סוכרת: תזונה בריאה ביום העצמאות

(0)
לדרג

יום העצמאות עלול להיות מסוכן לחולי סוכרת: פיתות מקמח לבן ושתייה מתוקה אורבים בכל פינה. מדריך לתזונה בריאה, כולל טיפים תזונתיים המתאימים גם למי שאינו סוכרתי

מאת: בתיה אלימלך

עוד בנושא: אכילה כפייתית, דיאטה לאחר לידה

יום העצמאות נתפס בעינינו כחג ידידותי מבחינה קולינרית: בחנוכה אנו נאלצים להתמודד עם מאכלים מטוגנים, בפסח עם מצות ועם תפוחי אדמה ובשבועות השולחן גדוש בפשטידות שמנות ובמאכלים חלביים עתירי שומן. לעומת כל אלה, ליום העצמאות יש נטייה להיתפס כ'חגיגה בשרית', חג בו מרבית המאכלים אינם עשירים בפחמימות, ולכן, על פניו, הם מזיקים פחות. אך לא כך הם פני הדברים. וארוחת "על האש" טיפוסית איננה בהכרח דלת פחמימות.

להיפך: ארוחת "על האש" המורכבת מבשרים שמנים, פיתות עם חומוס וסלטים, מכילה בפועל כמויות סוכר מרקיעות שחקים, דבר העלול להסתכם בערכים גבוהים של קלוריות, שאינם מומלצים לאף אחד, בפרט לא לסוכרתיים.

תזונה ביום העצמאות וסוכרת (אילוסטרציה)
תזונה ביום העצמאות וסוכרת (אילוסטרציה)

האם אפשרי לאכול בריא יחסית גם מסביב למנגל?

ישנם כמה דגשים שכדאי להיות מודעים אליהם מראש, על מנת ליהנות מהחג, ולא לתת לו לפגוע באיזון הסוכרת או בדיאטה, עבור אלה השומרים על המשקל והתזונה.

חומוס, טחינה וקצת סלטים: מה הנזקים במאכלים המתלווים לבשרים?

עוד לפני שהשיפודים, הסטייקים והקבבים יורדים מהמנגל, אנו מתחילים להעמיס את הצלחת במתאבנים: פיתות, סלטים וכו' - מאכלים הנתפסים כ"זולים" מבחינת קלוריות. אבל פיתות ולחמניות מורכבות לרוב מקמח לבן, הגורם לעלייה בערכי הסוכר, בעיקר כאשר לא מקפידים על כמויות.

מה עושים?

ניתן להמיר את הפיתות והלחמניות באלה העשויים מקמח מלא, אך יש לזכור שגם קמחים הנחשבים בריאים, כמו חיטה מלאה ושיפון, מכילים פחמימות. כמו כן, חשוב לדעת שפיתה אחת מכילה כמות פחמימות השווה ל-3 פרוסות לחם ולחמנייה גדולה אף מכילה יותר פחמימות. לכן, כדאי להיערך מראש ולהגיע לאירוע עם לחם מחיטה מלאה או לחם פרוס קל ולצמצם את צריכתו בארוחה.

סלטים רבים שמגישים לשולחן מכילים כמות לא מבוטלת של פחמימות: חומוס, סלט עגבניות וסלט כרוב (במיוחד סלטי כרוב עם מיונז). לצד הסלטים, נמצאים לרוב אלה המורכבים מתפוחי אדמה ותירס, הנחשבים לפחמימות לכל דבר. לכן, בבואכם לאכול אותם, חישבו על הארוחה הכוללת והחליטו מראש על מה תוותרו כך שלא תפריזו בצריכת הפחמימות.

מה מומלץ לאכול ביום העצמאות?

הסלטים העדיפים הם אלה הדלים יותר בפחמימות, כגון טחינה, סלט אבוקדו, חצילים קלויים או סלטי ירקות טריים (עם מעט שמן ומעט רוטב לתיבול). במרבית הפעמים, סלטים בהכנה ביתית יהיו טובים יותר מסלטים קנויים, המכילים כמויות גדולות של מלח וחומרים משמרים. זאת מאחר ויש לנו שליטה על המרכיבים של הסלטים הביתים, אותם אנו מכינים בעצמנו.

מה בנוגע לשתייה מתוקה?

שתייה מתוקה אינה מומלצת לאף אדם, והיא בעייתית בפרט לסוכרתיים, מכיוון שהיא גורמת לעליה מהירה וחדה בערכי הסוכר. גם מיצים טבעיים הנסחטים במקום מכילים כמות גדולה של פחמימות אשר מעלות את ערכי הסוכר. לכן מומלץ להמיר את השתייה המתוקה במים, בעיקר בימים חמים שבהם אנו שוהים שעות ארוכות בשמש. ניתן לגוון ולשתות סודה או מים מבעבעים.

מה דינם של הבשרים? פרגיות, שיפודים, סטייקים - וכל מה שמניחים על המנגל?

שמירה על בריאות הלב היא משמעותית ביותר לכל אדם, במיוחד אצל סוכרתיים, מכיוון שמדובר באחד הגורמים המשמעותיים לסיבוך ותמותה אצלם. לפיכך, שמירה על לחץ דם תקין ועל ערכים תקינים של שומנים בדם, היא חלק בלתי נפרד מהטיפול בסוכרת.

כולסטרול עודף עלול לגרום לבעיות רפואיות ועל כן מומלץ להימנע מכך. רמות הכולסטרול הרע, LDL, עלולות לעלות בעקבות אכילה מופרזת של מזונות מהחי ובעיקר מבשרים עתירי שומן.

מומלץ להמעיט ככל הניתן בצריכת מאכלים המורכבים מאיברים פנימיים, כדוגמת בשר כבש, צלעות ובשרים שומניים, מכיוון שהם מכילים כמות גדולה של כולסטרול.

עדיף, אם כך, לצלות על המנגל בשרים רזים יותר, כגון עוף, הודו ופרגיות. בשרים אלה דלים יותר בשומן ומכילים כמויות נמוכות של פחמימות. אפשרות נוספת היא בשר בקר רזה, המגיע בצורת פילה, כתף או סינטה. המאכל הרזה ביותר על המנגל הוא הדגים, העשירים בוויטמינים ומינרלים ודלים מאוד בשומן. גם דגי הים הצפוני, כגון סלמון וטונה טרייה, מזינים, בשל תכולת האומגה 3 הגבוה בהם - ומהווים מאכל טעים מאוד לאחר צלייה "על האש".

ניתן ואף מומלץ להשתמש במנגל, גם כדי לצלות ירקות כמו חצילים, קישואים, פלפלים ופטריות. אלה דלים בפחמימות ויכולים להוות תוספת בריאה וטעימה לארוחה. דבר נוסף: נסו להכין את הבשר בטמפרטורה נמוכה ככל שניתן, ולהימנע מלאכול חלקים שרופים, משום שאלה אינם מתפרקים בצורה מספקת בגוף, ועלולים לגרום נזק, אם הם נאכלים בתדירות גבוהה.

ברוב המקרים, הארוחה המומלצת היא כזו שתכיל מנה בשרית וסלט ירקות, מאחר ולא תעלה את ערכי הסוכר. עם זאת, עבור סוכרתיים המטופלים באינסולין, כדאי לשים לב, ובמידת הצורך להתייעץ עם רופא, כדי לבדוק את הצורך להזריק אינסולין גם עבור ארוחה מסוג זה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת של א.י.ל, האגודה הישראלית לסוכרת

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום