סוכרת מאוזנת: 4 כללי זהב

(0)
לדרג

התמודדות עם סוכרת לא קלה, אך זו גם הזדמנות לאמץ הרגלים בריאים: לימוד מעמיק של הנתונים הרפואיים שלכם, תזונה מוקפדת, פעילות גופנית והימנעות ממצבי לחץ

מאת: ד"ר מריאלה גלאנט

מצבים מורכבים מלווים את האדם הסוכרתי לאורך כל היום, עם כל ביס וביס. רבים מהסוכרתיים נאבקים לאזן את הסוכרת, חלקם נמצאים בשלב מוקדם אשר אינו דורש משטר טיפול תרופתי מורכב, בעוד שאחרים נדרשים לבצע לאורך היום בדיקות סוכר וזריקות אינסולין רבות.

כללים לאיזון סוכרת (אילוסטרציה)
כללים לאיזון סוכרת (אילוסטרציה)

מה יכול לעזור לסוכרתי בתהליך ההתמודדות עם איזון הסוכרת?

דרך ההתמודדות הטובה ביותר עבור סוכרתי היא לקבל ולהבין את העובדה שיש לו סוכרת, ללמוד לשלוט בה ולאזן אותה, ולא לתת לה לנהל אותו. במאמר זה, נסקור ארבע דרכים מרכזיות להתמודדות עם איזון הסוכרת.

1. מהי חשיבות הכרת הנתונים, בניסיון לאיזון הסוכרת?

אחד הנתונים החשובים ביותר שעל כל סוכרתי לדעת הוא מדד ה-HbA1c שלו. מדד זה מציין בדיקה של רמת הסוכר הממוצעת בדם בשלושת החודשים האחרונים. למרות שהוא מראה רק את הנתון הממוצע ואינו משקף את התנודתיות, הוא נמצא בקורלציה גבוהה עם הסיכוי לפתח סיבוכי סוכרת.

בדיקת גלוקוז ביתית (באמצעות גלוקומטר) היא דרך נוספת שבה המטופלים יכולים לעקוב אחר הסוכרת ולשלוט בה. במקרה בו מטופל נוטל אינסולין, הבדיקה נחוצה כדי למנוע היפוגליקמיה (סוכר נמוך מדי). אם המטופל אינו נוטל אינסולין, הבדיקה יכולה לשמש ככלי לימודי, בעיקר אם המטופל מיומן בדרכי ההתמודדות במצבי סוכר גבוה. הדרך היעילה ביותר להשתמש בגלוקומטר (בקרב מטופלים שאינם נוטלים אינסולין) היא למדוד סוכר פעם ביום, תוך גיוון שעת הבדיקה, על מנת לקבל תמונה מלאה של ערכי הסוכר בשעות שונות ביום ולאורך זמן.

זאת בניגוד להרגל נפוץ: לבדוק בבוקר בלבד, לאחר שנת לילה, בדומה לבדיקה לאחר צום.

טכנולוגיה חדשה בשם "הולטר סוכרת" מאפשרת ניטור רציף של הסוכר. הבדיקה מורכבת מחיישן קטן במיוחד ומוסתר, המחובר לגוף ומציג למטופל על גבי מסך קטן (הדומה למסך של טלפון סלולארי) את רמת הסוכר בכל עת. שימוש בטכנולוגיה זו, אפילו בקרב סוכרתיים שאינם נוטלים אינסולין, הוכח כיעיל בשיפור הבקרה הגליקמית, כפי שהיא נמדדת על ידי HbA1c. ההולטר מלמד את הסוכרתי כיצד גופו מגיב לנסיבות משתנות, כגון מאכלים שונים, לחץ נפשי או פיזי, פעילות גופנית, יחסי מין וכו'.

בנוסף, ניתן לראות כי לידע הנרכש מהבדיקה יש השפעה על ערכי הסוכר גם בשלב הרבה יותר מאוחר, אפילו חודשים לאחר סיומה. זהו כלי שמסייע להבין באופן פרקטי כיצד ניתן לנהל את הסוכרת.

2. עד כמה תזונה מסייעת באיזון סוכרת?

תזונה מאוזנת היא משמעותית במיוחד בחייו של הסוכרתי. חשוב להקפיד על אכילה נכונה לפי תפריט המותאם לכל מטופל באופן אינדיבידואלי. תזונה מאוזנת תסייע להגביר את תחושת השובע ותשמר את האיזון בערכי הסוכר.

לעיתים, מוצרים המסומנים ככאלה שאינם מכילים סוכר גורמים להטעיה של הסוכרתי, כיוון שבעוד שהמוצר אינו מכיל תוספת סוכר, הוא עצמו עשוי מקמח שהופך לסוכר בגוף בתהליך העיכול. חשוב ומועיל ללמוד כיצד להאט את תהליך ספיגת הסוכר בגוף.

לדוגמא, אצל סוכרתי, מנת סורבה (על בסיס מים) יכולה לגרום לעליית רמות הסוכר מהר יותר מאשר מנה בגודל דומה של גלידה (על בסיס שמנת). הרבה אנשים עם סוכרת חושבים ששתיית כוס מיץ תפוזים ליום או אכילת דגני בוקר עם חלב בבוקר זה מנהג בריא, אבל למעשה המצב הפוך: מאכלים אלה גורמים לעלייה מהירה ברמות הסוכר בגוף!

ההבנה כיצד המזון מיוצר והבקרה המתמידה על צריכתו היא דרך בטוחה להשפיע על איזון הסוכרת. ניתן למצוא אופציות רבות, בריאות יותר, שאינן גורמות לעלייה ברמת הסוכר.


ברגע שמתרגלים לצרוך מאכלים בריאים, העוגות והבורקסים כבר לא כל כך מפתים.

3. האם לפעילות גופנית יש השפעה טובה על איזון סוכרת?

אחד הגורמים שיכולים לסייע משמעותית באיזון רמות הסוכר בדם הוא ביצוע פעילות גופנית. סגולות הפעילות הגופנית בקרב סוכרתיים הן רבות, והן יעילות בדומה לזריקה של אינסולין. בשעת הפעילות הגופנית, הסוכר מנותב מהדם לתאים, ללא עזרת האינסולין. ההתנגדות לאינסולין יורדת בעת הפעילות הגופנית ואף עד 24 שעות לאחריה. המתעמל חווה שיפור בלחץ הדם, ברמת הכולסטרול ובזרימת הדם. כל אלה מונעים סיבוכים של סוכרת. בנוסף, פעילות גופנית תורמת לליבידו ומשפרת את איכות השינה.

כדאי לבדוק את רמת הסוכר לפני ואחרי הפעילות הגופנית, על מנת להבחין בירידה בערכי הסוכר, שכמעט תמיד מופיעה. לעיתים נדירות, אם הפעילות הגופנית היא מאוד אינטנסיבית או מלחיצה, רמת הסוכר תעלה לפני שהיא יורדת.

4. מהו הקשר בין מצב הרוח לבין איזון הסוכרת?

מצבי לחץ, פיזי ומנטלי, מובילים לעלייה ברמת הסוכר בדם. לחץ משחרר הורמון הקרוי קורטיזול, וקורטיזול מגביר את ההתנגדות לאינסולין. לכן מניעת מצבי לחץ וחרדה היא חלק אינטגרלי מהטיפול בסוכרת. חשוב למצוא זמן גם בתקופות לחוצות, לפעילויות המסבות אושר, כגון בילוי עם חברים ומשפחה וכן פיתוח תחביבים. מדיטציה ופעילות גופנית גם כן משפרות את מצב הרוח. שינה טובה הינה מרכיב חשוב לאושר ותורמת לרמת סוכר בריאה. אין לראות בסוכרת אויב, אלא הזדמנות לאימוץ הרגלים בריאים הן לסוכרתי והן לסביבתו הקרובה.

הכותבת היא אנדוקרינולוגית והמנהלת הרפואית של מרכז DMC לטיפול בסוכרת

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום