סרטן השד: שימרי על עצמך

(0)
לדרג

נשים רבות מבולבלות בנוגע לאבחון מוקדם של המחלה. בדיקה תקופתית, ממוגרפיה ובעיקר היכרות ומעקב צמוד אחר השינויים בגופנו יכולים לעשות את השינוי

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : ציסטה בשד, סרטן השד תסמינים

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בישראל. מדי שנה מתגלים בארץ כ-4,000 מקרים חדשים של המחלה, וכ-1,000 נשים מתות ממנה. לפי הסטטיסטיקה הנוכחית, אחת מכל שבע וחצי נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד בישראל. עם זאת, חשוב להדגיש כי אחוזי הריפוי מהסרטן כאשר הוא מתגלה בשלב מוקדם עומדים על על 92%, כך ש"גילוי מוקדם מציל חיים" אינה סתם סיסמה.

אבחון מוקדם של סרטן השד (אילוסטרציה)
אבחון מוקדם של סרטן השד (אילוסטרציה)

למרות המידע הרב הקיים באינטרנט, ישנה בורות גדולה בקרב לא מעט נשים בכל הנוגע לצורך באבחון מוקדם. נשים אינן יודעות תמיד למי עליהן לפנות לבדיקה, וחלקן אף חוששות להיבדק, כאשר החשש עשוי לנבוע מסיבות שונות. מעבר לכך, לא מעט נשים משוכנעות שאם אין במשפחתן מקרים של סרטן השד הן פטורות ממעקב, וזו כמובן הנחה שגויה, כיוון שרק 15%-18% מהנשים שיחלו בסרטן השד יהיו בעלות רקע משפחתי, ומתוכן כ-5%-10% ילקו בה על רקע גנטי.

מיתוס נוסף הוא שמדובר במחלה של נשים מבוגרות. גם כאן כמובן מדובר בתפיסה שגויה כיוון שכרבע מהחולות בסרטן השד הינן צעירות מתחת לגיל 50 מדובר על כאלף חולות צעירות חדשות בכל שנה. עם זאת, כיום נשים מזומנות לבדיקה לגילוי מוקדם של המחלה על ידי קופת החולים שלהן רק בהגיען לגיל 50, בעוד שנשים צעירות לא זוכות לשום הנחיה או הדרכה. בעמותת "אחת מתשע", שמקיימת סדנאות בריאות שד לנשים במקומות עבודה, מתנ"סים, קופות חולים ועוד, מדווחים על בלבול רב והעדר מודעות בקרב הנשים שמגיעות לסדנאות.

אבחון וגילוי המחלה

ככל שסרטן השד מאובחן בשלב מוקדם יותר, כך עולים הסיכויים להחלמה. סיכויי ההחלמה של נשים שמחלתם אובחנה בשלב מוקדם מגיעים ל-92%. כ-80% מהגושים המתגלים בשד הם שפירים, כלומר אינם ממאירים ואינם מהווים סיכון. יחד עם זאת, גושים שפירים מסוימים עלולים להגדיל את הסיכון של האישה לחלות בסרטן השד.

קיימים שלושה מעגלים היכולים לשפר את הסיכוי לגילוי המוקדם:

בדיקה על ידי כירורג שד - מדובר בבדיקה ידנית על ידי רופא כירורג, הכוללת התבוננות ומישוש השדיים ובתי השחי בזמן שהאישה יושבת ושוכבת על הגב.

מתי רצוי לבצע בדיקה זו? בעת המחזור יש אצל נשים רבות גודש בשד ותחושת מלאות. בבדיקה ידנית בתקופה זו רקמת השד עשויה להיות בעייתית יותר לבדיקה. אצל נשים שיש להן רגישות בזמן המחזור מומלץ לקבוע תור לפני המחזור או אחריו. לעומת זאת, יש נשים שאצלן אין קושי בבדיקה ידנית גם בזמן המחזור, ובכל מקרה אין כל מניעה רפואית להיבדק גם בזמן זה. גם בתקופות של הריון והנקה קשה יותר, בדרך כלל, לבצע בדיקה ידנית. עם זאת, יש נשים הנמצאות בתקופות ארוכות של לידות עוקבות. חלקן נמנעות מבדיקה לאורך זמן, אך לא נכון לנהוג כך. ניתן לבצע בדיקת שד גם בהריון. במקרה של ספק, ייעזר הרופא בבדיקות נוספות, בעיקר באולטרסאונד. מומלץ לגשת ולהיבדק אצל כירורג שד כבר מגיל 30. נשים שנמצאות בקבוצת סיכון צריכות להתייעץ עם רופא לגבי שגרת הבדיקות המתאימה להן.

בדיקה באמצעות ממוגרפיה - צילום רנטגן של השד המיועד לאתר גושים חשודים. קופות החולים מממנות ממוגרפיה לנשים מגיל 50 ומעלה ושולחות להן זימונים לבדיקה בדואר. במקרים מיוחדים תידרש הבדיקה גם בגיל צעיר יותר. בארצות הברית הגיל ההתחלתי לביצוע ממוגרפיה הוא 40.

היכרות עם השד - מוטב להתחיל לשים לב לשינויים החלים בשד החל בגיל 20. על האישה להכיר את המראה והתחושה של השד במצב רגיל, כך שהיא תוכל להבחין בכל שינוי או חריגה, ולו גם הקטנים ביותר. השדיים עוברים שינויים רבים במהלך החיים כתוצאה משינויים הורמונליים במהלך המחזור החודשי, הריון, הנקה, גיל המעבר ושינויים במשקל הגוף. ברוב המקרים יהיו אלה שינויים שפירים (לא ממאירים), אך בכל מקרה חשוב לדווח עליהם מיד לרופא, ולעמוד על כך שההתייחסות תהיה רצינית. כדאי לשים לב בייחוד לשינויים כמו שינויים בגודל השד, הופעת גוש או התעבות על השד או בבית השחי המורגש בצורה שונה מהגושים הרגילים; הופעת נפיחות בבית השחי או סביב עצם הבריח; תופעות חריגות על גבי הפטמה: קילוף עור, נסיגה, התעבות או הפרשה; הופעת אדמומיות וגבשושיות על גבי עור השד; וכאב מתמשך בשד או בבית השחי.

לאחרונה יצאה עמותת "אחת מתשע" בקמפיין חדש, "יום הולדת 30 לנועה", בהשתתפות מפורסמים רבים שנרתמו למטרה. מטרת הקמפיין לעודד נשים שהגיעו לגיל 30 ללכת להיבדק אצל כירורג שד, מתוך ידיעה כי גילוי מוקדם של המחלה מציל חיים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום