דלקת אוזניים בילדים: כיצד לטפל?

(0)
לדרג

הילד לא שקט ואין לו תיאבון? יתכן שהוא סובל מדלקת אוזניים. מחקרים חדשים ממליצים להימנע ככל הניתן מלקיחת אנטיביוטיקה. עדיף להתחיל במשככי כאבים

מאת: מערכת zap doctors

אין כמעט ילד שלא לקה בדלקת אוזן תיכונה. הדלקת גורמת לכאבים, אי שקט ולעתים גם לחום. אלא שמחקרים חדשים טוענים שעדיף להמתין 48 שעות לפני תחילת מתן אנטיביוטיקה, וממליצים על טיפול במשככי כאבים בלבד. התוצאה: פחות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה ונסיגת הדלקת מעצמה, גם ללא טיפול אנטיביוטי.

ד"ר אהרון גרומן, מומחה לרפואת ילדים, מנהל היחידה להתפתחות הילד במכבי, מרגיע את ההורים ומציע מספר דרכים להתמודדות עם כאבי אוזניים אצל ילדים.

להיווצר דלקת חיידקית חיצונית בעור התעלה, לעיתים עד כדי יצירת מורסה בתעלה, מצב המלווה בכאבים ודורש טיפול מקומי בטיפות אוזן אנטיביוטיות, ניקוי התעלה על ידי רופא אף אוזן גרון והימנעות מהרטבת התעלה למספר ימים".

אז מה עושים? נותנים אנטיביוטיקה?

"אצל תינוקות בדרך כלל יתאפיינו כאבי האוזניים באי שקט ניכר, בכי רב, חוסר תיאבון ובמקרים נדירים יותר שלשולים. פעוטות גם ייגעו באוזניים וילדים גדולים יותר ממש יתלוננו על כאב אוזניים. במצבי דלקת משמעותית, בדרך כלל יתלווה לדלקת האוזניים גם חום.

בשנים האחרונות, הגישה לדלקות אוזניים יותר שמרנית ואחוז הטיפול באנטיביוטיקה יורד. מעבודות מחקר נרחבות שבוצעו לאחרונה, נמצא שמתן עזרה לילד באמצעות אלחוש הכאב וטיפול סימפטומטי בסימני המצוקה והחום, ללא טיפול אנטיביוטי, אינו מסכן את הילד ושכיחות הסיבוכים קטנה ביותר. יחד עם זאת, ישנם מקרים מוגדרים, התלויים בגיל הילד ובחומרת המחלה, בהם הרופא יחל מיד בטיפול אנטיביוטי. במקרה של כאבי אוזניים אצל ילדים, מומלץ לנהוג כמו בכל כאב שמופיע, לאלחש מקומית על ידי טיפות אוזניים, לתת משכך כאבים ומוריד חום, כגון אדויל ילדים ואקמולי, ולהקפיד על שתייה מרובה, אם יש חום".

ואם הילד חושש מנטילת תרופה?

לעיתים הילדים לא ישתפו פעולה בלקיחת התרופה, מצב הנובע מהימנעות הילדים בגיוון באוכל ובשתיה, ומהטעם החריג של התרופה, שלא תמיד ערב לחיכו של הילד. בנוסף, ההורים נלחצים עקב הצורך לתת לילד את התרופה בכל מחיר. ברגע שהילד מרגיש את הלחץ של ההורים, הבעיה מחמירה. הוסיפו לזה את העובדה שהילד חולה ובכל מקרה מסרב לאכול או לשתות ואז נוצר משבר.

אז מה עושים כשהילד לא מוכן לקחת תרופה?

1. להירגע. לא להילחץ.
2. לפנות להיגיון של הילד ולהסביר לו את הצורך בתרופה, לפני מתן התרופה עצמה.
3. לנסות לבחור את התרופה הטעימה ביותר שקיימת, בטעם שילדים אוהבים: ענבים, למשל.
4. בתרופות המאפשרות זאת, לנסות לערבב אותן עם אוכל שהילד אוהב ולא מול עיני הילד.
5. לא לנסות בכוח. זה מתכון לכישלון. הילדים מצויינים בהתנגדות ובסוף יצליחו.

אז לפני שאתם רצים למיון, או ניגשים לרופא, נסו להיות קשובים לילד ולמצות את הטיפול בבית.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום