9 חודשים של ויטמינים

(0)
לדרג

חשיבות התזונה בתקופות הריון והנקה ידועה, אך גם מי שמקפידה על תזונתה צריכה להוסיף ברזל, חומצה פולית ואומגה 3 כדי להבטיח את התפתחותו התקינה של התינוק

מאת: חבצלת שוורץ

עוד בנושא: אומגה 3 בהריון, הריון שבועות

דור או שניים אחורנית, נשים היו מתעברות ללא תכנון מוקדם ולא עשו שינויים של ממש בתזונה שלהן במהלך ההריון. כיום ישנה מודעות גבוהה לנושא התזונה וחשיבותה, וישנן המלצות ברורות בנוגע לנטילת תוספי תזונה כבר לפני הריון ולקראתו.

תוספי תזונה בהריון (אילוסטרציה)
תוספי תזונה בהריון (אילוסטרציה)

מדוע בעצם נשים בהריון נזקקות לתוספי תזונה? "הרפואה כולה למעשה מתקדמת, ולכן גם הדרישות שלנו והציפיות שלנו מהרפואה גבוהות", מסביר ד"ר אהוד רז, רופא נשים מומחה. "גם ללא תוספי תזונה, מרבית ההריונות יסתיימו בשלום ועם ילודים בריאים, אולם שימוש בתוספי תזונה הפחית את שיעור הילודים עם מומים מולדים, את שיעור ההפלות, וגם תרם רבות לבריאות הנשים ההרות לטווח הקצר והארוך.

"יש להדגיש גם שהתזונה המודרנית בעולם המערבי נחותה לעומת מה שהיה נפוץ ונהוג רק לפני כמה דורות. צריכת הדגים לנפש - מרכיב מזין מאוד בתפריט - ירדה משמעותית, התפלת המים מובילה לחסר ביוד, ואפילו חשיפה לאור השמש פוחתת, לאור החשש המוצדק ללקות בסרטן העור, דבר המביא לירידה בייצור ויטמין D בגוף.

"מאחר שבהריון ישנה צריכה של מרכיבי תזונה שונים על ידי העובר המתפתח, חשוב לתת לאישה ההרה 'השלמה' של מרכיבים חיוניים, ובמיוחד למי שתזונתן הבסיסית לקויה, או לחילופין למי שיולדת בתדירות גבוהה יחסית".

מדוע חשוב להוסיף ברזל, חומצה פולית וחומצות שומן אומגה 3 בתקופת ההריון?

"ברזל חשוב במיוחד כיוון שיש צריכה גבוהה במיוחד שלו הן מצד העובר המתפתח והן מצד האישה ההרה, שנפח הדם שלה עולה בהריון. הברזל הוא מרכיב מרכזי של ההמוגלובין, שהוא החומר נושא החמצן שנמצא בכדוריות הדם האדומות בדם".

"חומצות שומן אומגה 3 הן מרכיב מרכזי ברקמות רבות בגוף, ובמיוחד במוח ובעין. מחקרים הוכיחו כי ילדים שאמותיהן קיבלו תוסף אומגה 3 במהלך ההריון ו/או ההנקה, השיגו תוצאות טובות יותר בגיל הגן ובית הספר היסודי, הן באינטליגנציה והן בתפקוד המוטורי. חומצה פולית חשובה כיוון שצריכה הולמת שלה ידועה כמפחיתה הסיכון למומים מסוימים במערכת העצבים, ובמוח העובר המתפתח".

אילו תוספי תזונה מומלץ לקחת בתקופת ההנקה?

"איגוד הגינקולוגים בישראל והחברה לרפואת נשים בקהילה פירסמו נייר עמדה הממליץ על נטילה של תוספי תזונה, ובעיקר חומצה פולית, ויטמין D, יוד, ברזל וחומצות שומן אומגה 3. מבחינה פרקטית, מדובר בשלושה סוגי כדורים. הראשון הוא מולטי-ויטמין המותאם לנשים הרות ("פרנטל"), שאותו כדאי ליטול לפחות שלושה חודשים לפני ההריון, ובמהלך כל ההריון וההנקה. השני הוא תכשירי ברזל, שמומלץ לקחת החל מהשליש השני של ההריון, בעת שייצור ההמוגלובין של האישה ושל העובר עולה משמעותית. חשוב לדעת שחלק ממוצרי המולטי-ויטמינים מכילים גם מינון משמעותי של ברזל. השלישי הוא תכשיר המכיל חומצות שומן אומגה 3. חשוב לדעת כי תכשירי הברזל מכילים בדרך כלל גם חומצה פולית, ותכשירי חומצות שומן אומגה 3 מכילים גם הם לעתים חומצה פולית ו/או ויטמין D".

האם יש הבדל מהותי בין תוספי תזונה של החברות השונות?

"קיימים הבדלים בין מוצרי החברות השונות, כולל במחיר לצרכן. במולטי-ויטמינים קיימים הבדלים בהרכב הספציפי, ובמיוחד בתכולת היוד - שהוא מרכיב חשוב. רק חלק ממוצרי המולטי-ויטמין מכילים יוד. למשל המולטי-ויטמין "פרנטל 9 חודשים" של חברת אלטמן מכיל יוד בכמות נאותה ומותאמת לאוכלוסייה בישראל, ואילו תכשירים אחרים מכילים כמות גדולה יותר של חומצה פולית, לדוגמא "דרך חיים" (אך אינו מכיל יוד).

בתכשירי הברזל קיימים הבדלים באשר לסוג הברזל, וקיימים תכשירים שהם קלים יותר לספיגה ותופעות הלוואי שלהם מועטות יותר, דוגמת "ברזל פלוס פמינה" של חברת אלטמן ו"ברזל עדין" של חברת סולגר. בנוגע לברזל, תופעות הלוואי השכיחות, כמו עצירות ובחילה, הן המכשול העיקרי לנטילת התכשיר.

בנוגע למוצרים עשירים בחומצות שומן אומגה 3, קיימים הבדלים בהרכב חומצות השומן בין החברות. למעשה, קיימים שני חומרים עיקריים, המכונים DHA ו-EPA. DHAהוא החשוב מביניהם, וקיים בתכשירי כל החברות. גם ל-EPA יש חשיבות, אך הוא אינו כלול בכל המוצרים השונים. קיימים גם הבדלים במקור חומצות השומן הללו, המופקות מדגי ים או מאצות, למשל המוצר "אלספה 9 חודשים" מופק מדגי ים ומכיל את שני החומרים DHA ו-EPA, לעומת זאת המוצר for two של חברת טבע, מכיל רק DHA ומתאים לנשים שמעדיפות מוצר המופק מאצות ונטול ריח דגים לחלוטין, אם כי מרבית הנשים אדישות לריח הדגים".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון - תוספי תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום