הקשר בין בריאות הפה למחלות לב

(0)
לדרג

מחקר בינלאומי שבו השתתפו 15 אלף איש הסובלים ממחלת לב כלילת יציבה קושר בין אובדן שיניים ודימום מהחניכיים למגוון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם דימום מהחניכיים ואובדן שיניים מעידים על סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם? לפי מחקר מקיף שפורסם לאחרונה בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology, ייתכן שכן.

המדגם כלל כ-15 אלף משתתפים ממדינות שונות, בעלי מחלת לב כלילית יציבה, שדיווחו על מספר השיניים הנוכחי שלהם לפי הקטגוריות הבאות: 0, 1-14, 15-20, 21-25 או 26-32, כמו גם על תדירות דימומים מחניכיים. 40% מהמשתתפים דיווחו כי נותרו להם פחות מ-15 שיניים, 164% דיווחו כי לא נותרו להם כלל שיניים. דימום מהחניכיים בדרגה מסוימת דווח על ידי כ-25% מהמשתתפים.

השכיחות של משתתפים עם פחות מ-15 שיניים השתנתה בין מדינות, כאשר השיעור הנמוך ביותר תואר בהודו (11.3%) ובנורווגיה (14.2%), והשכיחות הגבוהה ביותר תוארה בסלובקיה (68.6%) ובפולין (66.7%). השכיחות של דימומים מהחניכיים השתנתה גם היא באופן נרחב, עם השכיחות הנמוכה ביותר בדרום אפריקה (12.8%) והגבוהה ביותר ברומניה (47.9%).

השכיחות הגבוהה של אובדן שיניים באוכלוסיה זו מעידה על חשיבות בריאות הפה, כאשר הקשר עשוי לנבוע בחלקו מההשפעה של גורמי סיכון משותפים למחלות חניכיים ולמחלת לב כלילית, דוגמת גיל מבוגר ועישון.

לדברי החוקרים, הסקירה מצטרפת לדיווחים אחרים, שקשרו בין בריאות שיניים ירודה לסיכון למחלות כרוניות שונות. עם זאת, כותבים החוקרים כי למיטב ידיעתם, אין מחקרים אחרים בגודל והיקף דומה להערכת שיעורי ההימצאות של מדדים הקשורים במחלת חניכיים והקשר עם סיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם מחלות לב. הם מזהירים מספר פעמים כי מדובר במחקר תצפיתי, שלא בחן את השאלה אם מחלת חניכיים גורמת למחלות לב בהכרח אלא רק בדק את הקשר האפשרי בין השתיים.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום