זהירות, לידות בית ותמותת תינוקות

(0)
לדרג

מחקר של כ-14 מיליון לידות בארה"ב קבע: לידות עם מיילדת בבית מסוכנות יותר לתינוק; לידה בבית מעלה את הסיכון של התינוק למוות עד גיל של 28 ימים פי 7

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הסיכון לתמותת יילודים בלידת בית עם מיילדת גבוה כמעט פי ארבעה, בהשוואה ללידה בעזרת מיילדת בבית החולים, בחודש הראשון לחיי התינוק - פי שבעה. כך עולה ממחקר אמריקאי מקיף שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Obstetric and Gynecology.

החוקרים בחנו נתונים של 14 מיליון לידות שתועדו בין השנים 2006-2009 בארה"ב, להערכת תמותת יילודים כוללת ומוקדמת לפי תנאי הלידה (בית חולים, מרכז לידה או בית), והרכב הצוות המלווה (מיילדת בבית חולים, רופא בבית חולים, מיילדות במרכז לידה, מיילדות בבית או מלווים אחרים (למשל מי שמסייעים בעת לידת בזק שהתפתחה בבית). תמותה מוקדמת הוגדרה כמוות של תינוק בתוך שבוע מהלידה, וכללה מקרי התמותה עד גיל 28 ימים לאחר הלידה. החוקרים הגבילו את הסקירה ללידות במועד של תינוק יחיד (לאחר 37 שבועות לידה ומשקל יילוד של 2,500 גרם ומעלה), לתינוקות שלא הייתה להם עדות למומים מולדים.

נמצא כי הסיכון הכולל לתמותת יילודים היה גבוה יותר משמעותית בתינוקות שנולדו בבית בעזרת מיילדות, בהשוואה לאלו שנולדו בסיוע מיילדות בבית החולים (עלייה של פי 3.87). הסיכון ליילוד שיולד בעזרת רופאים בבית חולים היה גבוה יותר, בהשוואה לסיכון של תינוקות שיולדו בסיוע מיילדות בבית החולים, אך נמוך יותר בהשוואה לסיכון ללידה בסיוע מיילדת בבית (עלייה של פי 1.7 בסיכון).

הסיכון לתמותת יילודים מוקדמת היה גבוה יותר משמעותית בקרב תינוקות שיולדו בבית בסיוע מיילדות, בהשוואה לתינוקות שיולדו בבית החולים בסיוע מיילדות (עלייה של פי 6.6 בסיכון). הסיכון בתינוקות שיולדו בסיוע רופאים בבית החולים היה גבוה יותר, בהשוואה לאלו שיולדו על ידי מיילדות בבית החולים, אך נמוך יותר בהשוואה לסיכון ללידה בבית עם מיילדות (עלייה של פי 2).

לדברי החוקרים, שיעורי התמותה הגבוהים יותר במקרים שבהם היו מעורבים רופאים, בהשוואה למיילדות בבית החולים, מוסברים ככל הנראה את העובדה שרופאים בבית החולים מיילדים אוכלוסיות בסיכון גבוה יותר יותר ונקראים לסייע בעת לידות שהסתבכו.

מדוע מסוכן ללדת בבית?

חלק מהסיכון המוגבר בתינוקות שנולדו מחוץ לבית החולים נובע מהצורך בהתערבויות רפואיות, דוגמת ניתוח קיסרי דחוף או ניטור עוברי. נמצא כי תינוקות שנולדו בבית בסיוע מלווים אחרים היו בסיכון מוגבר לתמותה, בהשוואה ללידות עם מיילדת בבית החולים.

תמותת יילודים הייתה גבוהה עוד יותר במקרים של לידת תינוק ראשון ובקרב נשים שילדו לאחר 41 שבועות הריון ויותר. בתינוקות שיולדו בבית בסיוע מיילדות לנשים בלידה ראשונה תועד סיכון מוגבר משמעותית לתמותת יילודים, בהשוואה לתינוקות שנולדו בסיוע מיילדת בבית חולים (עלייה של פי 6.7 בסיכון) ותמותת יילודים כפולה, בהשוואה לנשים שלא היו בלידה ראשונה. לידה בבית בסיוע מיילדות לאחר 41 שבועות הריון ומעלה, לוותה בעלייה של כ-80% בסיכון לתמותת יילודים.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום