האם מחשבי הדיבור ייכנסו לסל?

(0)
לדרג

בעלי המוגבלויות ייאלצו להמתין עוד שנה: בג"ץ הורה לבחון את הטכנולוגיה המאפשרת להם לתקשר עם הסביבה בישיבות ועדת סל התרופות בשנה הבאה

מאת: מערכת zap doctors

בג"ץ קבע כי מחשבי הדיבור הם טכנולוגיות רפואיות לכל דבר, ולכן על ועדת הסל התרופות יהיה לדון במימון שלהן גם בעתיד.

ההחלטה ניתנה בעקבות עתירה הוגשה על ידי העמותה לתסמונת רט, עמותת אייזק ישראל, עמותת ישרא.ל.ס, עמותת קשר, איגוד קלינאי התקשורת ועזר מציון באמצעות עו"ד תומר רייף ממשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות'. זאת בעקבות החלטת ועדת הסל למנות ועדה בין-משרדית שתבחן את הנושא, בטענה כי בגלל חוסר בידע הוועדה אינה יכולה לתעדף את הטכנולוגיות. בג"ץ אמנם לא קיבל את העתירה להורות לוועדת הסל לכנס ישיבה מיוחדת שתדון במימון מחשבי הדיבור, אך קבע בהחלטתו: "הטכנולוגיה ראויה לעלות לדיון בוועדת הסל, קביעה זו תקפה גם לעתיד. דהיינו, העותרת לא תחזור לנקודת ההתחלה. אני תקווה כי תימצא הדרך לסייע לזקוקים לטכנולוגיה".

עו"ד רייף: "שופטי בג"ץ קבעו במפורש כי מחשבי הדיבור הם טכנולוגיה רפואית לכל דבר שראויה לעלות לדיון בוועדת הסל, זו קביעה חשובה לעותרת. בג"ץ חיזק עוד את העובדה שאי אפשר לעצור את התהליך ואי אפשר להחזיר לנקודת ההתחלה את הדיון בזכותם הבסיסית של ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות דיבור למימון מחשבי דיבור על ידי משרד הבריאות. מדובר בדרך היחידה שלהם לתקשר עם הסביבה. למעשה, ניתן להבין מהחלטה זו שהסמכות של הוועדה הבין משרדית שהוקמה במשרד הבריאות היא לצורך השלמת המידע המקצועי על הטכנולוגיה. מקור המימון נותר ועדת הסל ומשרד הבריאות, ולא ניתן לגלגל את האחריות למשרדי ממשלה אחרים".

בעמותת אייזק ישראל, המקדמת את הידע ואת השימוש בטכנולוגיות תקשורת תומכת וחלופית, בירכו על ההחלטה. יו"ר העמותה, הדר זלצר-פלאח: "אנחנו מברכים על החלטת בג"ץ שנתנה מישנה תוקף לצורך להביא לפתרון של הנושא ולממן את מחשבי הדיבור. עם זאת, צר לנו שהילדים והמבוגרים בעלי המוגבלויות ייאלצו להמתין עוד שנה כדי לממש את זכותם הבסיסית לתקשר עם סביבתם".

סיגל תירוש, מנכ"לית העמותה לתסמונת רט: "אנו מצפים שבשנת 2015 אחרי שנים רבות שאנו מחכים לתעדוף הטכנולוגיה נזכה סוף סוף לשמוע את דעתם של החולים שרוצים כל כך לדבר. אני פונה באופן אישי לחברי הוועדה לעזור לנו ולתעדף את הטכנולוגיה".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום