יישור שיניים: מצבים מסובכים

(0)
לדרג

לא תמיד זה פשוט: דלקת חניכיים פעילה, עששת, שיניים בגודל בלתי אחיד, רווח בין השיניים, שן "גבוהה" או פגם בלסת. מה הפתרון? מדריך

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: אורתודונטיה

לעתים קרובות, טיפול אורתודנטי איננו מתחיל ונגמר רק בהזזת השיניים והבאתן למקום המדויק. אצל מטופלים רבים, לצד נושא יישור השיניים, ישנן בעיות נוספות, הנוגעות לצורת השיניים ולמצב החניכיים והלסת. לכן, לצד הטיפול האורתודנטי המוכר, קיים טיפול בין-תחומי, המשלב מטפלים מקצועיים ממספר תחומים רפואיים, שמטרתם לעבוד ביחד, עד להגעה לתוצאה הטובה ביותר.

ד"ר מיכאל טולצ'ינסקי, מומחה ליישור שיניים ולסתות, מסביר כיצד מגיעים לתוצאה המוצלחת ביותר.

יישור שיניים במצבים מורכבים (אילוסטרציה)
יישור שיניים במצבים מורכבים (אילוסטרציה)

מדוע חיוני שיתוף פעולה בין מומחים?

"במקרים קשים ומסובכים של יישור שיניים, ראשונים במעלה הם תכנון הטיפול והמקצועיות של הרופאים המטפלים. שיתוף הפעולה בין הרופאים המבצעים וכן רמת המקצועיות הגבוהה שלהם - הכרחיים להצלחת הטיפול. חשוב להבין כי טיפול רפואי איננו מוצר מדף. לכן, כשיש אתגר מהותי הנוגע לחלל הפה ולמראה האסתטי שלו, חייבים צוות מנצח כדי להגיע לתוצאה טובה".

מה נחשב בעצם למצב מסובך הדורש טיפול מורכב? האם דלקת חניכיים מאפשרת להתחיל טיפול אורתודנטי?

"בעיה ראשונה שאיתה מתמודדים האורתודנטים, היא מצב של דלקת חניכיים כרונית אצל מטופל הרוצה לעבור טיפול ליישור שיניים. לפני שמתחילים ביישור השיניים עצמו, חשוב להגיע למצב שבו ישנה בריאות מלאה של כל הרקמות התומכות של השיניים. במידה ונכנסים לטיפול כשקיימת בשיניים עששת או כשיש דלקת חניכיים, בכל רמה שהיא, המצב רק עלול להחמיר. לכן, קודם כל חשוב לטפל בחניכיים, לעתים גם בעזרתו של מומחה לחניכיים, עוד טרם התחלת הטיפול האורתודנטי הנדרש".

ומה כאשר גודל השיניים איננו נורמטיבי?

"מצב נוסף הדורש טיפול מורכב הוא כאשר גודל השיניים איננו נורמטיבי, וכאשר חלק מהשיניים בגודל קטן או גדול מדי. כאשר מגיע אלי מטופל, אשר יש לו שן קטנה, או שיניים בגודל לא אחיד, צריך להחליט מראש כיצד לגשת לטיפול, כדי לא להגיע למצב שבסופו יש חיוך בעל פרופורציה לא תקינה, או שיניים בעלות רווחים. מראש יש לדאוג להשאיר מספיק מקום בחלל הפה, שגם אחרי הליך יישור השיניים, רופא משקם יוכל לבנות על השיניים החסרות כתרים והשלמות, כדי להגיע למראה אופטימלי".

מה לעשות במצב של "רווח" בעקבות שן חסרה?

"לעתים רווח של שן חסרה נסגר על ידי תזוזת שיניים שחוסמת אותו, אך לעתים פתרון זה אינו מתאים למטופל מהבחינה האסתטית. לכן את ההכנה למיקומים החדשים עושה האורתודנט עוד טרם תחילת הטיפול, לצד תכנון משותף עם הרופא המשקם הדואג לשתלים במידת הצורך".

ומה עושים במצב בו שן אחת "גבוהה" או "נמוכה" מחברתה?

"לעתים ניתוח החניכיים יכול להתרחש לפני הטיפול האורתודנטי, ולעתים אחריו, תלוי במקרה. רק לאחר שנקבעת התוצאה האסתטית הרצויה, על פי כל מקרה בשטח, ניתן להכריע בנושא. מטרת הטיפול הזה, הן של האורתודנט והן של רופא החניכיים, היא להביא את החניכיים למראה אחיד ופרופורציונלי, לצד מיקומן החדש של השיניים".

כיצד מבצעים יישור שיניים כאשר יש פגם מולד בלסת?

"מטופלים בעלי לסת תחתונה בולטת, לדוגמה, נדרשים לניתוח מתקן המשלב את האורתודנטיה ואת הטיפול הכירורגי גם יחד, כדי להגיע למצב של חיוך שלם. את התוכנית המטפלת ואת המיקום החדש של הלסת בעת סגירת השיניים, וכן את ייעול המבנה שלה, עד לכדי מראה אסתטי משופר - מבצע האורתודנט, יחד עם הכוונה ניתוחית של הרופא המנתח. גם בתחום זה, ניתן להגיע לתוצאות נהדרות".

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום