פיזיותרפיסט וירטואלי: שיקום מרחוק

(0)
לדרג

שיקום מרחוק: נפגעי מוח של המרכז הרפואי רעות יעברו שיקום בבית דרך המחשב הביתי בנוסף לשיקום הרגיל. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה כ-40 אלף ישראלים נפגעים כתוצאה משבץ, טרשת ותאונות שונות. רבים מהנפגעים נזקקים לשיקום רפואי אינטנסיבי למשך שנים ארוכות, אולם סל הבריאות מכסה רק מספר טיפולים מצומצם. כעת מוצע פיתוח חדש - המערכת הממוחשבת המשמשת כ"פיזיותרפיסט וירטואלי", המאפשרת להמשיך בשיקום מהבית.

לאחרונה נחתם הסכם בין מכון גרטנר לחקר אפידמולוגיה ומדיניות בריאות למרכז הרפואי-שיקומי "רעות" הפועל בתל אביב. במסגרת ההסכם, יתקין מכון גרטנר במרכז הרפואי את מערכת התנועה להתנסות המאושפזים. לאחר שחרורם מ"רעות" יוכלו המטופלים לקבל את המערכת לביתם ולהמשיך את הטיפול בביתם, באמצעות מחשבים ביתיים. פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק היושבים ב"רעות" יפקחו מרחוק אחר ביצועיהם וידריכו אותם בזמן אמת. בחודשים הראשונים, השירות יסובסד במלואו על ידי מכון גרטנר ובהמשך ייגבה מהמטופלים תשלום סמלי.

המערכת, שנעזרת במצלמת קינקט המותקנת על גבי המחשב הביתי של המטופל מכילה קבוצה של משחקים והפעלות ברמות שונות של מוטוריקה וקוגניציה, המופעלים על ידי המטופל באמצעות זרועותיו. לאורך המשחק מספקת המערכת משוב מיידי המנחה את המטופל לגבי תנועותיו, ובמקביל הטיפול מבוקר על ידי מומחים לשיקום הנמצאים במוקד הממוחשב. עד כה, המערכת שהושקה לפני חודשים ספורים הייתה זמינה רק עבור מטופלים של המרכז הרפואי שיבא. כעת, בזכות ההסכם עם "רעות", מטופלים נוספים יוכלו להיקלט לשירות מבלי להגיע לתל השומר ולשלב טיפולים בבית לצד הטיפולים הרגילים.

לדברי פרופ' מרדכי שני, מקים מכון גרטנר, חתן פרס ישראל, והיזם העומד מאחורי המערכות, "אין ספק כי מערכת השיקום מרחוק מהווה שינוי תפיסתי כולל של שירות השיקום המוכר לנו כיום. אני שמח שפרויקט חשוב זה יוצא מגבולות תל השומר וש"רעות" בחרו להיות הראשונים שנעזרים בטכנולוגיה המתקדמת ובשירות החדשני הגלומים בפרויקט, עבור מטופליהם. שיתוף הפעולה עם "רעות" הוא רק הסנונית הראשונה ובעתיד הקרוב נשלב את המערכות בבתי חולים נוספים כגון איכילוב, סורוקה ולווינשטיין.

מנהל הפרויקט יורם פלדמן מוסיף: "אנו רואים חשיבות עליונה להנגיש אותה בעתיד הקרוב לכמה שיותר מטופלים ברחבי הארץ. אנו בטוחים שהמערכת תהיה לעזר רב ותקל על מטופלים ועל בני משפחתם בהתמודדות היומיומית עם השיקום".

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה - שיקום לאחר אירוע מוחי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום