לחץ דם גבוה ושבץ מוחי

(0)
לדרג

סקירה שנכללו בה נתונים של מעל 700 אלף איש מגלה כי בניגוד למה שחשבו בעבר, הסיכון המוגבר לאירועים מוחיים קיים גם במטופלים עם עלייה קלה יחסית בלחץ הדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ידוע זה מכבר כי יתר לחץ דם מעלה את הסיכון לאירועים מוחיים, אך כעת, מסקירה חדשה ומקיפה עולה כי הסכנה קיימת גם במצבי קדם יתר לחץ דם, כלומר גם בעלייה קטנה יחסית בלחץ הדם.

הסקירה, שכללה נתונים על יותר מ-760 אלף משתתפים מ-19 מחקרים שבחנו את הקשר בין לחץ הדם ובין אירועים מוחיים, פורסמה לאחרונה בכתב העת Neurology. שכיחות קדם יתר לחץ דם נעה במחקרים השונים בין 25% ל-52%.

לאחר התייחסות לגורמי סיכון שונים למחלות לב וכלי דם, נמצא כי קדם יתר לחץ דם מלווה בעלייה של 66% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לסיכון עם ערכי לחץ דם אופטימאליים. בעוד שהסיכון היה גבוה יותר בקרב מי שנמדדו אצלם ערכים בטווח העליון של קדם יתר לחץ דם (130-139/85-89 מ"מ כספית), בקרב משתתפים עם ערכים בטווח התחתון (120-129/80-84 מ"מ כספית) עדיין תועד סיכון מוגבר לאירועים מוחיים. מכאן שמצבי קדם יתר לחץ דם, המוגדרים בנוכחות ערכי לחץ דם בטווח 120-139/80-89 מ"מ כספית, מלווים בסיכון מוגבר.

החוקרים מציינים כי המונח קדם יתר לחץ דם, שנכלל בחלק מההנחיות לטיפול ביתר לחץ דם, עורר מחלוקת רבה ומוסיפים כי הנחיות בינלאומיות אחרות בנושא יתר לחץ דם לא אימצו מונח זה. לדבריהם, ממצאי המחקר דומים לסקירה אחרת שפורסמה לאחרונה, על ידי אותה קבוצת חוקרים, לפיה גם ערכים בטווח התחתון לפי הגדרות קדם יתר לחץ דם לוו בסיכון מוגבר לאירועי לב וכלי הדם.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום