מחקר: מי יחלה בלוקמיה?

(2)
לדרג

רופא ישראלי ומדענים קנדים הצליחו לבודד מוטציה גנטית המופיעה רק אצל מי שנמצא בסיכון לחלות בסרטן הדם. גילוי זה, הם מקווים, יוביל לפיתוח תרופה מקדימה למחלה

מאת: מערכת zap doctors

האם ניתן לנבא מי יחלה בלוקמיה (סרטן הדם)? לפי מחקר חדש, התשובה היא - כן. לפי מחקר קנדי חדש, שאותו מוביל חוקר ישראלי מרמב"ם, נראה שהפתרון הוא פשוט להקדים תרופה למכה.

לוקמיה נחשבת לאחד מסוגי הסרטן הקשים לטיפול, עם אחוזי הישרדות לא גבוהים. צוות חוקרים מהמרכז לחקר הסרטן של אונטריו ומאוניברסיטת טורנטו בקנדה, הצליח לבודד סמן גנטי בגוף האדם, אשר מעיד על הנטייה לחלות בלוקמיה. לדברי החוקרים, הסמן מאפשר לנבא מי עלול לחלות בלוקמיה. מדובר בסממנים הקשורים למוטציה בגן מסוים שסימונו DNMT3a. לפי החוקרים, מוטציה זו מופיעה רק אצל מי שלהם סיכויים גבוהים לחלות בלוקמיה.

לפי החוקרים, אשר בראשם עומד ד"ר לירן שלוש, חוקר ישראלי מרמב"ם, הגילוי לא רק מנבא באחוזים גבוהים מי נמצא בסיכון גבוה לחלות בלוקמיה, אלא גם מהווה קפיצה גדולה בהבנת המנגנון שמאחורי אחד הביטויים הקשים של המחלה לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML), אשר הגורם לה לא ידוע והיא מתאפיינת באחוזי הישרדות נמוכים במבוגרים. המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Nature, עשוי להוות תשתית לפיתוח תרופות מונעות למחלה.

צוות הרופאים ממשיך במחקר ונמצא כעת בשלב ניסויים נוספים, שיימשכו עוד שנתיים לפחות. בתום תקופה זו, מתכנן ד"ר שלוש לדבריו לשוב לרמב"ם, עם תוכנית להקים מעבדה לזיהוי שלבים מוקדמים של מחלת הלוקמיה: "הרעיון למחקר ניטע עוד ברמב"ם, והתאפשר בזכות מלגת עתידים שניתנה לי על ידי בית החולים, כחלק מהחזון של רמב"ם ומכון ויצמן לאפשר לרופאים להתפנות גם לנושא של מחקר", מספר ד"ר שלוש. "לפני שנתיים הגעתי לקנדה, כדי להצטרף למעבדה של פרופ' ג'ון דיק, ממובילי המחקר בתחום הלוקמיה וכאן המשכנו לפתח את הרעיון. אני מאמין שבעתיד נוכל לאבחן את הלוקמיה עוד בשלב שלפני ההתפתחות, ממש כפי שכיום בדיקות קולונוסקופיה מזהות פוליפים לפני שהם מתפתחים לסרטן המעי. להקים מעבדה ברמב"ם, שבמסגרתה נוכל לממש את השאיפה הזו, תהיה סגירת מעגל עבורי".

בואו לדבר על זה בפורום לוקמיה ואונקולוגיה ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום