הפרעות שינה תורמות לסוכרת

(0)
לדרג

לפי סקירה חדשה, קיים הקשר בין הפרעות שינה, ובעיקר שינה לא מספקת, בשל עבודה במשמרות וסיבות כמו צפייה בטלוויזיה עד השעות הקטנות של הלילה, לסוכרת

מאת: מערכת zap doctors

האם לטיפול במחסור שינה השפעה על סוכרת והשמנה? מסקירת מחקרים חדשה, עולה כי כי קיים קשר בין משך שינה קצר, הפרעות שינה ומחזור שינה לא-מסונכרן להפרעות בחילוף החומרים, בעיקר השמנת יתר וסוכרת מסוג 2. הסקירה פורסמה לאחרונה בכתב העת היוקרתי Lancet Diabetes & Endocrinology.

החוקרים מסבירים כי מניסויים בתחום עולה כי מחסור שינה מוביל לעמידות לאינסולין, ולצריכה מוגברת של מזונות עתירי אנרגיה. החוקרים כותבים כי מעבר להשפעות הפיזיות, שינויים התנהגותיים, כולל פעילות גופנית מועטה ותזונה לא בריאה, קושרים בין איכות וכמות השינה לבין משק האנרגיה.

עוד עולה מהסקירה כי מאפיינים של אורח החיים המודרני, הכוללים משחקי מחשב, קניות ברשת האינטרנט, רשת חברתית או צפייה בטלוויזיה, זוהו כגורמים התורמים להפרעות שינה. מנקודת מבט של בריאות הציבור, חשוב מאוד לצמצם מחסור שינה, בפרט במתבגרים. לכן, יותר מבעבר, מחסור שינה הינו יעד מבטיח להתערבות וככל הנראה לטיפול בתסמונת מטבולית ומרכיביה, אם כי החוקרים מודים כי לא ידוע בינתיים אם שיפור בשינה עשוי להביא לשיפור בסוכרת קיימת.

אחד המחקרים המעניינים המופיע בסקירה התמקד בכ-1,800 עובדי חברת תעופה, שרבים מהם לא ישנים מספיק מתוקף עבודתם. נמצא כי השכיחות של תסמונת מטבולית הייתה גבוהה פי 2.13 בעובדי משמרות, בהשוואה לעובדים שעבדו רק במהלך שעות היום. מחקר נוסף קושר בין עבודה במשמרות לסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2, ואיכות שינה ירודה.

לדברי החוקרים, נוכח השכיחות הגבוהה של הפרעות שינה ובעיקר העלייה בהפרעות אלו, תוכניות להדרכת שינה וטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים המתמקדים בשיפור השינה מהווים גישות מבטיחות להביא לשינוי בתחום. החוקרים קוראים לפיכך להתמקד יותר בחשיבות השינה כגורם סיכון אפשרי למחלות מטבוליות.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום