כריתת שד חלקית: שחזור בהקדם

(0)
לדרג

כריתת שד חלקית עלולה לגרום לעיוות משמעותי של השד. לכן, ניתן ומומלץ מאוד לשלב באותו ניתוח כריתה ושחזור. דחיית השחזור עלולה ליצור קשיים ניכרים

מאת: מערכת zap doctors

כחלק מהטיפול בסרטן שד, נשים רבות הסובלות מהמחלה עוברות כריתת שד. 50% מהן עוברות כריתה מלאה, והיתר עוברות כריתה חלקית בלבד. בקרב הנשים ישנה תפיסה שגויה לפיה רק מי שעוברת כריתה מלאה נזקקת או יכולה לעבור שחזור שד. בניגוד לדעה הרווחת, כריתת שד חלקית עלולה לגרום לדפורמציה ועיוות משמעותיים של השד, ולכן לא רק שאפשרי לשחזר את השד לאחר כריתה חלקית שלו, אלא גם מומלץ לעשות כן במהלך ניתוח הכריתה. כל המידע על שחזורי שד חלקיים מפי ד"ר דין עד-אל, מומחה בכירורגיה פלסטית, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי "רבין".

סרטן השד: כריתה ושחזור שד (אילוסטרציה)
סרטן השד: כריתה ושחזור שד (אילוסטרציה)

האם ניתן לשחזר שד שעבר כריתה חלקית?

"בוודאי. לא רק שניתן לשחזרו, אלא הדבר מומלץ מאוד. התפיסה הרווחת לפיה כריתה חלקית לא פוגעת בצורתו ומראהו של השד, ולכן אין צורך בשחזורו, היא תפיסה לא נכונה. נשים רבות אחרי ניתוח כריתה חלקית מוצאות את עצמן לאחר הניתוח עם שד מעוות , לאחר טיפול הקרנתי (המחוייב כחלק מהטיפול בסרטן השד כאשר עוברים כריתה חלקית) ומתחרטות שלא ביצעו שחזור. אחרות בוחרות מלכתחילה באופציה של כריתה מלאה, רק כדי ליהנות מהאפשרות של שחזור שד, משום שאינן מודעות לכך שניתן לבצע שחזור גם לאחר כריתה חלקית בלבד. חשוב שכל הנשים יידעו: כריתה חלקית של השד גורמת פעמים רבות לפגיעה במראהו של השד. הפגיעה בצורתו אף מחמירה בעקבות טיפולי ההקרנות, אשר משלימים במרבית המקרים את הטיפול הכירורגי, במטרה למנוע חזרתה של המחלה. למרבה השמחה, שד שעובר כריתה חלקית יכול לעבור שחזור וכיום שחזורי שד חלקיים הם מאד מבוקשים ונפוצים. ניתוחי שחזור שד, לאחר כריתה חלקית, מבוצעים בידי מנתחים שעברו התמחות באונקופלסטיקה".

האם כריתת שד חלקית בהכרח תגרום לעיוות של השד?

"במרבית המקרים כן. בכל זאת, בכריתה חלקית, אנו "מאבדים" חלק מהשד. אפשר לומר כי תמיד ישנו עיוות לאחר כריתת שד חלקית. מידת העיוות תלויה במאפיינים משתנים, ובהם: גודל השד שד קטן שמוסרת ממנו חתיכה גדולה יכול להפוך שטוח לגמרי; גודל החתיכה המוסרת ככל שהיא גדלה כך הסיכון לעיוות גדל; במאפיינים שונים של העור והשד של המטופלת; בהשפעה של טיפולי ההקרנה לאחר הכריתה ועוד".

לאור עובדות אלה, כיצד תמליץ לנשים לפני ניתוח כריתה לפעול?

"כל אישה שמקבלת ייעוץ אונקולוגי חייבת לעצמה, לפני ביצוע ניתוח הכריתה ולפני ההחלטה האם לעבור כריתת שד חלקית או מלאה, להתייעץ גם עם כירורג פלסטי מומחה בתחום האונקופלסטיקה. יש לוודא כי מדובר במנתח פלסטי מומחה ובעל ניסיון רב שנים בשחזורי שד. האישה צריכה לקבל את כל המידע לגבי מראה השד ולא רק לגבי המשמעויות האונקולוגיות. היא צריכה לדעת כיצד ייראה השד מבחינת הצטלקות, גודל, עיוות וכדומה. המנתח הפלסטי יוכל לייעץ לה איזו כריתה לעבור ויוכל להציג בפניה טכניקות וטכנולוגיות שונות שיאפשרו שחזור שד, גם אם הם יסיקו כי עדיפה כריתה חלקית".

כיצד מבוצע ניתוח שחזור שד חלקי?

"האופציה טובה ביותר היא לבצע את ניתוח השחזור במשולב עם ניתוח כריתת השד, כך שבכל ניתוח לכריתת שד יהיה נוכח גם כירורג פלסטי. המנתח הפלסטי ידאג לכך שהכריתה תפגע בצורה מינימלית במראה השד, ואפילו אם לא יבוצע שחזור, הוא יעשה כל שניתן כדי לצמצם את הפגיעה במראה השד, על ידי תפירה טובה של החתך, כדי לצמצם את הצלקת. וכמובן, קיימת האפשרות לבצע שחזור של השד, כדי למנוע עיוות של השד ולפי רצון האישה".

"בניתוח שחזור שד חלקי נוכחים כירורג כללי, המבצע את הכריתה, וכירורג פלסטי מומחה לאונקופלסטיקה ושחזורי שד, שיעשה את מלאכת השחזור מיד כאשר הכירורג הכללי יסיים את מלאכתו. לשם השחזור, עושה הכירורג הפלסטי שימוש בטכנולוגיות שונות ומגוונות: טכניקות מעולם הניתוח האסתטי וטכניקות מתחום שחזור השד, ובהן הרמה של שני השדיים, הגדלה של שני השדיים (על ידי שתלי סיליקון), הקטנה של שני השדיים, סידור הרקמות ומילוי השד שעבר כריתה ועוד".

מדוע חשוב להשלים את שחזור השד כבר במהלך ניתוח הכריתה? למה לא לחכות?

"אפשר לתקן עיוות בשד גם בחלוף זמן מביצוע הכריתה החלקית, אולם מצב זה פחות רצוי משום שההליך הופך יותר מורכב. בעת הכריתה, הרקמות ניתנות לעיצוב והזזה והעיוות נמנע. בחלוף זמן, תיקון עיוות שכבר נוצר, מהווה אתגר מסובך יותר, אם כי עדיין אפשרי. עוד צריך לזכור כי ההקרנות לאחר הניתוח פוגעות בכלי הדם הקטנים בשד ומורידות את האלסטיות של הרקמות השונות, שמתנהגות אחרת לאחר ההקרנות וקשה יותר לעצבן, להזיזן ולשקם את מראה השד".

לסיכום, לנשים הצפויות לניתוח כריתת שד מומלץ להתייעץ גם עם כירורג פלסטי ולהתעקש על זכותן לצמצם את העיוות האפשרי והפגיעה במראהו של השד המטופל ככל הניתן.

בואו לדבר על זה בפורום כריתת שד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום