אסטמה: איזה דיכאון!

(0)
לדרג

מחקר: נשים הסובלות מדיכאון משמעותי נמצאות בסיכון כפול להתפתחות אסטמה בגיל מבוגר. ייתכן שהסיבה היא השפעה של המתח הרב על מערכת העצבים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

דיכאון עלול להיות קשור להתפתחות של אסטמה, כך לפי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העתAnnals of Allergy Asthma & Immunology. במאמר מציגים החוקרים ממצאי מחקר חדש, ממנו עולה כי בנשים עם תסמיני הדיכאון הבולטים ביותר תועדה עלייה כפולה ויותר בסיכון להתפתחות אסטמה, בהשוואה לנשים עם דיכאון קל יותר.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון באופן את הקשר בין תסמיני דיכאון לאבחון של אסטמה במחקר Black Women's Health Study, מחקר הכולל נשים אפרו אמריקאיות שמילאו שאלוני בריאות מאז שנת 1995.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי 11.6% מהנשים השחורות סובלות מאסטמה ו-13.1% יפתחו במהלך חייהן הפרעת דיכאון מרכזית. כאשר שתי מחלות אלו מופיעות בו-זמנית, חומרתן גדולה יותר. כמו כן, ידוע כי אירועי דחק מהווים טריגר להתלקחות אסטמה ועלתה הצעה כי אירועי דחק משפיעים על מערכת החיסון ועל מערכת העצבים האוטונומית ובעלי חשיבות גם בהתפתחות אסטמה.

מבין כ-31 אלף משתתפות שהיו במעקב בין 1999-2011, דיווחו 770 נשים על היארעות אסטמה. תסמיני דיכאון אושרו בשאלוני מעקב בשנת 1999 ו-2005. המשתתפות דירגו תדירות של עשרים תסמינים ועוצמת הדיכאון חושבה על בסיס סיכום התשובות לכל השאלות.

מהתוצאות עולה כי בנשים עם מדדי הדיכאון הגבוהים ביותר תועד שיעור אסטמה גבוה יותר כפליים, בהשוואה לנשים עם מדדי הדיכאון הנמוכים ביותר. ההיארעות הייתה גבוהה יותר גם בנשים שנטלו נוגדי-דיכאון, מעשנות בעבר, נשים שאינן סובלות מעודף משקל ובגיל 40 ומעלה, אם כי לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית.

לדברי החוקרים, אם מחקרים נוספים יאשרו את ההשערה לפיה קיים קשר בין דיכאון להופעת אסטמה בגיל מבוגר, אז ניתן יהיה לקבוע כי דיכאון הוא גורם התורם משמעותית לאסטמה במבוגרים.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום