תינוקות שמנים, ילדים שמנים?

(0)
לדרג

מחקר: מה הקשר בין משקל הלידה להשמנת יתר בגיל הגן ובגיל ההתבגרות? איזו השפעה יש למצב הכלכלי של ההורים ומהו הגיל הקריטי שבו הילד מפתח השמנה?

מאת: מערכת zap doctors

האם עודף משקל בפעוטות מנבא השמנת יתר בגיל ההתבגרות? לפי מחקר אמריקאי חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine, התשובה היא כן.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר נתונים מייצג עם מידע אודות 7,738 ילדים אמריקאים שנכנסו לגן בשנת 1998 והיו במעקב עד שנת 2007. החוקרים בחנו את מקרי השמנת היתר במהלך תשע השנים לפי מין, מצב חברתי כלכלי, מוצא, משקל לידה ומשקל בעת הכניסה לגן.

בילדים שהיו בעלי עודף משקל בכניסתם לגן בשנת 1998 בארה"ב, תועדה עלייה של יותר מפי ארבע בסיכון להשמנת יתר עד גיל 14 שנים, בהשוואה לילדים שהיו בעלי משקל גוף תקין.

כמחצית מהמקרים של השמנת יתר שהתפתחה בין גיל הגן ועד לכיתה ח' תוארו ב-14.9% מהילדים שהיו בעלי עודף משקל כאשר נכנסו לגן בשנת 1998. שכיחות השמנת יתר במהלך שנות הגן בילדים אלו עמדה על 19.7%, בהשוואה ל-2.4% בקרב ילדים שהתחילו את הגן במשקל תקין.

כאשר הילדים נכנסו לגן בגיל ממוצע של 5.6 שנים, 12.4% סבלו מהשמנת-יתר ו-14.9% היו בעלי משקל עודף. עד לכיתה ח', בגיל ממוצע של 14.1, נמצא כי 20.8% סבלו מהשמנת יתר ו-17% היו בעלי משקל עודף. עם זאת, מרבית המקרים של השמנת-יתר אירעו במהלך הכיתות המוקדמות יותר, וההיארעות השנתית של השמנת יתר ירדה מ-5.4% במהלך הגן ל-17% בין כיתה ה לכיתה ח'.

עוד נמצא כי בין הגילאים 5-14 שנים, 11.9% מהילדים התגלו כסובלים מהשמנת יתר. החוקרים מצאו כי 7.4% מהילדים מ-20% המשפחות העשירות ביותר פיתחו השמנת יתר, ואילו 15.4% מהילדים מהשכבה החברתית-כלכלית הנמוכה ביותר פיתחו השנת-יתר. בילדים עם משקל לידה של יותר מ-4,000 גרם, בעלי משקל עודף עד גיל חמש שנים, תועדה עלייה של פי 5.1 בסיכון לפתח השמנת יתר, בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין בתקופת הגן.

מבין הילדים שהוגדרו בהשמנת יתר עד גיל חטיבת הביניים, מרבית המקרים אירעו בשלב מוקדם בבית הספר היסודי. ממצאים אלו מסייעים להתמקד בשנים הראשונות של הגן וכיתות א'-ג', שבהן נרשמו מרבית מקרי ההשמנה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום