כתמי שמש: כיצד להעלים אותם?

(3)
לדרג

במדינה שטופת שמש כמו ישראל, קשה שלא להבחין בכתמי השמש הנוצרים לעתים על העור (כתמי פיגמנטציה). כיצד ניתן לטפל בהם בעזרת טיפול לייזר חדשני? למי זה מתאים?

מאת: מערכת zap doctors

כתמי שמש הם כתמים הנוצרים בעקבות חשיפה יתרה לשמש, מעין נמשים מוגדלים, היכולים להגיע עד לגודל של מספר סנטימטרים. כתמים אלה נוצרים בעקבות חשיפה יתרה לשמש, ומתחזקים בקרב אנשים בעלי עור בהיר. זאת בעקבות החשיפה הכרונית של כולנו לשמש, במדינה השמשית והקיצית שאנו חיים בה, לאורך כל ימות השנה.

הנטייה הגנטית של סוג העור שלנו היא בהחלט פונקציה חשובה המשפיעה על הופעתם של כתמי שמש. בעלי עור בהיר יהיו בעלי נטייה לשינויים פיגמנטליים חיצוניים, יחסית לבעלי עור כהה.

בתוך משפחת כתמי השמש, נמצאים גם כתמי המלזמה. אלה כתמי שמש ספציפיים, הנוצרים עקב שינויים הורמונליים העוברים על הגוף, ובדרך כלל מופיעים אצל נשים בזמן הריון או לאחר לידה.

ד"ר מנו רובינפור, מומחה לכירורגיה פלסטית, משיב לשאלותינו על כתמי השמש.

פיגמנטציה: הסרת כתמי עור (אילוסטרציה)
פיגמנטציה: הסרת כתמי עור (אילוסטרציה)

מה גורם לכתמי שמש?

"כתמי שמש נוצרים בעור בעקבות סיבות רבות: חשיפה לשמש, גנטיקה הגורמת ליצירת כתמים, שינויים הורמונאליים כגון הריון או נטילת גלולות. כתמים אלה מופיעים ונשארים על העור, ובעצם גורמים לתאי העור, המלנוציטים, האחראים על צבע העור, להשתנות ולהפוך לכהים יותר, עד כדי היווצרות כתם".

"את הכתמים שמופיעים על העור ניתן לחלק לפיגמנטציה שטחית ולפיגמנטציה עמוקה, תלוי בעומק הפיגמנטציה, בגודלה ובעומק הכתם עצמו. הטיפול שמציעה הרפואה האסתטית בפיגמנטציה, משתנה בהתאם לעומקה".

כיצד מטפלים בכתמי פיגמנטציה?

"עד לתקופה האחרונה, השתמשו הרופאים הפלסטיים בחומרים כימיים לטיפול בכתמי פיגמנטציה. הטיפולים הקיימים בכתמי שמש כללו חומרים כימיים, נוסח טיפולי פילינג שבעצם מקלפים את העור, ויחד איתו, את תאי הכתם. טיפול זה הפך לרווח באוכלוסייה ונחשב ליעיל".

"לאחר התנגשות חומר הפילינג עם המקום המיועד, המקום משחיר ומתקלף במשך מספר ימים. כעבור שבועות אחדים, מחלים ה'פצע' שנגרם בעקבות הטיפול, ותחתיו צומח עור חדש, בהיר, וחדש יותר, ובדרך כלל חסר כתמים.

חסרונותיה של שיטה זו הם זיהום או גירוי שעלולים להיווצר במקום המטופל, וכן העובדה כי לא ניתן לחזור לשגרת חיים רגילה, עד שהעור מתחלף מחדש. בכל הנוגע לפיגמנטציה עמוקה ולכתמי שמש עקשניים במיוחד, יכולתו של הפילינג לסייע היא מוגבלת".

כיצד מטפלים בכתמי פיגמנטציה עמוקה?

"בעקבות התפתחות הטכנולוגיה של הרפואה האסתטית, ניתן כיום לטפל בפיגמנטציה עמוקה כפי שלא היה ניתן לטפל בה בעבר, וזאת באמצעות מכשיר לייזר חדשני מבית פאלמור. יתרונו הברור של המכשיר הוא שבניגוד לפילינג, יש לו דרגות כוח שונות, המתאימות לכלל סוגי הפיגמנטציה. מכאן שאפילו בטיפול בפיגמנטציה עמוקה ביותר, ניתן לקבל בעזרתו תוצאות יפות. הטיפול עצמו מתאים לכל האזורים בגוף, ובדרך כלל מדובר על אלה החשופים לשמש: פנים וידיים".

האם לטיפול יש סיכונים?

"קרן הלייזר של המכשיר מכוונת על פי סוג הפיגמנט ומטפלת בו בדיוק עד לעומק הרצוי. הטיפול עצמו לא כואב ולא מסוכן, נמשך כעשרים דקות בממוצע, אחת לכמה שבועות, ואחרי חמישה טיפולים ניתן לראות הצלחה של 80 אחוז בהעלמת הכתמים. כמו כן, המכשיר עצמו אינו משאיר סימנים או צלקות על העור, פרט לאודם מקומי, ומיד לאחר הטיפול ניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה, ללכת לעבודה ולהתנהג כרגיל. קרן הלייזר חודרת את שכבת האפידרמיס של העור, ומטפלת בכתם מהשורש שלו בעדינות ובדייקנות".

האם יש אנשים שהטיפול לא מתאים להם?

"לבעלי עור כהה ממש, בעל כתמי פיגמנטציה. ברוב המקרים, המכשיר לא יעבוד באופן יעיל על עורם, ומראש לא הייתי ממליץ להם לגשת אליו".

כל כמה זמן נדרש לחזור על הטיפול?

"כתמי הפיגמנטציה נוטים לחזור ולהופיע על העור לאחר שנים אחדות, בייחוד אלה שנובעים מהשמש, אליה אנחנו נחשפים באופן יום-יומי. לכן נדרש לחזור על הטיפול בכל כמה שנים".

בואו לדבר על זה בפורום מתיחת פנים, מילוי קמטים וניתוחי חזה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום