דלקת כרונית בערמונית

(0)
לדרג

דלקת כרונית בערמונית מתבטאת בכאב באגן ובחלציים, ואי נוחות או כאב בזמן פליטת זרע והטלת שתן. כשמקור הדלקת אינו חיידקי, כיצד ניתן לזהות ולטפל?

מאת: מערכת zap doctors

הפרעות בערמונית שכיחות בדרך-כלל אצל אנשים מעל גיל 50 ומעלה. תופעה של הגדלת בלוטת הערמונית והבעיות הרפואיות הנלוות לה - עולה עם הגיל. דלקת של בלוטת הערמונית הינה לרוב בעיה כרונית ויכולה להתרחש גם בגילאים צעירים יותר. אז מהי בעצם דלקת כרונית בערמונית וכיצד מתמודדים עמה?

דלקת כרונית בערמונית (אילוסטרציה)
דלקת כרונית בערמונית (אילוסטרציה)

ד"ר גילון גבריאל, רופא ראשי במחלקה האורולוגית בבלינסון, מסביר: "דלקת כרונית בערמונית יכולה להתבטא בהפרעות גופניות כגון הגדלה של בלוטת הערמונית, בעיות בהטלת שתן, בעיות בתפקוד המיני, וכן כאבים באזור האגן. את הדלקת יכולים לחולל סוגי חיידקים, ובמקרה כזה של דלקת חיידקית או זיהומית, הטיפול בה מתבצע באמצעות אנטיביוטיקה.

"במקרה של תסמינים המאפיינים דלקת כרונית בערמונית שמקורה אינו מצוי בחיידקים הטיפול הופך להיות שונה לגמרי. דלקת זו עלולה להתבטא בכאב באיזור האגן , באי נוחות בזמן הטלת שתן או בזמן פליטת זרע, בצורך להקיץ באמצע השינה כדי להטיל שתן, לצד כאבים חוזרים ונשנים באזור האגן, החלציים, ובאזור שק האשכים. הדבר העיקרי שמאפיין את הדלקת הזו הוא כאב חריף או כאב לא חריף, שאינו עובר ואותו כאב מניע את כל התסמינים באזור ומסמן שיש בו דלקת, גם אם זו לא נובעת מחיידקים".

האם ניתן לאתר את הגורם לדלקת בערמונית שהיא אינה חיידקית?

"כאשר הממצאים מראים כי הדלקת מקורה לא מחיידקים, ומכאן שטיפול אנטיביוטי אינו יעיל עבורה, לא ניתן להצביע על גורם ישיר שגרם לה אלא רק לאתר את העובדה שיש כאב בגוף ולנסות לטפל בתסמינים.

במקרים של הפרעות בהטלת השתן בהקשר של הגדלת הערמונית נמצאו סימנים של הסננה בתאי דלקת בעת בדיקת רקמת הערמונית במיקרוסקופ אצל מטופלים שעברו ניתוח של כריתת הבלוטה. כמו כן התגלו בבדיקות מיוחדות אצל חולים כאלה שכיחות גבוהה יותר של סמנים ביולוגיים של תגובה חיסונית אנטי דלקתית.

במקרים אלה ניתן לעתים לזהות סימנים של הסננה דלקתית ברקמת הערמונית גם ללא תסמינים כמו הגדלה של בלוטת הערמונית באמצעות בדיקה מיקרוסקופית כאשר קיים חשש למחלות אחרות".

אז אלו תרופות קיימות כיום בשוק שמסייעות לחולה במצב כזה?

"תרופה כמו פרמיקסון, המבוססת על מקור צמחי, מסייעת בעיכוב גדילת הערמונית על ידי עיכוב שני האנזימים האחראים על גדילתה וכן מעכבת את תהליך חלוקת התאים בערמונית. תרופה זו יעילה גם כנגד תהליכים דלקתיים ומסייעת לביטוי מופחת של תסמיני הדלקת. "מכיוון שהתסמינים המובהקים של הדלקת הכרונית הם הגדלה של הערמונית, לתרופה זו ישנן תכונות שמסייעות לשינויים בתוך המטאבוליזם של הבלוטה עצמה.

מאחר והתרופה מבוססת על מקור צמחי, היא אינה מזיקה ואין לה תופעות לוואי דבר שהמטופל והרופא לוקחים בחשבון בשימוש בה. יעילותה של התרופה מצביעה על מגמה של דיכוי תהליכים דלקתיים בערמונית המוגדלת".

האם דלקת כרונית בערמונית היא דלקת פתירה?

"במידה והדלקת אכן כרונית, ללא קשר להגדלת הערמונית או זיהום מחיידקים התפתחותה והמשכיותה עלולות להימשך שנים. לגבי מטופלים שנמצאים בקבוצה זו: בעבור אלו שסובלים מכאבים כרוניים כתוצאה מדלקת כרונית בערמונית, ישנם תרופות שמסייעות למצבם שמבוססות על תרופות נוגדות דיכאון ואחרות. השפעת תרופות אלו הוכחו כבר במחקרים שונים שהן יכולות להשפיע על שיכוך כאב והקלה בתסמינים."

בואו לדבר על זה בפורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום