סידן נגד רעלת הריון

(0)
לדרג

רעלת הריון היא אחד הסיבוכים הקשים והמסוכנים העלולים להופיע במהלך ההריון. מחקרים מדעיים מראים כי צריכת סידן בהריון עשויה להוביל להפחתת הסיכון

מאת: שרית עטיה

עוד בנושא: תפריט הריון, תזונה נכונה בהריון

אחד הסיבוכים הקשים שעלולים להופיע בהריון הוא רעלת הריון, המופיעה ב-5-8% מכלל ההריונות. שכיחותה עולה בקרב נשים בהריון ראשון, נשים בנות פחות מ-20 ויותר מ-40, נשים הסובלות מהשמנה ומסוכרת וכן נשים הנושאות הריונות מרובי עוברים. הסיכון עולה גם במצבים של רעלת הריון במשפחה ונטייה לקרישיות יתר.

סידן ורעלת הריון (אילוסטרציה)
סידן ורעלת הריון (אילוסטרציה)

מה גורם לרעלת הריון?

אף שהרעלת באה לידי ביטוי בדרך כלל בסוף ההריון, היא מתחילה לרוב בכישלון בהשתרשות השליה בדופן הרחם כבר בתחילתו. בהתפתחות הרעלת מעורבים גם ירידה בזרימת הדם לשליה, פגיעה בדופן כלי הדם ותגובה דלקתית מוגברת של הגוף.

סימניה של רעלת ההריון כוללים יתר לחץ דם וחלבון בשתן, והיא עלולה לפגוע בכליות ובכבד ולעתים גם להוביל להתפתחות קרישי דם. בשיאה עלולה רעלת ההריון לגרום לפרכוסים, לשבץ מוחי ולמוות, והסכנה להתפתחות סיבוכים אלה מחייבת להפסיק את ההריון. נכון להיום, הפסקת הריון היא הדרך היעילה ביותר לטפל ברעלת.

האם הרפואה המודרנית לא מצליחה למנוע לגמרי רעלת הריון?

מאמצים רבים מושקעים במחקר למציאת טיפול מונע או מרפא לרעלת ההריון, אך בינתיים ללא הועיל. בשנים האחרונות הראו מחקרים מדעיים כי הרגלי תזונה לא נכונים, סגנון חיים וגורמים סביבתיים שונים, קשורים בעליית שכיחות המחלה, ולכן חשוב להקפיד על תזונה נכונה ועל אורח חיים בריא לפני ההריון ובמהלכו.

מה הקשר בין סידן למניעת רעלת הריון?

אחד מרכיבי התזונה הנחקרים ביותר הוא סידן, וכמה מחקרים מצאו קשר בין צריכה נמוכה של סידן ורמה נמוכה שלו בדם, לבין התפתחות רעלת הריון. ניתוח-על של 12 מחקרים קליניים אקראיים, שכללו יותר מ-15 אלף נשים, נמצא כי תוספת סידן הורידה את הסיכון ליתר לחץ דם ב-30%, לרעלת הריון ב-52% ולתמותה או תחלואה קשה של האם ב-20%.

המחקרים התזונתיים עדיין לא מספקים הוכחה חד משמעית לתרומתה של התזונה לסיכון לפתח רעלת הריון, אך דרושה הקפדה על תזונה מלאה ומגוונת במהלך ההריון, שתספק את כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים החיוניים להתפתחות, וסידן בתוכם.

צריכת סידן בכמות מספקת בתזונתה של האם חיונית להתפתחותן של עצמות ושיניים בריאות, מערכת עצבים ושרירים בריאה בעובר וכן להתפתחות התקינה של הלב, קצב הלב וקרישת הדם.

במהלך ההריון מתמודד גוף האישה עם העלייה בכמות הנדרשת של סידן באמצעות הגברת יכולת ספיגת הסידן. אם תזונתה של האישה ההרה אינה מספקת את הסידן הדרוש, הוא יילקח ממאגר הסידן בעצמותיה של האם, דבר שעלול להוביל לירידה בצפיפות העצם ולפגיעה עתידית בבריאות האישה. לכן צריכות נשים בהריון להקפיד על הצריכה המומלצת של סידן ביום, העומדת על 1,000 מיליגרם.

כיצד ניתן לצרוך סידן במהלך ההריון?

מכיוון שספיגת הסידן בגוף מושפעת ממצבים פיזיולוגיים והורמונליים, וכן מנוכחותם של רכיבי מזון שונים, יש להשוות את כמות הסידן במזונות השונים לפי כמות הסידן שהגוף מקבל מהם בסופו של דבר, ולא רק לבדוק את כמות הסידן שהמזונות הללו מכילים.

אם כן, כיצד אפשר לצרוך כמות כזו של סידן מדי יום?
סידן מצוי במזונות מן החי, כמו חלב ומוצריו, וכן במזונות שונים מהצומח. עם זאת, רכיבים תזונתיים שונים המצויים במקורות הצמחיים עלולים לפגוע בספיגת הסידן בגוף או להפחיתה.

לדוגמה, אף שתרד מכיל כמות גדולה של סידן, הוא מכיל גם חומצה אוקסלית שפוגעת בספיגתו של הסידן בגוף. כדי לאכול את כמות הסידן הזמינה בגביע יוגורט, למשל, יש לאכול קילוגרם של תרד מבושל, כיוון שרק 5% מהסידן בו אכן נספגים בגוף. החומצה האוקסלית מצויה גם בשקדים, אגוזים, בוטנים, סלק, קטניות ועוד.

מוצרי החלב הם מקור לסידן שמשלב גם תכולת סידן גבוהה וגם ספיגה מרבית. עוד אפשר למצוא סידן זמין בסרדינים עם עצמות, בטחינה, בשקדים ובירקות עליים ירוקים, וכן בתפוזים ובמוצרי סויה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ויועצת למועצת החלב

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רעלת הריון
פורום תזונה בהריון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום