כירורגיה פלסטית: גם הצלת חיים

(0)
לדרג

מתיחת פנים לתדמית הניתוחים הפלסטיים: לא מדובר רק באסתטיקה, אלא בתחום רחב בהרבה, הכולל שיקום לאחר פציעות קשות. ראיון לא שגרתי עם מנתח פלסטי

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: ניתוחים פלסטיים

כאשר מדברים על כירורגיה פלסטית, רבים חושבים על כירורגיה אסתטית בלבד: כל אותם ניתוחי מתיחה, הרמה ושאיבה, הגורמים לנו להיראות צעירים יותר, חטובים יותר ויפים יותר. ענף זה ענף האסתטיקה בתחום הכירורגיה הפלסטית, הוא אמנם ענף חשוב ומרכזי, אך תופתעו לשמוע כי הוא איננו הענף העיקרי.

אז מהו הענף המרכזי בתחום הכירורגיה הפלסטית? מהן המגמות בתחום רפואי זה, הנחשב פופולרי בעיני הרופאים המנתחים, בשל פוטנציאל השתכרות גבוה? כל התשובות מפי ד"ר אבי וינברג, כירורג פלסטי בכיר, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בביה"ח ברזילי, ובעל מרפאות פרטיות בירושלים ותל אביב.

מגמות בכירורגיה פלסטית (אילוסטרציה)
מגמות בכירורגיה פלסטית (אילוסטרציה)

איזה ענפים כוללת הכירורגיה הפלסטית?

"כירורגיה פלסטית כוללת שני ענפים מרכזיים: האחד, ענף שחזורי, הכולל שחזורים בעקבות כוויות, מומים מולדים, תאונות, לאחר כריתות נרחבות של גידולים. והשני, ענף קוסמטי, הנקרא 'כירורגיה קוסמטית', בו משפרים את המראה החיצוני".

איזה נתח מתחום הכירורגיה הפלסטית תופס ענף הניתוחים האסתטיים?

"כל ניתוח פלסטי קשור לעניין אסתטי, משום שגלומה בו מטרה של שיפור המראה החיצוני. כאשר אנחנו משחזרים שד שנכרת, לרוב אין בכך צורך רפואי, אלא צורך אסתטי, לשמור על מראה טוב. כאשר אנו מטפלים בעיוות מולד, או בפגיעה אסתטית עקב כוויה, חבלה או תאונה, אנחנו משפרים את מראהו של המטופל ולעתים גם את תפקודו. אולם ניתן לערוך הבחנה בין כירורגיה פלסטית משחזרת ומשקמת לבין כירורגיה פלסטית אסתטית, הכוללת ניתוחים אלקטיביים, שאינם מחויבים מבחינה רפואית, וכל-כולם לשם שיפור המראה החיצוני של המטופלים ולהטבת תחושות הערך העצמי שלהם. הניתוחים האסתטיים הכוללים ניתוחי חזה, ניתוחי פנים, שאיבות שומן וכדומה, הם ענף צר וקטן, בתוך המכלול המכונה כירורגיה פלסטית.

"לב-ליבו של המקצוע הרפואי החשוב הזה הוא שחזור ושיקום של רקמות ואיברים. מאז הימים הראשונים של הכירורגיה הפלסטית, מומחיות הרופאים התמקדה בשיפור התפקוד והמראה של אנשים שספגו פגיעות קשות. שיפור, שחזור ושיקום של עור ואיברים אחרי פציעות, תאונות, חבלות ועיוותים. זוהי הכירורגיה הפלסטית במיטבה, מה גם שעיסוקים אלה הרבה יותר מרתקים. הניתוחים האסתטיים הם פשוטים לביצוע ואפילו 'משעממים', כאשר הם כוללים 'שיפוץ' קל; בעוד ניתוחי שיקום הם מאתגרים ומצריכים מיומנות וניסיון. מדהים לראות מה שניתן לעשות היום באמצעות כירורגיה פלסטית. מי היה מאמין שניתן יהיה להשתיל פנים לאנשים. כל ניתוחי השחזור והשיקום הם בעיניי ניתוחים מצילי חיים שאין לתאר את חשיבותם וערכם".

אם כן, מדוע התקבעה בציבור התפיסה לפיה רפואה פלסטית מקבילה לרפואה אסתטית?

"בשל מספר סיבות: ראשית, הרפואה הפלסטית המשקמת נעשית 'במחשכים', בבתי חולים ציבוריים, הניתוחים האסתטיים הרבה יותר 'בחוץ'. כולנו מכירים מנותח או שניים. הם מככבים על שערי גיליונות כתבי עת, בטלוויזיה ובקולנוע. והמנתחים הפלסטיים עצמם גם הם נמצאים בכל פינה. פרסומות, מרפאות, שלטי חוצות והזמנות לעבור ניתוח ממש מכל עבר. המודעות לענף האסתטי של הכירורגיה הפלסטית הרבה יותר גבוהה ואף אחד לא מדבר ולא מכיר את עבודת הקודש המשקמת בבתי החולים.

שנית, מנתחים פלסטיים רבים נטשו את הלב של המקצוע. במקום להתמקד במה שחשוב באמת ולהעניק סיוע למי שזקוק לשחזור ולשיקום המראה בעקבות מחלה, תאונה, חבלה או מום מולד, הם מתרכזים במה שמגדיל את חשבון הבנק שלהם. הרבה מנתחים פלסטיים מתמקדים בניתוחים האלה, שרובם אלקטיביים, אינם נחוצים לשם צורך רפואי, אלא רק לשיפור דימויים של המנותחים, מכיוון ששם נמצא הכסף הגדול. אינני מזלזל בחשיבות הניתוחים האסתטיים, יש מטופלים שהניתוח משפר באופן קיצוני את איכות חייהם, אולם אני מאמין שכל מנתח פלסטי לא צריך לשכוח את שליחותו, ועליו לזכור תמיד: עיקר המקצוע זה לרתום את המומחיות שלנו לטובת אלה שזקוקים לה, כדי לקבל מראה אנושי ולא מראה משופר וקרוב למושלם. הרופאים מתרחקים עוד ועוד מהתחום השיקומי ויוצרים חלל, אותו ממלאים רופאים אחרים שאינם כירורגים פלסטיים. המנתחים הפלסטיים חוששים מהמומחיות הגבוהה הנדרשת לשם ביצוע ניתוחי השיקום ומתאכזבים מהיעדר התגמול הכספי - ועל כן רבים מהם מתמקדים רק בענף האסתטיקה של הכירורגיה הפלסטית".

מהן המגמות הנוספות שמאפיינות את תחום הכירורגיה הפלסטית מלבד ההתמקדות ברפואה אסתטית?

"המגמות מאד ברורות; המגמה הראשונה היא צמצום הכירורגיה הפלסטית לתחום הכירורגיה האסתטית - כפי שכבר פירטנו.

"המגמה השנייה היא נגיסה הולכת וגדלה בתחומי העיסוק של הכירורג הפלסטי. ההתמחות המרכזית של המנתח הפלסטי היא עיסוק ברקמות רכות, עור, שריר, ושומן. מנתח פלסטי עבר הכשרה המאפשרת לו לעצב, לרפא, לשקם, להשתיל ולהסיר רקמות. בעבר, מיומנויות אלה אפשרו לו לעשות ערב רב של פעולות ולתפקד במגוון רחב של תחומי רפואה. עם השנים, יש ירידה הולכת ומתגברת בתחומים הללו.

"כך, למשל, מנתחים פלסטיים עסקו בניתוחי אף, מה שכיום עושים פעמים רבות רופאים מומחים לאף אוזן גרון. הסרת גידולים שנעשו בעבר רק על ידי כירורגים פלסטיים, מבוצעת כיום על ידי רופאים בעלי מומחיות אחרת. מומים באבר המין הגברי נעשו בעבר על ידינו ונעשים היום על ידי אורולוגים. תיקון של חך שסוע היה בעבר מלאכה מרכזית של כירורגים פלסטיים וכיום הופך אט אט למנת חלקם הבלעדית של רופאי פה ולסת. מגמות אלה מצביעות על כך שהכירורגיה הפלסטית מאבדת גובה ונפח, והסיכון הוא שכל כך הרבה תחומים יוצאו מרשותה, עד שיוותרו בידיה רק הניתוחים האסתטיים. חבל שזה מה שקורה ועובדה זו צריכה להוות קריאת השכמה למנתחים הפלסטיים, הנדרשים להרים את הכפפה, לעשות בדק בית ולאזן בין כלל המלאכות המוטלות עליהם, מבלי להתרכז בענף האסתטיקה בלבד.

"בנוסף, כמו בכל תחומי הרפואה, גם בתחום הכירורגיה הפלסטית, אנו עדים לשיפור היכולות, לייעול הטכניקות הניתוחיות ולהתקדמות רבה בידע וביכולות. בהקשר של כירורגיה פלסטית, בולט במיוחד המעבר למיקרו-כירורגיה. זוהי טכניקה ניתוחית הכוללת העברה של רקמות, תוך ניתוק וחיבור של כלי דם ועצבים. זוהי מלאכת מחשבת מורכבת ומבורכת, המקלה מאד על מלאכות של שיקום ושחזור".

ד"ר ויינברג בפייסבוק

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום