סרטן - מהשד לריאה

(0)
לדרג

מחקר מדנמרק מצא כי קיימת עלייה בסיכון לחלות בסרטן הריאה לאחר טיפול בהקרנות לסרטן השד. הסיכון תלוי מינון ועלול להגיע עד פי 17 בקרב מעשנות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צרה כפולה. הסיכון להתפתחות ממאירות ראשונית של הריאה עולה לאחר טיפול בקרינה נגד סרטן שד עולה, כאשר הסיכויים מזנקים פי 17 בקרב מעשנים. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שכלל יותר מ-23 אלף נשים בדנמרק. הממצאים פורסמו במהלך כנס ESTRO (European Society for Radiotherapy and Oncology).

המחקר הנוכחי התבסס על נתונים אודות כ-23,600 נשים שעברו טיפול קרינתי בשל סרטן שד, מהן 151 פיתחו סרטן ריאות. קבוצת הבקרה כללה 443 חולות שלא פיתחו ממאירות שנייה, בעוד שיש להן נתונים דומים כמו גיל בעת אבחון סרטן שד, שנת הטיפול לסרטן שד ומשך ההישרדות ללא ממאירות.

החוקרים מצאו כי מינון הקרינה לאזור סביב גידולי הריאה של החולות היה גדול יותר משמעותית, בהשוואה למינון הקרינה לאזורים אנטומים מקבילים בקבוצת הביקורת . בהשוואה לנשים שלא קיבלו טיפול קרינתי, בנשים שנחשפו לקרינה במינון 15-24 Gy תועדה עליה משמעותית של למעלה מפי 3.5 בסיכון לסרטן ריאות לאחר חמש או עשר שנים ומעלה, כאשר חשיפה למינון קרינה של מעל 25 Gy לוותה בעלייה של פי 3.5 בסיכון לסרטן ריאות לאחר חמש שנים ועלייה של יותר מפי שישה בסיכון לממאירות לאחר עשור.

מהנתונים עולה עוד כי הסיכון לממאירות ריאה משנית עלה באופן ליניארי בהיקף של 8.5% לכל עלייה של יחידת מידה בחשיפה. כאשר הנתונים נבחנו בנפרד בנשים מעשנות ולא-מעשנות, החוקרים מצאו כי במעשנות נרשמה עלייה גדולה פי 17 בסיכון לממאירות שנייה עם כל עלייה כזו במנת הקרינה.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם ממצאי מחקר קודם שהדגימו סיכון תלוי-מינון לסרטן הוושט עם טיפול קרינתי לסרטן שד. בעבר בחנו החוקרים את העדויות בספרות הרפואית וזיהו עליה בסיכון למגוון ממאירויות, שתוארו כממאירויות הקשורות בטיפול קרינתי לאחר הקרנות לטיפול בסרטן שד, עם עלייה של 80% בסיכון לאחר 15 שנים מהטיפול הקרינתי, או יותר.

בסיכומו של דבר, מהממצאים עולה כי כל ירידה במינון הקרינה תוביל לירידה בסיכון לממאירות משנית של הריאה.

בואו לדבר על זה בפורום גילוי מוקדם של סרטן השד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום