בלי לחץ, בלי כאב ראש

(0)
לדרג

מחקר חדש מעלה כי בקרב הסובלים ממיגרנה רמת מתח מוגברת; הלחץ מגביר כאב ראש, וייתכן שגם כאב מעלה את מפלס הלחץ. מה שבטוח - יותר בריא להירגע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיפה תדירה יותר למצבי מתח גורמת לעלייה בתדירות כאבי ראש. כך עולה ממחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

החוקרים בחנו את הקשר בין עוצמת אירועי דחק ותדירות כאבי ראש בקרב כ-5,000 מבוגרים בני 21 עד 71. המשתתפים עברו בדיקות סקירה כל רבעון בין השנים 2010-2012, להערכת רמות הדחק וכאבי הראש באמצעות שאלונים תקפים. עוד נבחנו ההשפעות של עוצמת הדחק על תדירות כאבי ראש (ימים בחודש) עם סוגים שונים של כאבי ראש, באמצעות מדד Visual Analog Scale (טווח של 0-100).

31% מהמשתתפים דיווחו על כאבי ראש על רקע מתח, מיגרנה תועדה ב-14% מהמשתתפים ושילוב מיגרנה עם כאבי ראש על רקע מתח תועד ב-11% מהחולים. ב-17% מהמקרים, סוג כאב הראש לא היה ניתן לסיווג.

חולים עם כאב ראש על רקע מתח דירגו את דרגת המתח שלהם בממוצע בציון של 52 מתוך 100 נקודות. בחולי מיגרנה, המדד הממוצע עמד על 62 מתוך 100 נקודות; בחולים שסבלו משני סוגי כאבי הראש, מדובר היה במדד ממוצע של 59 נקודות.

בכל אחד מסוגי כאבי הראש, עלייה ברמת המתח לוותה בעלייה במספר מקרים של כאב הראש בכל חודש. ההשפעה הגדולה ביותר תועדה בקבוצת החולים עם כאבי ראש על רקע מתח, כאשר עלייה של 10 נקודות ברמת הדחק לוותה בעלייה של 6.3% במספר הימים עם כאבי ראש בכל חודש.

באשר למיגרנה, מספר הימים עם כאבי ראש מדי חודש עלה ב-4.3% עם עלייה של 10 נקודות ברמת הדחק וב-4% בחולים עם מיגרנה וכאבי ראש על רקע מתח.

הנתונים תומכים בחשיבות מצבי דחק בהתפתחות הפרעות כאבי ראש, האצת התקדמות לכאבי ראש כרוניים, החמרת אירועי כאבי ראש וכן מעידים כי כאבי ראש בעצמם עשויים לשמש כגורם דחק. כמו כן הממצאים תומכים ממצאי בצורך בגישות לניהול לחצים בחולים עם כאבי ראש, ללא תלות בסוג כאבי הראש.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום