בעיות פוריות: כל הדרך להורות

(0)
לדרג

יש סיבות רבות לקשיי פוריות אצל זוגות, ולמרבה המזל יש כיום גם לא מעט פתרונות. המדריך השלם לטיפולי פוריות

מאת: פרופ' אבי בן הרוש

אתם מקיימים יחסי מין כבר שנה, ללא אמצעי מניעה ולא מצליחים להיכנס להריון? נתחיל מזה שאתם לא לבד. בין 10 ל-15 אחוזים מהזוגות בגיל הפוריות יסבלו מהפרעה בפוריות ומקושי להרות. קשיי פוריות יכולים להופיע גם אצל זוגות שהצליחו להיכנס בעבר להריון ואף הולידו ילדים.

מבין הגורמים המשפיעים על הפוריות, גיל האישה הוא החשוב ביותר והמשמעותי ביותר. גם בגלל הסיכון לבעיות פוריות, וגם בגלל סיכויי ההצלחה של טיפולי הפוריות. סיכויי ההצלחה הטובים שמורים לנשים הצעירות מגיל 35 שנים.

מדריך טיפולי פוריות (אילוסטרציה)
מדריך טיפולי פוריות (אילוסטרציה)

כל זוג והסיבה שלו

באחד משני מקרים הגבר יהיה הגורם לבעיה, או יתרום לבעיות הפוריות. בכ-10-20 אחוז מהמקרים בעיות פוריות נגרמות מהפרעות בביוץ: או שלאישה יש ביוצים מועטים או שהיא אינה מבייצת, בתסמונת השחלות הפוליציסטיות למשל.

ב-25 אחוז מהמקרים בעיית הפוריות נגרמת מסיבות "מכאניות" שמפריעות למפגש בין הזרע לביצית, כמו שקורה לדוגמה אצל נשים הסובלות מאנדומטריוזיס. באנדומטריוזיס רקמת רירית הרחם מתפשטת לשחלות ולאגן, ומפריעה לביצית לעבור מהשחלה לחצוצרה. בנוסף "כושר ההפריה" של נשים החולות במחלה נמוך.

"אי פריון בלתי מוסבר" יופיע אצל יותר מ-15 אחוז מהזוגות. מצב זה קורה כאשר כל הבדיקות תקינות (זרע תקין, ביוץ סדיר ואין הפרעה מכאנית), ובכל זאת בני הזוג לא מצליחים להרות.

סיבות נוספות לבעיות פוריות הן: נוגדנים של האישה נגד הזרע, עודף משקל, עישון, צריכת סמים ואלכוהול, ואפילו גורמים סביבתיים או תעסוקתיים הפוגמים באיכות הזרע.

מתי פונים לבירור?

דחיפות הפנייה לייעוץ בנושא פריון תלויה בעיקר בגיל האישה, ובגורמים רפואיים אחרים, במידה שהם ידועים. לדוגמה: כאשר מדובר באישה צעירה, שלא סובלת מבעיה רפואית, עם מחזור וסת סדיר, לבן זוגה אין בעיה בזרע, והזוג מקיים יחסי מין סדירים ללא אמצעי מניעה ועדיין לא נכנסים להריון, אני ממליץ לפנות לייעוץ אחרי שישה עד שמונה חודשי ניסיון.

עם הפנייה לייעוץ הזוג עובר סדרת בדיקות, שמטרתה למצוא היכן הבעיה שמפריעה להרות. הראשונה מביניהן היא האם האישה מבייצת ומתי. את מועד הביוץ אנחנו מעריכים באמצעים שונים, ביניהם תשאול האישה לגבי סדירות מחזורי הווסת, אולטרסאונד וגינלי למעקב זקיקים, בדיקת ההורמון האחראי לביוץ (LH) בשתן ובדיקת רמת הפרוגסטרון שמעידה שהביוץ התרחש. בדיקות נוספות כוללות בדיקת זרע ובדיקת תקינות של הרחם והחצוצרות (צילום רחם), אם כי בדיקה זאת לא נעשית לכל הנשים מיד עם תחילת הבירור או הטיפול.

איך מתאימים את הטיפול לבעיה?

לאחר אבחון מקור הבעיה, מגיע שלב בחירת הטיפול המתאים לכל זוג. כדי להתאים טיפול, הרופא יתייחס לכמה גורמים:

גיל האישה

מספר השנים של אי הפריון

האם ישנו שילוב של גורמים בגבר ובאישה

האם נעשו טיפולים קודמים

הטיפולים הפשוטים ביותר יכללו מעקב ביוץ והכוונה נכונה יותר מתי לקיים יחסי מין. טיפול מתקדם יותר יהיה כרוך במעקב זקיקים, מתן זריקה לעידוד ביוץ וביצוע הזרעה תוך רחמית. נציע את האפשרות הזו במקרים של בעיות בזרע (כמות או איכות), בנשים עם הפרעות ביוץ ובמקרים של אי פריון בלתי מוסבר.

בהזרעה תוך רחמית הרופא מזריק זרע שעבר שטיפות והכנה לתוך חלל הרחם. ההזרעה תיעשה מזרעו של בן הזוג ו/או מזרע תורם. במקרים אחרים, כאשר ישנו צורך להגביר את הביוץ, ניתן לאישה טיפול תרופתי בכדורים (איקאקלומין) או בזריקות. לאחר שנראה במעקב מספר זקיקים גדולים בשחלות, נבצע הזרעה תוך רחמית.

במקרים של בעיית זרע חמורה (ריכוז ותנועתיות מאוד נמוכים ומספר קטן של תאי זרע תקינים), הזרעה תוך רחמית לא תשמש פתרון יעיל. בשלב זה נמליץ על הפריה חוץ גופית.

בהפריה חוץ גופית ניתנות לאישה זריקות, שמטרתן הגברת הביוץ (בדרך כלל לכ-10 ימים מתחילת מחזור בווסת). לאחר מכן נשאבות הביציות, דרך הנרתיק, בהרדמה כללית קצרה. הביציות יופרו בשיטות שונות מזרע בן הזוג (הפריה רגילה או החדרת הזרע לתוך הביצית, המכונה בשם מיקרומניפולציה). לאחר מספר ימים הביציות המופרות ("עוברים") מוחזרות לרחם.

הפריה חוץ גופית הכרחית בנשים עם שתי חצוצרות חסומות למעבר ביצית, במצב שבו ספירת הזרע נמוכה מאוד עד שהיא לא מאפשרת טיפול בהזרעות, או כאשר יש צורך באבחון גנטי של העוברים. ועדיין, רוב המקרים שיגיעו לטיפול הם כאלו שנכשלו בטיפולים קודמים של הזרעה תוך רחמית.

הסיכוי להרות תלוי בעיקר בגיל האישה. בנשים צעירות מ- 35 שנים עומד שיעור ההצלחה על ממוצע של 30% למחזור טיפול (במקרים מסוימים יותר מזה). בנשים מבוגרות יותר שיעור ההצלחה יורד משמעותית. מעבר לגיל 40 מדובר על פחות מ-10% למחזור טיפול. מעבר לגיל 43-44 נדיר להשיג הריון ולידה.

הכותב, פרופ' אבי בן הרוש, הוא מנהל תחום פוריות והפריה חוץ גופית במרכז לרפואת נשים מתקדמת, "איה מדיקל"

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום