חופשת לידה לאבות: מי ישלם?

(0)
לדרג

הצעת החוק שתאפשר לאב לשהות כשבועיים לצד אשתו והרך הנולד לא עלתה להצבעה מכיוון שטרם ברור מי יישא בעלויות - המעסיק, המדינה או שניהם

מאת: מערכת zap doctors

ברגע האחרון, הצעת החוק "חופשת אבהות" לא עלתה היום (ב') להצבעה לקריאה ראשונה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. הסיבה - כפי שהסביר היו"ר, ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו), "הממשלה לארג'ית על חשבון המעסיקים".

לפי הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ואחרים, עובד יהיה רשאי לנצל עד 13 ימי מחלה וחופשה לצורך ליווי בת זוג הזוג לבדיקות וטיפולי הריון, הלידה והימים שלאחריה. למרות התרומה הברורה של ההצעה למוסד המשפחה, סלע המחלוקת הוא מי אמור לשאת בתשלום על תקופה זו, האם המעסיק בלבד או גם המדינה, בדומה לחופשת הלידה של הנשים.

"אין לחשוד בי בהתנגדות לזכויות ורווחת העובד, אבל המדינה, שבאמצעות שריה הודיעה על תמיכה בהצעת החוק, שוב לארג'ית על חשבון המעסיקים, ומשיתה עליהם בהצעת חוק זו את תשלום דמי המחלה שישולמו לעובד", אמר ח"כ כץ. לדבריו, אם המדינה רואה את המטרה כראויה, והיא אכן ראויה, שתתכבד ותממן בעצמה את ההוצאות. ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) הצטרף לקריאה זו, וכינה את הדרישה מהמעסיקים לשאת בהוצאות דמי המחלה "חמורה מאוד".

מנהלת המחלקה לדיני עבודה באיגוד לשכות המסחר, עו"ד סיגל סודאי תהתה: "מדוע מאלצים את המעסיק להתמודד עם היעדרות העובד וגם לשלם עליה? מדוע לא מסייגים את הזכאות לניצול ימי מחלה של הגבר רק במקרי בדיקות וטיפולים של הריון בסיכון, כפי שקיים כיום בחוק? הצעת החוק הנוכחית מאפשרת לכל עובד לנצל יום מחלה בכל בדיקה שעוברת בת זוגו".

ח"כ זנדברג הסבירה בדיון בוועדה את הרציונאל מאחורי החוק: "איזה מעסיק יעדיף שהעובד שלו יגיע לעבודה בעוד אשתו עדיין בבית החולים והוא טרוד בסידורים ובטלפונים? גם כך המעסיקים לא מחויבים לשלם על יום המחלה הראשון, ועל הימים הבאים שלאחריו הם משלמים חלקית. הצעת החוק המונחת כאן היא פשרה מצוינת. בפעם הראשונה יבטיח החוק שאב יוכל לשהות לצד האם היולדת והרך הנולד בשמונת הימים הראשונים לחיי התינוק וחיי המשפחה החדשה".

ח"כ כץ הודיע כי הצבעה על הצעת החוק תתקיים רק לאחר דין ודברים מול ארגוני המעסיקים.

בואו לדבר על זה בפורום משפחה וזוגיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום