לב העניין: נשים ובריאות הלב

(0)
לדרג

מחלות לב וכלי דם הן גורם התמותה הנפוץ ביותר, אך למרות זאת המודעות בקרב נשים לתחלואת לב וכלי-דם נמוכה. למרבה הצער, נשים רבות מאובחנות מאוחר מדי

מאת: מערכת zap doctors

למרות הדעה הרווחת באוכלוסייה כי גורם המוות הראשון של נשים הוא סרטן השד, מדובר דווקא במחלות לב וכלי דם. לפי נתונים של מדגמים חוזרים שעורך איגוד הקרדיולוגים בישראל, כרבע מהחולים שמגיעים למחלקות טיפול נמרץ לב בכל בתי החולים בארץ הן נשים. העובדה כי פחות נשים, יחסית לגברים, מגיעות לטיפול נמרץ לב, גרמה לכך שעד לפני זמן קצר יחסית, הרופאים לא ייחסו לכך חשיבות רבה.

מצד שני: נשים סובלות יותר מאירועים מוחיים כתוצאה מאירועי לב ולכן אם מסתכלים על התמותה הקרדיווסקולרית (תמותה ממחלות לב וכלי דם), אז למעשה התמותה הקרדיווסקולרית עומדת במקום הראשון, כסיבה למוות בקרב נשים בכל העולם - בדומה לגברים.

מדוע נשים נמצאות בסיכון גבוה? מהם התסמינים? כיצד ניתן למנוע זאת? ד"ר בלה קויפמן, מנהלת המרפאה לבריאות לב האישה, המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי ת"א, עושה סדר בשאלות השונות.

מחלות לב בנשים (אילוסטרציה)
מחלות לב בנשים (אילוסטרציה)

מדוע נשים חולות במחלות לב?

"אישה מודרנית, עסוקה במגוון רב של מטלות בבית, בעבודה, משפחה ובעל. זה גובר במיוחד בסוף שנות השלושים הארבעים לחייה, כאשר נשים מטפלות בילדים ובהורים המתבגרים, ומאבדות את עצמן, לא שמות לב להתפתחות של מחלות מסוימות, כדוגמת לב וכלי דם, ולעיתים מגיעות מאוחר מדי, כאשר התסמינים מתפרצים החוצה.

בחודש הבא אמורה להתקיים ישיבה בוועדה למעמד האישה בכנסת בנושא מניעת מחלות לב ועל הסכנות בקרב נשים. הישיבה הראשונה התקיימה בשנת 2008 ומאז לא נעשו דברים רבים בקהילה".

כיצד יש לטפל בתופעה?

"ראשית, יש להתמקד במודעות. הגישה של הצוות הרפואי, רופאים ואחיות, השתנתה היום, בהנחיות של איגודים קרדיולוגיים בעולם. בהנחיות אלה, יש פרקים שמיועדים למחלות לב אצל אישה. העובדה היא שאם לפני מספר שנים הרעיון היה בחיתוליו, היום הנתונים אחרים. רופאים מודעים לכך, שלוקח לאישה יותר זמן להגיע לבית החולים, אבל מרגע שהיא הגיעה, הזמן שמטפלים בה התקצר ודומה לזה של גברים. והיא לא מבלה שעות בחדר מיון, כי אף אחד לא יודע מה יש לה.

אומנם, עדיין כאשר מודדים זמן מרגע הופעת התלונות אצל נשים, ועד לקבלת עזרה רפואית ועד לצנתור עצמו, אפשר לראות שהזמן הזה הרבה יותר ארוך, יחסית לגברים. לאישה לוקח זמן לזהות את התלונות, היא לא תמיד מגיעה לעזרה רפואית ולא תמיד מוכנה לקבל עזרה שכזו".

מדוע קשה לזהות תסמינים של התקף לב אצל נשים?

"הכל מתחיל ממבנה הלב והעורקים של האישה. הם יותר צרים מלכתחילה מעורקי לב הגבר, משום שגופה קטן. כאשר מתחילה להתפתח טרשת עורקים, היא לכתחילה מתפתחת בעורק יותר צר.

ישנן מחלות לב שונות, כגון טרשת עורקים, בעיות של שריר הלב, בעיות מסתמים וכדומה. אך הטרשת היא הסיבה מספר אחת לתחלואה אצל גברים ונשים. מחלת לב כלילית (מחלת כלי דם של הלב) נוצרת מהתפתחות של טרשת. מדובר בתהליך שבו מצטברת רקמת שומן בתוך הדופן של העורק, כאשר בתוך הרקמה ישנם הרבה תאים דלקתיים. טרשת עורקית היא תהליך דלקתי והתהליך מתחיל להופיע כבר בגיל עשרים. השאלה היא האם הרקמה תתפתח ותגדל במשך השנים או שהיא תישאר קטנה, לא תגדל ולא תפריע לזרימת הדם.

הביטוי של טרשת העורקים הוא התקף לב, מוות פתאומי, אי ספיקת לב או תעוקת לב".

מה ייחודי במבנה כלי הדם של האישה, מבחינת הסיכון הקרדיולוגי?

"אצל נשים, לעיתים קרובות, הרובד עלול להיות קטן יחסית, ולא לגרום לחסימה משמעותית, אך השכבה הפנימית של העורק אצל נשים מאד פעילה ורגישה לגורמים שונים, כמו סטרס קיצוני, או ניתוח קודם. לכן, אפילו בנוכחות רובד קטן יחסית, אישה עלולה לפתח התקף לב עם כל הסיבוכים המשתמעים מכך. במקרים אלה, לא רואים בצנתור שיש רובד משמעותי ואין צורך להרחיב את העורק ולשים סליל תומך. עם זאת, אותה אישה עדיין זקוקה לטיפול מאד אינטנסיבי סביב גורמי הסיכון שיש לה.

פעמים רבות, האבחנה של תעוקת חזה נעשית באיחור של שלוש עד ארבע שנים (לפי סקר שנערך באוניברסיטת בר-אילן) ומחלה מתגלית כאשר עורכים בדיקות ורואים שהאישה עברה התקף לב".

מהם גורמי הסיכון למחלות לב בקרב נשים?

"גורמי הסיכון שהיו ידועים כבר לפני עשרות שנים נותרו נכונים גם כיום: עישון, סוכרת, כולסטרול בדם ולחץ דם גבוה. הרפואה המודרנית מתייחסת למספר רחב של גורמי סיכון נוספים: גנטיקה, השמנה, חוסר פעילות גופנית, גורמים סוציו אקונומיים ולחץ נפשי.

לנשים יש תגובה מוגברת לגורמי סיכון. עורקיה של האישה רגישים לגורמים שונים, בייחוד לעישון ולסוכרת. לראייה: בשנות התשעים של המאה הקודמת דיברו על כך שעישון של עשר סיגריות ביום עלול לגרום להתפתחות טרשת עורקים אצל גבר, בעוד שלאישה 'מספיק' 2-3 סיגריות ליום, כדי להיכנס לקבוצות הסיכון. היום יודעים שגם עישון פסיבי הוא גורם סיכון בשני המגדרים.

סוכרת מכפילה את הסיכוי להתפתחות של טרשת העורקים באופן כללי, ואצל נשים זה כפול בהשוואה לגברים.

לאישה יש תגובה מגינה של הורמונים בתקופה מסוימת של החיים, אך היא לא אבסולוטית. לראייה: מצאו שכאשר עושים תיקון לגורמי סיכון אצל אנשים צעירים, ניתן לראות כי השיעור של התקפי לב גבוה יותר אצל גברים צעירים, עקב נטייה רבה יותר לכולסטרול גבוה ולעישון. בנוסף, נמצא כי נשים צעירות שיש להן הפרשה מופחתת של הורמונים בתקופת הפוריות, הן בעלות נטייה לפתח טרשת בתקופה מאוחרת יותר".

מהו הגיל שבו נשים מתחילות לפתח תחלואה קרדיולוגית?

"הודות להורמונים, מחלת טרשת העורקים מתחילה בגיל יחסית יותר מאוחר אצל נשים בהשוואה לגברים (5-10 שנים). אם גורמי הסיכון אצל גבר הם מעל גיל 45, אצל נשים מדובר בגיל 55. עם זאת, עובדה חשובה היא שהתמותה של נשים היא יחסית גבוהה יותר, ולאו דווקא בגילאים מבוגרים. גם בגיל צעיר יחסית, התמותה בקרב נשים מהתקף לב יותר גבוהה מאשר גברים. מנגנון ההתפתחות של המחלה שונה אצל האישה וגורם לסיבוכים קטלניים בשלב החריף וגם בהמשך. יותר נשים סובלות מדיכאון כתוצאה ממחלות לב ופחות מתאוששות פיסית ונפשית מההתקף. הן לא תמיד מבקרות או שוהות במחלקות לשיקום הלב, כי אין להן זמן ומפני שאף אחד לא מעודד אותן לזה.

האישה נוטה יותר להשמנת יתר ופחות עושה ספורט ופעילות גופנית. שני אלה נחשבים גם כן לגורמי סיכון לחלות בטרשת עורקים.

מודעות היא מילת המפתח בטיפול בתופעה. יש להתחיל בכך כבר בגיל העשרה בבתי הספר. הצוות הרפואי והחינוכי צריך להרגיל את הבחורות הצעירות לתזונה נכונה ופעילות גופנית, לדבר על נזק של עישון אקטיבי ופאסיבי, ולהרגיל אותן לזהות סיפור משפחתי של טרשת בגיל מוקדם. בנוסף יש לבדוק כולסטרול, לחץ דם ורמות סוכר בדם, גם אם מדובר בנשים צעירות".

ד"ר בלה קויפמן תרצה בנושא "האישה היא לב העניין": מניעת מחלות לב בקרב נשים ביום ה-25.2, במסגרת ערבי "בריאות בתל-אביב", המתקיימים במרכז הרפואי תל-אביב

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום