בעיות זיכרון? תרגול למוח

(0)
לדרג

שוב שכחתם היכן המשקפיים? או אולי הוריכם מתקשרים מדי שעה ולא זוכרים כלום? כנראה שמדובר בירידה קוגניטיבית קלה. החדשות הטובות: ניתן לאבחן ולהקל

מאת: יובל נוה

ירידה קוגניטיבית קלה היא תופעה מוכרת ושכיחה בקרב האוכלוסייה המבוגרת, אך ככל שמרכיבי החשיבה ובהם הזיכרון נחלשים, יש צורך בהערכה גריאטרית, כדי לשלול או לנבא סימנים מקדימים של דמנציה. אף שלא כל שינוי בזיכרון מעיד בהכרח על דמנציה, קיימת חשיבות רבה להערכה ואיתור "ירידה קוגניטיבית קלה".

בעיות בזיכרון בקרב מבוגרים, איך מטפלים? אילוסטרציה
בעיות בזיכרון בקרב מבוגרים, איך מטפלים? אילוסטרציה

מדוע יש לבדוק "ירידה קוגניטיבית קלה? זה הרי חלק מהחיים בגיל מבוגר, לא?

יש שיגידו ש"ירידה קוגניטיבית קלה" היא תוצאה של תהליך ההזדקנות הטבעית. לכן, קיימת חשיבות גדולה באיתור במועד של התופעה, מכיוון שלעיתים הליקוי לא מאובחן בזמן ו"מפוספס" מכיוון שהתסמינים קלים, לא חמורים ולא מקבלים את תשומת הלב הראויה הנדרשת.

מחקרים הראו שקיים קשר בין ירידה קלה לקצב הידרדרות תהליכי החשיבה כפי שבא לידי ביטוי באנשים שונים, בעיקר אם היא מפריעה ופוגעת ביכולת השתתפות בפעילות תכליתית ביום-יום.

מה כוללת פגיעה בזיכרון באוכלוסייה מבוגרת בחיי היומיום?

האדם המבוגר לא זוכר היכן הניח חפצים משמעותיים עבורו במהלך היום.

האדם המבוגר מצליח להיזכר בפרטים מהעבר הרחוק, כגון: מידע מתקופת ילדותו, אך הוא איננו זוכר מה אכל לארוחת הבוקר או היכן הניח את המשקפיים או האם לקח את התרופות שלו כנדרש או מה המשמעות של כל תרופה שהוא לוקח.

תהליך ההערכה על ידי צוות רב מקצועי הכולל רופא גריאטרי, אחות, עו"ס ומרפאה בעיסוק יכלול מגוון של שאלות והערכות כדי לזהות את הירידה הקוגניטיבת הקלה, ובהן:

היסטוריה רפואית ועיסוקית
הערכה פיזיולוגית ונוירולוגית
בדיקת שמיעה וראייה
הערכה קוגניטיבית
הערכה של מצבי הרוח של האדם
בדיקות מעבדה

מה ניתן לעשות כאשר מאובחנת "ירידה קוגניטיבית קלה"?

לאחר איתור וקביעת האבחון של "ירידה קוגניטיבית קלה", ימליצו מרפאים בעיסוק על מגוון טכניקות ואסטרטגיות להקלת ההתמודדות והגברת ההשתתפות בחיי היום-יום, כגון:

לפצל מטלות לשלבים קטנים הניתנים לביצוע, ואף לבצע כל שלב/פעולה בכל פעם

הנחת חפצים במקומות קבועים בעלי משמעות (למשל: להניח את המטריה בכניסה לבית, את השלט של הטלוויזיה על שולחן הסלון ואת המשקפיים על השידה ליד המיטה)

ליצור "רשימת מכולת" למעקב אחר המשימות הנדרשות לביצוע במהלך היום או השבוע

להשתמש בתזכורות שבטלפון

להשתמש בסדרן תרופות שבועי או חודשי

להשתמש ביומן או בלוח שנה חודשי, במקום בולט בבית בו יירשמו המטלות החשובות

להניח את ספר הטלפונים ליד הטלפון הביתי ואף לשמור בטלפון הנייד רשימה של אנשי קשר בעלי משמעות. ניתן אף ליצור קיצורי דרך בטלפון, כדי להקל על החיוג והצורך לזכור מספרי טלפון משמעותיים

כל זאת בנוסף לעידוד השתתפות בפעילויות חברתיות המלוות בגירויים קוגניטיביים, שמירה והקפדה על התפתחות גורמי סיכון לאירוע מוחי, אירוע לב ותקינות הראייה. מכאן גם החשיבות של פעילות גופנית מותאמת.

לסיכום, "ירידה קוגניטיבית קלה" עלולה להשפיע ולפגוע ביכולת ההשתתפות הפעילה של האדם המבוגר. יחד עם זאת, למרפאים בעיסוק מגוון טכניקות פשוטות, שלאחר תהליך הערכה רב מקצועי, יוכלו להמליץ עליהן למבוגר ולבני משפחתו, כדי לעודד ולהגביר את ההשתתפות של האדם המבוגר בחיי קהילה נאותים. כל זאת, יחד עם הקניית הרגלי חיים בריאים ועידוד בריאות של האדם המבוגר.

הכותב, יובל נוה, הוא מנהל הריפוי בעיסוק בבית החולים השיקומי "בית בלב" בבת ים, מקבוצת מכבי שירותי בריאות

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום