אפטות וטיפולי שיניים: אפשר גם יחד

(2)
לדרג

אפטות הן תופעה מטרידה ומכאיבה, במיוחד כשנדרשים להגיע לטיפול שיניים. איך רופאי השיניים פועלים במצבים אלו? ואילו טיפולים מקלים על הכאב?

מאת: מערכת zap doctors

אפטות, אותם פצעים לבנים וכואבים בפה, הם תופעה מטרידה ונפוצה למדי, שפוגעת בכמעט 25 אחוז מהאוכלוסייה. הכיב הפתוח, שמופיע באזורים שונים בחלל הפה, גורם לכאבים עזים המתגברים בעיקר כאשר אוכלים מזונות מלוחים, חמוצים או חריפים.

"למרות שאפטה מופיעה פעמים רבות במצבי לחץ, מערכת חיסונית ירודה או בגלל חסרים תזונתיים, אומר ד"ר איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה, עדיין אין תשובה מחקרית מבוססת למדוע ומתי זה קורה, וכל שנותר הוא לנסות לאתר אצל כל אדם את גורמי הרגישות ולנסות לנטרל אותם".

האם טיפול שיניים גורם לאפטות?

"טיפול השיניים עצמו לא גורם ליצירת אפטות בחלל הפה, אך ההתעסקות בפה, המכשור והטראומה המקומית כמו דקירה של המחט, חיכוך של המכשירים של רופא השיניים או השינניות בפה והמכשיר ששואב את הרוק עלולים לגרום לכיב אצל אנשים עם נטייה לאפטות".

כיצד מטפלים בפציינטים המגיעים לטיפול עם אפטה?

"הטיפול בקרב פציינטים המגיעים לרופא השיניים עם פצעים בפה הוא רגיש יותר. עם זאת, צריך לשקול אם חיוני לבצע אותו בעיתוי כזה. במידה שהבעיה הדנטלית אינה חריפה, אך הפצע באזור הטיפול כואב מאוד, יכול הרופא על פי שיקול דעתו לשלוח את המטופל הביתה ולקבוע תור חדש, לאחר שהאפטה בפה תיעלם. במידה שהבעיה הדנטלית דחופה, הרופא מאלחש את אזור האפטה כדי שלא יכאב תוך כדי הטיפול. בנוסף, ניתן ליצור חיץ או הגנה באמצעות גזה, שתמנע מגע ישיר בין המכשור של רופא השיניים לאפטה עצמה. כאשר מרדימים את האזור, מרדימים בעצם את הריריות שעליהן האפטה נמצאת, ואז הפציינט לא מרגיש כאב".

מי הם האנשים שסובלים מאפטות?

"כפי שציינתי, אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו. עם זאת, ידוע שמצבי חרדה, טראומה ולחץ, נשיכה מקרית של רירית הפה, ירידה במערכת החיסונית, וגם חוסר בוויטמינים כמו חומצה פולית, אבץ, ברזל ו -B12 ו-B1, עלולים להאיץ את הופעת האפטות. גם שינויים הורמונליים או רגישות לחומרי מזון כמו שוקולד וגלוטן יכולים לתרום לתופעה. בנוסף, אפטות הן פעמים רבות תופעות לוואי של טיפולים כימותרפיים לחולי סרטן. מומלץ כי מי שסובל מאפטות לעתים קרובות ייגש לבירור אצל מומחה למחלות פה. המומחה יפנה אותו לבדיקות דם וינסה לזהות את הגורם לפצעים ולאזן את הגוף כדי שהשכיחות של הופעתם תרד".

ניתן להקל את הכאב?

"אמנם לא ניתן לחזות מראש מתי האפטה תחליט לצוץ בחלל הפה, אך ניתן להקל את הכאב כאשר היא כבר שם. האפטה יכולה להישאר בפה בין ארבעה לעשרה ימים, ובתקופה הזו כדאי להימנע מאכילת מזונות חריפים, מלוחים או חמוצים דוגמת פילפל חריף, עגבנייה, לימון, מלפפון חמוץ וכדומה. בתקופה זו רצוי לגם הימנע מהכנסת אצבעות לפה, על מנת לא לזהם את המקום".

אילו טיפולים קונבנציונליים יכולים לעזור?

בשוק התרופות קיימים מספר תכשירים ומשחות המחטאים ומאלחשים את המקום למספר שעות ומקילים את הכאב. ישנם גם תכשירים הפועלים באמצעות יצירת ציפוי דק המגן על הפצע מפני חיכוך. כך, לדוגמה התכשיר אורלמדיק, הנמכר ללא מרשם, ומפיג את הכאב ואת אי הנוחות באמצעות יצירת מחסום הגנתי מעל אזור האפטה. האורלמדיק יוצר חיפוי חזק סביב האפטה ומצליח לשמור על הפצע ללא כאבים ולקדם את תהליך ההחלמה.

באילו תרופות סבתא ניתן להשתמש כאשר מופיעות אפטות?

תרופת הסבתא הידועה ביותר היא חלב עיזים לא מפוסטר, שעוזר מאוד להקל את הכאב. עם זאת, צריך להיזהר מחלב לא מפוסטר, העלול לגרום לזיהומים. קרח יכול להקל על הבעיה, וגם שתיית תה קמומיל כמה פעמים ביום ידועה כמרגיעה ויעילה לטיפול באפטה. בכל מקרה, יש לפנות לגורם מקצועי כאשר מדובר בתופעה שחוזרת על עצמה בתדירות גבוהה.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום