למנוע את סרטן המעי הגס

(0)
לדרג

מרץ הוא חודש המודעות לסרטן המעי הגס אחת ממחלות הסרטן הנפוצות והקטלניות ביותר. כיצד ניתן להפחית את הסיכון ללקות במחלה ומה החשיבות של גילוי מוקדם

מאת: ד"ר דורון שוורץ

עוד בנושא : סרטן הלימפה, מחלת סרטן

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בקרב גברים ונשים וגורם התמותה השלישי מבין מחלות הסרטן. שכיחותו של סרטן זה עולה עם הגיל, והעלייה המשמעותית מתחילה לאחר גיל 50.

רוב מקרי סרטן המעי הגס הם ספוראדים, כלומר ללא סיפור משפחתי של סרטן המעי הגס, באנשים בסיכון רגיל. הסימנים שיכולים לעורר חשד לגבי קיומו של סרטן המעי הגס הם אנמיה, מחסור בברזל, דימום מפי הטבעת, שינוי בהרגלי היציאות, ירידה לא מוסברת במשקל וכאבי בטן.

רוב מקרי סרטן המעי הגס מתפתחים מנגעים שפירים של המעי הגס שנקראים פוליפים. זיהוי והסרה של נגעים אלה בבדיקת קולונוסקופיה יכולים למנוע את סרטן המעי הגס ולהציל חיים.

מניעת סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)
מניעת סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)

קיימות מספר שיטות לגילוי מוקדם של המעי הגס:

דם סמוי בצואה

בבדיקה זו נדגמת הצואה ונבדקת נוכחות שאריות דם שאינן נראות לעין בצואה. הבדיקה מיועדת לאוכלוסיה בסיכון רגיל וללא התסמינים שהוזכרו כחשודים לסרטן המעי הגס בגילאים 50-75. בדיקה זו חייבת להתבצע באופן סדיר מדי שנה בכדי לזהות נגעים של המעי הגס. במטופל שבו הבדיקה חיובית יש לערוך בדיקת קולונוסקופיה. לעתים מבוצעת בדיקת דם סמוי באנשים שלהם יש דימום גלוי. אם שמתם לב לנוכחות דם בצואה אל תמתינו לבדיקת דם סמוי. די בכך לביצוע בדיקת קולונוסקופיה.

קולונוסקופיה וירטואלית

זוהי בדיקת CT מכוונת למעי הגס, יכולה להדגים נגעים במעי הגס. הבדיקה כרוכה בהכנה זהה לבדיקת קולונוסקופיה, ובמידה שאכן מתגלה ממצא המטופל יופנה להשלמת בדיקת קולונוסקופיה.

קולונוסקופיה

בדיקה אנדוסקופית שבה מוחדר צינור גמיש שבקצהו מצלמת וידאו דרך פי הטבעת, לצורך זיהוי נגעים של המעי הגס וטיפול בהם. זוהי השיטה היחידה המציעה יכולת אבחנתית וטיפולית בו זמנית. הבדיקה כרוכה בהכנה שבה ניתנים חומרים משלשלים לניקוי המעי בכדי לאפשר ראות טובה של המעי הגס. הבדיקה מבוצעת בדרך כלל בטשטוש בכדי למנוע כאבים מהנבדק, וכרוכה באחוז סיבוכים נמוך מאוד. הבדיקה מומלצת בכל מקרה בו קיימים התסמינים שהוזכרו, בכל מקרה בו בדיקת דם סמוי או קולונוסקופיה וירטואלית העלו חדש לממצא, ובמטופלים שנמצאים בסיכון גבוה מהאוכלוסייה הכללית עקב סיפור משפחתי של סרטן או פוליפים במעי הגס. גם לאוכלוסיה הכללית שבסיכון רגיל הבדיקה מקובלת לגילוי ומניעה החל מגיל 50 ובתדירות של אחת ל-10 שנים.

קפסולה אנדוסקופית

מצלמה זעירה הניתנת לבליעה ומשדרת תמונות מהמעי למקלט הנישא על הגוף. לאחרונה פותחה מצלמה המיועדת למעי הגס ואושרה לשימוש על ידי רשות התרופות האמריקאית, ה-FDA. הבדיקה מחייבת הכנה מצוינת של המעי לפני הבדיקה, ובמידה שיתגלה ממצא חשוד הנבדק יופנה לבדיקת קולונוסקופיה.

כדי להקטין את הסיכון לסרטן המעי הגס ניתן לנקוט מספר אמצעים פשוטים:

להפסיק לעשן

לעבור לתזונה המכילה הרבה פירות וירקות ומעט שומן מן החי

לבצע פעילות גופנית סדירה

לעבור בדיקת סקר לגילוי מוקדם

אם לא נבדקתם עדיין פנו לרופא המשפחה לקבלת הפניה לאחת מבדיקות הגילוי המוקדם. מניעה היא הטיפול המוצלח והיעיל ביותר בסרטן המעי הגס.

הכותב הוא מומחה בגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד במכון הגסטרו של אסותא באר שבע.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום