מאיץ קווי חדש בבי"ח איכילוב

(0)
לדרג

מכשיר חדש המאפשר רמת דיוק גבוהה ביותר, הקטנת החשיפה לקרינה וצמצום תופעות הלוואי הועמד לרשות מטופלי הכימותרפיה. ומה הקשר לשיטת "מונטה קרלו"? צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מאיץ קווי המתקדם המיועד לחולי סרטן שנזקקים להקרנות, נכנס לאחרונה לשימוש במכון הקרינה של המרכז הרפואי תל-אביב. "המאיץ החדש מאפשר רמת דיוק גבוהה ביותר, הקטנת החשיפה לקרינה של האיברים הבריאים הסמוכים לאזור הגידול וצמצום תופעות הלוואי של הקרינה", מסביר ד"ר אנדרו קנר, מנהל השירות לרדיו-כירורגיה במרכז הרפואי תל-אביב.

ייחודו של המאיץ החדש במערך המחשוב שנרכש עמו, אשר מתבסס כולו על חישובים בשיטת "מונטה קרלו" להתפלגות הקרינה בגוף המטופל. שיטה זו מאפשרת פתרון בעיות חישוביות באמצעות מספרים אקראיים, אשר מורצים מספר רב של פעמיים עד לקבלת מובהקות סטטיסטית של תוצאת החישוב, ועל ידי כך מאפשרת דיוק מירבי של החישוב. נתן שטראוס, מנהל שירותי הקרינה, מסביר כי שיטת חישוב זו לא הייתה בשימוש במכונים האונקולוגיים עד כה אלא בעיקר בגופים כמו נאס"א, כורים גרעיניים וכו'. עקב הצורך במערך מחשוב חזק במיוחד אשר מאפשר ביצוע חישובים אלו בזמן קצר התאפשרה הטמעתה של שיטה זו גם בבית החולים.

המאיץ החדש מדויק ביותר ובעל מערכת הדמיה מהמשוכללות בעולם, המסוגלת לבצע הדמיה לפני הפעלת כל קרן במהלך הטיפול, ובכך לוודא השגת דיוק מריבי במתן הטיפול הקרינתי. הוא גם בעל יכולת העברת טיפול מהירה ביותר, דבר התורם רבות להצלחת הטיפול הקרינתי, בשל יכולת המטופל לשכב ללא תזוזה למשך זמן ההקרנה הממוקדת. בנוסף הותקנה במאיץ החדש מערכת High Definition MLC אשר מאפשרת כיוון צורת קרן הטיפול לצורת הגידול בהתאמה הכי גבוהה הקיימת במאיצים בעולם. בנוסף, בחדר הטיפולים הותקנה מערכת הדמיית שמיים ותאורה מיוחדת המדמה הסתכלות דרך חלון לשמיים עם מוזיקה המותאמת לבחירה אישית של המטופל, על מנת להשרות אוירה נינוחה ככל שניתן במהלך הטיפול.

"מאיץ זה, מדגם TrueBeam Novalis, STX של חברת Varian Medical System, הינו הראשון מתוך ארבעה מאיצים אשר מותקנים כיום במרכז הרפואי תל אביב, וביחד עם מערך מחשוב מתקדם ביותר, יעניקו טיפול מדויק ואיכותי תוך שמירה מירבית על האיברים הבריאים הסמוכים לאזור ההקרנה/טיפול לכל מטופלי המכון", אומר פרופ' בן קורן, מנהל מכון הקרינה.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום