתחיל לשאת פרי. זהו מאבק סיזיפי, שמוביל משרד הבריאות על מנת לצמצם את העישון ונזקיו. בין הצעדים, שמתגלים כאפקטיביים במיוחד, אפשר למנות את מדיניות המיסוי הגבוה על מוצרי הטבק שמביאה בפועל לירידה בצריכת הסיגריות בישראל, את תחילת הפעילות של האגף החדש לפיקוח ואכיפה במשרד הבריאות, את הוצאתן מן החוק של מכונות הסיגריות ואת הרחבת הפעילות של קופות החולים בתחום הגמילה מעישון, שהגיעה השנה לשיא".

"ברמב"ם כל יום הוא יום ללא עישון"

היום הבינלאומי "ללא עישון" נקבע כיוזמת ארגון הבריאות העולמי, במטרה להעלות מודעות לעישון ולנזקיו. העישון מוגדר כגורם המוות הגדול ביותר בעולם הניתן למניעה, אשר גובה מדי שנה את חיי כ- 6 מליון בני אדם. ישראל הצטרפה ליוזמה לציון, ומציינת יום זה מדי שנה.

בתוך כך מגבירים בבית חולים רמב"ם את המאמץ למיגור העישון. "בתוך שנה, רמב"ם יהפוך לבית חולים נקי מעישון", נמסר. בבית החולים מתגאים בכך בפעילות הנמרצת נגד עישון, בין היתר באמצעות איסור מכירת טבק בשטח בית החולים והעסקת פקח הקונס מעשנים שלא כחוק. כמו כן נפתחו סדנאות לגמילה מעישון חינם עבור העובדים. "היעד הבא? בית חולים ללא עישון בתוך שנה. ברמב"ם רוצים שכל יום יהיה 'יום ללא עישון'".

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום