פרקינסון: רופא אחד ל- 2,272 חולים

(0)
לדרג

דו"ח: לרשויות הבריאות אין נתונים מספקים על מספר חולי המחלה הניוונית בישראל, האבחון בעייתי, ויש רק רופא אחד לעתיד שזה תחום התמחותו

מאת: מערכת zap doctors

שיעור חולי הפרקינסון בישראל הוא מהגבוהים בעולם, אך לרשויות הבריאות אין מספיק נתונים על מספרם המדויק, או על מספר הרופאים הדרוש. כך עולה מדיון שקיימה היום (ג') ועדת הבריאות של הכנסת לרגל ציון יום הפרקינסון הבינלאומי.

מנתוני מרכז המחקר והמידע בכנסת עולה כי בשנת 2005 היו ברחבי העולם כ-4.3 מיליון חולי פרקינסון. ההערכות הן כי בשנת 2030 יוכפל מספרם. בישראל יותר מ-27 אלף חולי פרקינסון, ושיעורם יחסית לאוכלוסייה הוא מהגבוהים בעולם. כך למשל על פי מחקרים בבריטניה, בשבדיה, באיטליה, בספרד, בארה"ב ובמדינות מפותחות אחרות השכיחות היא בין 60 ל-350 ל-100 אלף איש, לעומת 334 חולים למאה אלף ישראלים.

בנוסף, על פי הנתונים שהוצגו בדיון, בישראל רק 11 רופאים נוירולוגים מומחים. מדובר ביחס של רופא אחד על 2,272 חולים. כל הרופאים מרוכזים רק בבתי החולים באזור המרכז וברמב"ם ולא קיים מענה לחולים בפריפריה. כמו כן במרכזים הגדולים לטיפול בהפרעות תנועה ופרקינסון יש מחסור בתקני כח אדם במימון המדינה. במציאות מימון השירותים הניתנים לחולי הפרקינסון בישראל נעשה רובו ככולו על ידי קרנות המחקר של בתי החולים ולא על ידי המדינה.

ד"ר אילנה שלזינגר מההסתדרות הרפואית אמרה בדיון כי "משרד הבריאות מקצה שלושת רבעי תקן לרופא מומחה בפרקינסון לטיפול בחולים מצפון לתל אביב. בדרום אין בכלל. מרבית החולים נאלצים לנסוע לתל אביב או לממן בעצמם את הטיפול". יו"ר עמותת הפרקינסון בישראל, עמיר כרמין הוסיף כי "אי השוויון במתן זכות טיפול לחולי פרקינסון אצל מומחים הוא בלתי נסבל. חולים אינם מאובחנים בזמן ואינם מטופלים בצורה נאותה רק משום שאינם גרים במרכז".

ד"ר אייל יעקובסון ממינהל רפואה במשרד הבריאות התייחס לדברים: "החולים זכאים למגוון טיפולים בשנה, בהם 12 טיפולי פיזיותרפיה וטיפול פסיכיאטרי".

ח"כ פייגלין: "קושי בדיבור - חמור כנכות בגפיים"

יו"ר שדולת הפרקינסון ח"כ משה פייגלין (ליכוד), שהגיע לדיון יחד עם אשתו ציפי החולה בפרקינסון: "מי שאיבחן את אשתי היה רופא השיניים של הבן, ולא שלל הרופאים שהתרוצצנו ביניהם. משרד הבריאות מפחית טיפולים לחולים בטענה שחל שיפור במצבם, אבל אין דבר כזה, זו מחלה ניוונית. הקושי של חולי הפרקינסון בדיבור ובתקשורת חמור לא פחות מאשר נכות בגפיים, ומשרד הבריאות לא מכיר בכך ולא מממן שעות עבודה עם קלינאית תקשורת".

באשר למספר הרופאים אמר קודם לכן, "בכל המדינה יש היום רק רופא אחד שנמצא בתהליך התמחות במחלה האיומה הזאת. חולים מהפריפריה צריכים להיגרר למרכז כדי לעבור טיפולים, מחסור בטיפולים גורם ליציאה מוקדמת ממעגל העבודה והפסדים רבים למשק הישראלי. אני קורא למשרד הבריאות לפעול בהקדם כדי למצוא פתרונות לחולים ולמצוקותיהם".

לדברי מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), "שכיחות המחלה הולכת וגדלה, אך המערכות הטיפוליות לא גדלות יחד איתה. לא ייתכן שאין נתונים מסודרים על היקף המחלה בקרב האוכלוסייה; על משרד הבריאות וקופות החולים ליצור מאגר מידע לגבי המחלה, לעוד רופאים להתמחות בתחום ולשפר את התקינה בהתאם. על קופות החולים לאפשר טיפולים פרא רפואיים בעין רחבה יותר, זו השקעה כדאית".

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה תפקודית - הפרעות תנועה, פרקינסון, רעד וכאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום