השמנת ילדים: מגיפה שמתפשטת

(0)
לדרג

שליש מבני הנוער בישראל סובלים מהשמנת יתר ונמצאים בסיכון מוגבר לפתח יתר לחץ דם, סוכרת, עודף כולסטרול, כאבי גב, דיכאון וחרדה. נשמע מבהיל? נכון, אבל ניתן לטיפול

מאת: מערכת zap doctors

השמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער נמצאת במגמת עלייה בכל הארצות המפותחות, כולל במדינת ישראל. ד"ר שרון עירון שגב, דיאטנית קלינית מוסמכת, מנהלת מרכז ISIS לטיפול ומניעה של השמנה והפרעות אכילה, שופכת אור על ממדי התופעה, מסבירה על הסכנות האורבות לילדים ובני נוער הסובלים מהשמנת יתר ומדברת על הקשיים בהתמודדות עם מצב זה ועל המודל המאפשר טיפול בהשמנת יתר בגילאים אלה.

השמנת ילדים (אילוסטרציה)
השמנת ילדים (אילוסטרציה)

כמה ילדים בישראל סובלים מהשמנת יתר?

"נתונים של משרד הבריאות המתבססים על מדידות משקל וגובה לכל ילדי בית הספר בכיתות א' ו-ז', מצביעים על כך שכחמישית מילדי כיתה א' סובלים מהשמנת יתר (20%). המצב מדאיג עוד יותר בקרב בני נוער משום שעם העלייה בגיל, עולה גם השכיחות של השמנת היתר. על פי הסקרים, שיעורי השמנת יתר בקרב ילדים בכיתה ז' מגיעים לכדי 30%, כלומר, כשליש מבני הנוער בישראל סובלים מעודף משקל. שיעורי השמנת היתר בקרב ילדים ובני נוער גבוהים יותר בקרב האוכלוסייה הלא יהודית. ישנם נתונים המצביעים על כך ששיעורי השמנת יתר בקרב ילדים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות גבוהים יותר. כלומר: בישראל, כמו בשאר הארצות המפותחות, ישנם פערים בהשמנת ילדים ובני נוער על בסיס של לאום ועל בסיס של מצב סוציו-אקונומי".

מה הסיכון הרפואי הכרוך בהשמנת יתר אצל ילדים?

"מחקרים מצביעים על כך שילדים הסובלים מעודף משקל הם בסיכון גבוה יותר להיות מבוגרים הסובלים מהשמנה. ככל שגדלה השמנת היתר בגיל צעיר, כך גדל הסיכון להפוך למבוגר שמן. השמנת יתר בגיל המבוגר, בעיקר השמנת יתר חולנית או חמורה, היא מנבא חזק להתפתחות של מחלות רבות כמו: יתר לחץ דם, עליה של רמות השומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים), סוכרת, מחלות כלי דם, מחלות לב, כבד שומני, סרטן, בעיות אורטופדיות שונות, מחלות מפרקים, כאבי גב, בעיות נשימה, בעיות שינה ועוד. בעבר חשבו שילדים שמנים הם אך ורק בסיכון להפוך למבוגרים שמנים הסובלים ממחלות נלוות להשמנה, וכי רק עם הגיעם לבגרות הם יסבלו מפגיעות בבריאותם. אולם כיום ידוע שילדים ובני נוער הסובלים מהשמנה חולנית או חמורה עלולים לפתח מחלות אלה כבר בילדות. ישנם ילדים ובני נוער הסובלים מהשמנת יתר ומראים סימנים למחלות הנלוות להשמנתם, כגון סוכרת (מסוג 2), עמידות לאינסולין, יתר לחץ דם, כבד שומני ועוד. ילדים הסובלים מהשמנה חשופים להצקות של חבריהם ללימודים, חרמות, נידויים ובידוד חברתי. רבים מהם מפתחים בעיות רגשיות קשות כמו דיכאון, חרדות, דימויי עצמי נמוך והפרעות אכילה".

מהם הקשיים בשמירה על תזונה נכונה בגיל הילדות והנעורים?

"תזונה בריאה ומאוזנת דורשת התגייסות של ההורים ושינוי אורח חיים של כל המשפחה. יש לשנות את הרגלי האכילה בבית ולעבור ל צריכה של אוכל מבושל בבית, הרבה פירות וירקות, מעט חטיפים ומעט מוצרי מזון מעובדים. גם שתייה ממותקת נחשבת כלא בריאה, וכן מלח וסוכר בכמויות גדולות אינם מומלצים. שינוי שכזה לא יכול להתרחש ללא התגייסות של ההורים. עליהם מוטל לקנות פירות וירקות, להכין אוכל מבושל טרי, להקטין את מלאי החטיפים והממתקים בבית, לעבור לשתיית מים ועוד. בעידן שבו שני ההורים עובדים, שינויים אלה הם שינויים קשים לביצוע, הדורשים התגייסות של ההורים וגם את יכולתם להציב גבולות ולעמוד בנחישות מול לחצי הילדים המתנגדים לשינוי. ההתגייסות של ההורים נדרשת גם לשם הפעילות הגופנית שחייבת להפוך לחלק מחיי המשפחה באופן יומיומי. לשם כך, על ההורים לנקוט מספר פעולות, ובהן להפסיק להסיע את הילדים במכונית לבית הספר ולחוגים השונים, לעודד הליכה ברגל או נסיעה באופניים, לשלב פעילות גופנית בחופשות המשפחתיות ובסופי השבוע ועוד. כל שינוי בהתנהגות הוא קשה בהתחלה ודורש מוטיבציה גבוהה ועמידה על העקרונות מול הילדים לאורך זמן. חשוב מאד לזכור כי שינוי התנהגותי מחייב את המבוגרים במשפחה כמו את הילדים. לדוגמא: אם ההורים שותים שתיה ממותקת ודורשים מהילדים לשתות רק מים, בדרך כלל הילדים לא יעשו שינויי התנהגותי. כאשר ההורים אוכלים ירקות על בסיס קבוע בדרך כלל ילדיהם אוכלים ירקות, וכאשר ההורים עוסקים בספורט על בסיס יום יומי גם ילדיהם יותר ספורטיביים. המודל ההורי הוא חשוב ביותר להצלחת התהליך".

מהו המודל לטיפול בהשמנת יתר אצל ילדים?

"הטיפול בהשמנת יתר הוא טיפול הכולל שינויים משמעותיים באורח החיים: אימוץ של הרגלי אכילה נכונים ובריאים ושילוב של פעילות גופנית יום יומית. בהשמנת יתר חריפה, יש צורך במעקב רפואי צמוד ולעתים טיפול תרופתי מתאים. בילדים הסובלים מבעיות רגשיות משניות להשמנה, יש צורך בטיפול ובליווי של פסיכולוג, על מנת שישתפר מצבו הרגשי של הילד. אנו יודעים כי למצב נפשי יש השפעה על האכילה, וכי אכילה רגשית היא בעיה קשה שמונעת מילדים ומבוגרים להצליח לרדת במשקל.

מודל לטיפול בהשמנת יתר אצל ילדים כולל כמה מרכיבים:

הראשון, הדרכה הורית: הדגש הוא על שילוב כל המשפחה בתהליך, תוך שימת דגש על המודל ההורי: רק אם ההורים יבצעו שינוי, הילדים יוכלו לעשות כן. על כן, טיפול יעיל בהשמנת ילדים (בעיקר אם הם ילדים צעירים) צריך להיות ממוקד בהדרכת הורים. הדרכת ההורים כוללת: לימוד כללי תזונה נכונה, בישול בריא, עידוד של פעילות גופנית משפחתית, הצבת גבולות, אי שימוש באוכל כפרס או כעונש ועוד. לעתים קרובות הילד השמן איננו יודע כלל על הדרכת ההורים, הוא אינו הילד המסומן כ'בעייתי' במשפחה ולמרות זאת הוא נהנה מהשינויים שכל המשפחה עוברת ויורד במשקל.

השני, טיפול ארוך טווח: אצל ילדים המטרה היא לרוב לא לגרום לירידה אינטנסיבית במשקל, משום שירידה כזאת עשויה לסכן את הילד מבחינה גופנית ונפשית. המטרה היא להקטין את קצב העלייה במשקל של הילד ובמקביל לאפשר את תהליך הגדילה. כך שלאורך הזמן תהיה צמיחה לגובה וירידה במשקל באופן יחסי לגובה. מכאן, טיפול בילדים שמנים מתאפיין במעקב ארוך טווח.

השלישי, טיפול רב תחומי: המפתח לטיפול נכון בילדים שמנים הוא תכנית מבוקרת הניתנת על ידי אנשי מקצוע, מומחים בטיפול בהשמנת ילדים וכוללים מומחים לרפואה, מומחים לתזונה ומומחים לבריאות הנפש. לטיפול במרכז רב-תחומי יש יתרונות משום שכך מתאפשרת השלמת כל יעדי הטיפול תחת קורת גג אחת, תוך התמקדות בהיבט פיסי, רגשי והורי של התהליך, תוך תיאום בין המטפלים השונים על פי הצרכים המשתנים עם הזמן של הילד והמשפחה"

ד"ר שרון עירון שגב בגוגל פלוס
בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה ועודף משקל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום