"להפקיע השליטה מידי נשות הדסה"

(0)
לדרג

כך ממליצה למשרד הבריאות ועדת גבאי, שבדקה את קריסת המוסד הרפואי. ראש צוות הבדיקה: הדסה היא מקרה פרטי של בעיות בגופים ציבוריים וסמי ציבוריים רבים

מאת: מערכת zap doctors

ועדת גבאי שמונתה על ידי משרד הבריאות לבדוק את המשבר בבית חולים הדסה ממליצה להעביר את השליטה בבית חולים מידי נשות הדסה לידי המדינה.

בפתח הדברים קובע הדו"ח, כי כמעט לכל הנוגעים בדבר יש יד בהגעת הדסה למצבה הנוכחי. הדו"ח, שמפרט את הגורמים שהובילו למשבר בהדסה, קובע בעניינם של משרדי הבריאות והאוצר כי לא התקיים פיקוח על ההיבטים הפיננסים בבתי החולים הציבוריים שבבעלות פרטית, בין השאר בגין היעדר תשתית חוקית לכך. "המשרדים סברו, קובע הדו"ח, כי התמודדות זו הינה מחוץ למנדט שלהם. משבר הדסה הוכיח שיש לשנות תפיסה זו", נכתב.

עיקרי ההמלצות לפתרון והסדר בהדסה הן העברת השליטה בהדסה מנשות הדסה, תוך שמירה על נציגותן בארגון, והימנעות, ככל האפשר, ממהלך אגרסיבי של הלאמה, שיכול לייצר השלכות רוחב מיותרות. "על המדינה לקבל נכסים, הן מבית החולים והן מנשות הדסה, מול כל הזרמת כספים, שנעשית לבית החולים".

עוד מומלץ להקים דירקטוריון עצמאי לחלוטין, שבו אין זכויות ווטו לנשות הדסה, או לכל גורם אחר. מומלץ כי נשות הדסה ימשיכו להוביל את מערך ההתרמה לבית החולים, לצד הקמת ארגון ידידים, שיאפשר לגייס משאבים נוספים.

הממשלה תסייע במסגרת תוכנית הבראה

עוד לפי הדו"ח, על הממשלה לסייע לבית החולים במסגרת תכנית ההבראה כדי שיגיע לאיזון תקציבי ארוך טווח ובר קיימא, זאת תוך שמירה על רמת השירות הקיימת בהדסה. ארגון נשות הדסה יצטרך לתרום סכום משמעותי ו/או נכסים לסגירת הגירעון.

כמו כן קובע החוק כי עובדי בית החולים (רופאים, עובדים ואחיות) נהנים מתנאי שכר והטבות גבוהים מהמקובל, ולכן כחלק מהפתרון, עליהם לוותר על זכויות קיימות, שיאפשרו לצמצם את הגירעון וכן להתייעל - הן במספר עובדים, והן בעלות השכר.

בסוגיית השר"פ (שירות רפואה פרטי), ממליץ צוות הבדיקה להמתין להמלצות הוועדה לחיזוק מערכת הרפואה הציבורית, בראשות שרת הבריאות, יעל גרמן. "כל כלל, שייקבע בוועדה, יאומץ בהדסה. עד שתתקבל החלטת מדיניות אחרת בסוגיית השר"פ, על בית החולים לקבל לידיו בחזרה את השליטה על הפעילות, להגדיר כללים ברורים ומדידים - ניהול, אכיפה וסנקציות. בדו"ח מצוין שניתוב אחר של זרם הכנסות השר"פ (כ-250 מיליון שקלים), עשוי לתרום לסגירת עד כשליש מהגירעון השוטף".

לדברי אבי גבאי, ראש צוות הבדיקה: הדסה, על הבעיות והכשלים שהתגלו בה, היא מקרה פרטי של בעיות ואתגרים, שקיימים בגופים ציבוריים וסמי-ציבוריים רבים, וכך בעיניי יש לקרוא את הדוח.

שרת הבריאות אמרה לאחר שקיבלה את ההמלצות כי "הפתרון למשבר צריך להתבסס על התגייסות כל הצדדים לעזרת בית החולים כדי לאפשר לו לחזור לפעילות שוטפת ולהמשיך ולפעול לטובת תושבי ירושלים והאזור".

דוברת המרכז הרפואי הדסה מוסרת: הדו"ח שנכתב על ידי חברי ועדה, המנהלים משא ומתן שוטף עם ההנהלה על הבראת בית החולים נגוע מלכתחילה בחוסר אובייקטיביות. מיפוי הגורמים שהביאו למשבר לוקה בחסר, מגמד את הסיבות האמיתיות וממקד אותם בעיקר בגורמים פנימיים ומשחרר את הממשלה מאחריותה להעצמת המשבר במהלך השנים ובמיוחד בשנה האחרונה.

איזה תועלת אפשר להפיק מדו"ח שהמלצותיהן כה כלליות ומפורטות בעמודים ספורים בלבד.

המשבר מתגלגל ומחריף והיציאה ממנו קשה ויקרה יותר ויותר.
על כן הכרחי שהממשלה תפעיל את כל השפעתה לגיבוש של תכנית הבראה כוללת ויסודית, אשר תייצב את הדסה לטווח הארוך ותשמור על הייחודיות של המרכז הרפואי כמחנך דורות של רופאים מספק שירותים רפואיים מהמעלה הראשונה ומדעניו הם בעלי שם עולמי העוסקים במחקר רפואי בקדמת הטכנולוגיה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום