אחרי לידה? זהירות, קריש דם

(0)
לדרג

בניגוד למה שסברו בעבר, ממחקר חדש עולה כי הסיכון המוגבר לקרישיות יתר לאחר לידה נמשך לפחות 12 שבועות. קריש דם עלול להוביל לאירוע מוחי או התקף לב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אף על פי שמדובר בתופעה נדירה, קרישי דם הם גורם משמעותי למוגבלות ואף למוות בקרב נשים הרות ולאחר לידה. על רופאים להכיר את הסיכון המוגבר, שנותר הרבה מעבר לששת השבועות הראשונים לאחר הלידה, בעיקר בטיפול בנשים בסיכון גבוה לאחר לידה, דוגמת נשים עם קרישי דם קודמים, או נשים לאחר לידה עם תסמינים חשודים.

במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים החוקרים על ממצאים חדשים, מהם עולה כי הסיכון המוגבר לאירועי קרישיות יתר לאחר לידה נותר לפחות 12 שבועות לאחר הלידה, תקופה ארוכה כפליים מכפי שתואר בעבר. עם זאת, העלייה האבסולוטית בסיכון מעבר לששת השבועות הראשונים לאחר הלידה הייתה קטנה יותר.

במחקר הנוכחי החוקרים בדקו נתונים של יותר מ-1.6 מיליון נשים שילדו בקליפורניה בין השנים 2005-2010. בקרב 1,015 מהן תועד אירוע קרישיות יתר במהלך שנה וחצי אחרי הלידה. מרבית האירועים היו אירועי קרישיות יתר במערכת הוורידית (720 מקרים), אך תועדו גם 248 אירועים מוחיים ו-47 התקפי לב.

מהתוצאות עלה כי הסיכון לקרישיות יתר עלה פי עשרה במהלך ששת השבועות הראשונים לאחר הלידה יחסית לתקופות אחרות בחיי האשה; הסיכון נותר מוגבר לאחר 7-12 שבועות, אם כי מדובר היה בסיכון גבוה כפליים בלבד. נראה כי הסיכון שב לרמה הרגילה שלו 13-18 שבועות לאחר הלידה.

החוקרים מוסיפים כי בהשוואה לעלייה האבסולוטית בסיכון במהלך ששת השבועות הראשונים לאחר הלידה (22 מקרים ל-100 אלף לידות), העלייה האבסולוטית במהלך 7-12 השבועות לאחר הלידה הייתה הרבה יותר קטנה (3 ל-100 אלף לידות).

במהלך התקופה המאוחרת, הסיכון לאירועי קרישיות יתר היה דומים אצל נשים עם גורמי סיכון ידועים ובנשים ללא גורמי סיכון אלו, כך שהעלייה בסיכון היחסי הייתה צפויה להיות חשובה במיוחד בחולים בסיכון גבוה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום