מתיחת בטן: מדריך מחטב

(0)
לדרג

סובלים מעור עודף באזור הבטן? מתיחת בטן עשויה לשפר משמעותית את המראה. למי זה מתאים, מתי משלבים בניתוח גם שאיבת שומן, ומדוע חייבים להפסיק לעשן?

מאת: מערכת zap doctors

רבים מאיתנו סובלים מעור בטן עודף ורפוי או מהשמנה בטנית, בין אם זה בעקבות הריונות ולידות או בעקבות ירידה דרסטית במשקל. כאשר המצב הזה פוגם בדימוי העצמי או גורם לתסכול רב, ניתן לפנות לפתרון כירורגי מתיחת בטן.

"מתיחת בטן מתאימה לכל אחד ואחת שיש לו עור עודף ועודף שומן בדופן הבטן, וששרירי הבטן שלו רפויים", אומר ד"ר שלמה ברודובסקי, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, "כשכל המאפיינים הללו נמצאים אצל מטופל או מטופלת יחד - או כל אחד מהם בנפרד - ניתן לבצע את מתיחת הבטן".

מתיחת בטן (אילוסטרציה)
מתיחת בטן (אילוסטרציה)

כיצד מתבצעת מתיחת הבטן מבחינה טכנית?

"ההליך עצמו הוא הליך כירורגי שמתבצע בהרדמה מלאה, ונמשך כשעתיים עד שלוש. בזמן הניתוח מפרידים את עור הבטן והשומן שנצבר מתחתיו משרירי הבטן. בהמשך מקרבים את שרירי הבטן שהתרחקו זה מזה בחזרה למקומם על ידי תפרים. לאחר מכן מותחים את העור עד כמה שאפשר, כורתים את העודף וממקמים מחדש את הטבור".

איך מתכוננים להליך עצמו?

"כל מטופל או מטופלת נדרשים לעשות בדיקות אינדיבידואליות על פי המקרה, אבל באופן כללי מבצעים בדיקות דם כלליות ורגילות, ואין צורך להתכונן להליך באופן מיוחד, פרט למקרה אחד - כהמטופל או המטופלת מעשנים. למעשה, יש להפסיק לעשן לפחות חודש לפני הניתוח ולא לעשן לפחות במשך חודש אחריו. זה תנאי הכרחי לביצוע מתיחת הבטן.

העישון פוגע באופן משמעותי בזרימת הדם בכלי הדם שבגוף, וברגע שאנחנו מנתקים את העור ממקומו, על מנת להרים ולמתוח אותו, הוא מאבד חלק ניכר מאספקת הדם שלו. כשיש בעור זרימת דם תקינה, הדבר הזה אינו משפיע כהוא זה. אבל אצל אדם שמעשן, כלי הדם מכווצים או סגורים יחסית לשאר האוכלוסייה, ולכן זה מציב אותו במצב של סיכון גבוה לסיבוכים, עד לכדי נמק של העור - שזהו בהחלט סיבוך לא פשוט".

באילו סיכונים כרוך ההליך?

"לעתים עלולה להישאר צלקת בולטת ומציקה. כמו כן, יכולה להופיע פגיעה בתחושה באזור המטופל דבר שלרוב מסתדר עם הזמן. כמו בכל הליך כירורגי, תפרים עלולים להיפתח ויכולים גם להיווצר שטפי דם, ואפילו פקקת או נמק של הטבור. אבל מקרים אלה נדירים ביותר, ולרוב הניתוחים הללו עוברים באופן תקין".

כיצד מתאוששים ממתיחת הבטן?

"מספר ימים אחרי הניתוח יש לשכב עם רגליים ופלג גוף עליון כפופים מעט וגם ללכת כפופים מעט, כאשר הגוף מוטה מעט קדימה, כדי למנוע היווצרות מתח על העור המתוח. אחרי כמה ימים, לאחר שהעור נמתח מעט, חוזרים לשכב, לשבת ולעמוד בתנוחות הרגילות, ומשחררים את הגוף לאט.

לאחר מספר ימים ניתן לחזור לתנועה רגילה, אך מומלץ מאוד ללכת עם חגורת בטן במשך חודש ימים, כדי לשמור על האזור המנותח. אחרי כשבועיים ניתן לחזור לעבודה ולשגרת חיים מלאה".

האם מתיחת בטן היא הליך שחוזרים עליו יותר מפעם אחת?

"באופן עקרוני ניתן לחזור על ההליך יותר מפעם אחת, אבל בדרך כלל אין צורך. במידה שאין סיבה ממשית שגרמה לעור להימתח באופן דרסטי אחרי הניתוח, כמו הריון נוסף או השמנת יתר - התוצאה משמרת את עצמה יפה ולאורך שנים".

מתי משלבים לצד מתיחת הבטן גם הליך של שאיבת שומן?

"מטופל או מטופלת שנזקקים לשאיבת שומן לצד ניתוח מתיחת הבטן הם אלה שיש להם שכבה עבה של שומן מתחת לעור. לעתים הליך השאיבה מתבצע בזמן ניתוח מתיחת הבטן, ולעתים בנפרד - תלוי במקרה. בהליך השאיבה של השומן מזליפים לתוך רקמת השומן נוזלים שכוללים חומר מרדים וחומר מכווץ כלי דם, ולאחר מכן שואבים את השומן מהאזור המיועד. גם כאשר הניתוח הוא ניתוח משולב, ההתאוששות ממנו היא דומה להתאוששות ממתיחת בטן רגילה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום